2021-05-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nu säger vårdcentralen att det är regionens försorg som sköter fas 4 vaccineringen. Varför? Förut har det varit i kommunen man vaccin sig inte inne i stan

För att leveranserna är för små för att det skall vara lönt att vara med och göra jobbet för vårdcentralerna.
Hade kommunen upphandlat tjänsten från vårdcentralerna, så hade de varit med.
Dock hade det nog blivit dyrare för regionen om vårdcentralerna inte kan få vaccin nog för att kunna utföra det på ett kostnadseffektivt vis.
Citera
2021-05-06, 12:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är uppenbart att en del känner skräck och har nolltolerans mot dödsfall i covid men inte i alla andra problem som orsakar lidande och död.
Vi hade cirka 7000 extra döda 2020 och det är katastrof men 4500 döda av spriten är inget man höjer på ögonbrynen åt.
Och säg inte att det inte är samma sak för det är det, ta till samma omfattande inskränkningar och ekonomiska muskler mot exempelvis livsstilssjukdomar och vi skulle rädda en herrans massa liv.

Det finns en viktig skillnad dock, många inbillar sig att "det drabbar inte mig" men corona däremot det SMITTAR!
Falsk omtanke om pensionärer...
WoW alltid lika förbluffande att höra andra tolka sina meningsmotståndares inre tankar. Jag kan dok tycka att alla ska ha rätten att utrycka sina åsikter och tankar själva utan att behövas tolkas av någon som inte har en susning, då de tänker på ett helt annat sätt.

I Sverige tycker jag att vi har ganska hög tolerans mot att de avlider folk i covid. Däremot har ju Norge mycket lägre tolerans mot dödsfall i covid. Har de då mindre eller mer tolerans mot att folk avlider av alkohol? Enligt din teori gör de då inget för att förhindra dödsfall av alkohol. Jag märker ingen större skillnad, alkohol reklam får inte förekomma och man har vinmonopolen likt vårt systembolag.
Citera
2021-05-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
WoW alltid lika förbluffande att höra andra tolka sina meningsmotståndares inre tankar. Jag kan dok tycka att alla ska ha rätten att utrycka sina åsikter och tankar själva utan att behövas tolkas av någon som inte har en susning, då de tänker på ett helt annat sätt.

I Sverige tycker jag att vi har ganska hög tolerans mot att de avlider folk i covid. Däremot har ju Norge mycket lägre tolerans mot dödsfall i covid. Har de då mindre eller mer tolerans mot att folk avlider av alkohol? Enligt din teori gör de då inget för att förhindra dödsfall av alkohol. Jag märker ingen större skillnad, alkohol reklam får inte förekomma och man har vinmonopolen likt vårt systembolag.

Så, om vi bara inte gör reklam för covid så har vi gjort det som krävs?
Jag håller till viss del med om att man inte kan jämföra rakt av på det viset, men det ligger något i det.
Varför är ett liv förlorat till alkoholen mindre viktigt än ett dödsfall i covid?
Man skulle kunna förhindra väldigt många dödsfall i samhället bara genom att stänga ner ett antal verksamheter för gott. Varför gör man inte det då? Och varför är dödsfallen i covid så annorlunda?
Citera
2021-05-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja covid är mer smittsamt men att tro att restriktionerna har utrotat influensan är ju bara dumt. Det är helt andra processer som är skyldiga till det

Har du något exempel på vilken ”process” detta skulle vara?
Citera
2021-05-06, 12:25
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Har du något exempel på vilken ”process” detta skulle vara?
Naturlig selektion. Även kallat evolution
Citera
2021-05-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Även med vaccinet är man ju inte överdrivet skyddad.

Skyddet borde ju också minska succesivt, immuniteten av vaccin är ju inte en av och på knapp.

Likas så som kvinna blir man ju lite misstänksam mot vaccinet om det nu inte funkar lika bra på oss som på männen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/#omstatistiken

Så kan det gå när man satsar på fulvaccin. Det är nog ingen slump att vare sig Israel eller USA använder Astra.

Undrar om deras befolkningar skulle nöja sig med 65% skydd istället för mrna-vaccinernas 95%. Det tror jag inte.
Citera
2021-05-06, 12:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag håller till viss del med om att man inte kan jämföra rakt av på det viset, men det ligger något i det.
Varför är ett liv förlorat till alkoholen mindre viktigt än ett dödsfall i covid?
Man skulle kunna förhindra väldigt många dödsfall i samhället bara genom att stänga ner ett antal verksamheter för gott. Varför gör man inte det då? Och varför är dödsfallen i covid så annorlunda?
Ja varför är det så. Varför är ett liv förlorat till alkoholen mindre viktigt än ett dödsfall i covid?

