En intressant diskussion mellan Magnus Ranstorp och Sanna Drysén från år 2019 på Twitter:
Citat:
Magnus Ranstorp:
Bra man sakligt diskuterar LSU & dess olika baksidor. Men värdet av snyfthistorier av de av @SAPOsverige angivna säkerhetshot som ”tjetjenen” igår & Abu Raad idag stärker inte känslan av opartiskhet @sdrysen - på vilket sätt bidrar deras historier vi kommer närmare ”sanningen”?
Magnus Ranstorp:
Låt mig förtydliga vad jag menar med ”snyfthistorier”. Själva framställning av LSU:s baksidor är saklig. Har ingen invändning mot den. Däremot är personporträtt vinklat och framställer en bild att det nog inte finns tillräcklig grund för SÄPO:s bedömning.
Sanna Drysén:
Det framstår väl inte som att det inte finns grund Säpos bedömning? Jag redogör ju för att människan dömts för grovt vapenbrott och åtalats för terroristbrott. Det ska då ställas mot hans allmänt hållna ”Säpo har fel om mig” och ”jag är inte farlig”, jag kan ju berätta att de lyssnare som hört av sig till mig på intet sätt uppfattat honom som mer trovärdig än Säpo. Men sen handlar inte reportaget om huruvida han eller Säpo har rätt, utan är en skildring av vad som händer med de här personerna, eftersom de ju sällan går att utvisa. Relevant att belysa.
Det är ju mer situationen/fenomenet som problematiseras - vad ska vi göra med de här människorna som år efter år inte går att utvisa? Jag förstår faktiskt inte hur du kan uppfatta det som vinklat.
Magnus Ranstorp:
Du ställde aldrig någon fråga till tjetjenen om hans glasklara IS-sympatier? Och att avlyssning visade sonen gått med i IS. Istället får han obehindrat hävda hans oskuld och att @SAPOsverige har fel.
Sanna Drysén:
I korthet: Han förnekar sådana sympatier och menar att symbolen är en symbol för islam som har med profeten att göra, och att den annekterats av bla IS. Men i Säpos ansökan om att förlänga anmälningsplikten nämns åtalet och misstankarna, och beskrivs ungefär som jag gör i mitt reportage. Däremot tar Säpo inte upp de omständigheter som du nämner här. Säpo tar även upp vapenbrott-domen, även den redogör jag för. Dvs jag utgår från de omständigheter som Säpo och TR själva bedömt som relevant för bedömningen i ärendet.
Magnus Ranstorp:
2015 som är aktuellt år var typsnitt och layout av profetens sigill synonymt med IS. Dessutom finns avlyssning där han lovprisar att sonen anslutit sig till IS.
Sanna Drysén:
Som sagt. Redogör, på liknande sätt som Säpo själv gör i ansökan, för åtalet och domen.
I samma diskussion:
Citat:
Anonym:
Herregud hur kan journalister vara så inkompetenta? Är du seriös? Varför romantisera människor när du tydligt inte har kompetens för att skriva om Mellanöstern ämnen?
Sanna Drysén:
Och med romantisera menar du att redogöra för att någon stridit, brutit sig ut ur förvar, påträffats med tunga vapen och sprängmedel, dömts för grovt vapenbrott, åtalats (men friats) för terroristbrottslighet, men även låta personen komma till tals.
Källa:
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:OHRxYLSoolsJ:https://twitter.com/sdrysen/status/1207192525913645056+&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Redan år 2019 var hennes opartiskhet ifrågasatt.