Men varför frågar du mig det? Jag har aldrig utryckt att så skulle vara fallet. Det var ju Kvastfeningen som kom med det påståendet. Har aldrig hört någon annan utrycka det, i all fall inge som menar att de tycker så själva. Däremot att smutskasta sina meningsmotståndare genom att tolka deras innersta tankar, verkar ju vara en nästan sjuklig förkärlek hos vissa.

När det gäller covid, tror jag att du har fel. Det handlar inte om dödsfallen. Om så mycket som 1% avlider skulle kanske det vara ok. Problemet är ju att sjukvården inte kan hantera den stora mängd som blir sjuka. Det går inte, gör man inget åt det så kollapsar sjukvården och det passar sig inte i ett samhälle som vårt.

Tror du inte att det handlar om sjukvården och inte dödsfallen? Lika så tycker inte du att folk ska äga rätten att ge sina åsikter själva?

Edit: Det är klart det passar sig inte heller att låta folk dö hur som helst heller. Covid är ju 3 vanligaste dödsorsaken i Sverige förra året, det är klart det ser inte bra ut om man inte gör något åt det heller.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-06 kl. 12:38.
Citera
2021-05-06, 12:34
Medlem
Ni som har koll på statistiken - Hur ser det ut nu jämfört med förra våren? Sjunker corona liknande som förra säsongen så att man kan få en någorlunda normal sommar?

Planerar själv en resa till Stockholm i sommar och man vill ju inte riskera corona följt av morfinspruta av någon leende värdegrundscertifierad sjuksköterska.

Ska bli sjukt spännande att med egna ögon se dum-svenne trängas i tunnelbanan helt masklösa och dumflinande som mongoloider. Är själv vaccinerad så med en N95-mask kanske man kan gå ner på perrongen åtminstone och titta så att man kan få sig ett gott skratt.
Citera
2021-05-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fine. Det enda jag försöker säga är att ni kanske snackar förbi varandra. Det är meningslöst att diskutera om restriktioner fungerar, om man inte är överens om vad en restriktion är.

Absolut där har du en poäng. Dock har skribenten varit tydlig med att alla Sveriges restriktioner är meningslösa och jag har efterfrågat en källa på det påståendet.
Citera
2021-05-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är uppenbart att en del känner skräck och har nolltolerans mot dödsfall i covid men inte i alla andra problem som orsakar lidande och död.
Vi hade cirka 7000 extra döda 2020 och det är katastrof men 4500 döda av spriten är inget man höjer på ögonbrynen åt.
Och säg inte att det inte är samma sak för det är det, ta till samma omfattande inskränkningar och ekonomiska muskler mot exempelvis livsstilssjukdomar och vi skulle rädda en herrans massa liv.

Det finns en viktig skillnad dock, många inbillar sig att "det drabbar inte mig" men corona däremot det SMITTAR!
Falsk omtanke om pensionärer...

Ja därom kan man säkert tycka olika. Jag ifrågasatte bara påståendet att man per automatik var rädd bara för att man kritiserar Sveriges hantering.
Citera
2021-05-06, 12:43
Medlem
Citat:

För det första är alkoholism ingen smittsam sjukdom. Det är något som individen själv väljer och man gör inte andra till alkoholister genom att andas på dem.
Man kan förbjuda alkohol så klart, men de flesta tycker att alkohol är bra om det inte blir för mycket. Alkoholen drar hela restaurangbranschen och bidrar till turism. Det finns däremot ingenting som är positivt med covid.
Sedan är det så att om man förbjuder alkohol så tenderar det att uppstå andra problem som smuggling och hembränning. Det kan också bli så att man går över till droger. Staten får också intäkter av alkohol men covid är endast en kostnad.
Ytterligare en viktig faktor är att en pandemi förhoppningsvis är någonting tillfälligt. Man kan ha speciella regler under en period, men sedan tas de bort när smittan försvinner. Alkohol kommer aldrig att försvinna.
Citera
2021-05-06, 12:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ni som har koll på statistiken - Hur ser det ut nu jämfört med förra våren? Sjunker corona liknande som förra säsongen så att man kan få en någorlunda normal sommar?

Planerar själv en resa till Stockholm i sommar och man vill ju inte riskera corona följt av morfinspruta av någon leende värdegrundscertifierad sjuksköterska.

Ska bli sjukt spännande att med egna ögon se dum-svenne trängas i tunnelbanan helt masklösa och dumflinande som mongoloider. Är själv vaccinerad så med en N95-mask kanske man kan gå ner på perrongen åtminstone och titta så att man kan få sig ett gott skratt.
Du är vaccinerad men är fortfarande rädd och går omkring med N95 mask när virussäsongen är över och det börjar bli sommar och Sverige har haft helt normala dödstal i flera månader?

Mmm okej. Det är nog andra som ska skratta åt dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in