2021-05-06, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag klassar definitivt arbeta hemifrån som en restriktion. Men oavsett så handlade min ursprungliga diskussion med Ulf inte om lockdown utan snarare dennes påstående att restriktionerna i Sverige inte har haft någon effekt över huvud taget.
Jag ska inte tala för Ulf, men skulle gissa att "restriktion" för honom inte omfattar frivillig social distansering.

Det är ju det som är argumentet till varför lockdowns inte fungerar. På totalen distanserar sig människor ungefär lika mycket oavsett om de får piskan.
Citera
2021-05-06, 07:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag ska inte tala för Ulf, men skulle gissa att "restriktion" för honom inte omfattar frivillig social distansering.

Det är ju det som är argumentet till varför lockdowns inte fungerar. På totalen distanserar sig människor ungefär lika mycket oavsett om de får piskan.

Fast social distansiering är inte "frivillig" utan är en central del av ett flertal regioners restriktioner. Att du kan bryta mot restriktionerna utan påföljd är en annan sak.

Huruvida lockdowns fungerar eller inte överlämnar jag åt visare personer än du och jag att avgöra. Det var inte vad mina tidigare inlägg handlade om.
Citera
2021-05-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hjälper bara mot den Indiska dubbelmutationen. Jag har tagit Astravaccin det är fullt tillräckligt för mig.

Har nu bara på mig trasan när jag handlar mat på tider bara för äldre. Det för att de gamla inte ska bli oroliga och rädda för mig i övrigt fyller det ingen funktion. När jag ser att de slutar mer allmän ska jag göra det också.

Tanten med den svarta gasmasken som jag ser ofta, hon kanske bär den för att hon är en antivaccer med bacillskräck.

Ska jag åka allmänna transportmedel som tunnelbana kanske jag som en nya vana börjar med munskydd. Det finns en massa annat skit i luften och de snörvlande snoriga hostande människor dyker väl upp igen när pandemin är över.

Jo jag är absolut säker på att munskydd kommer att ingå i min arsenal framgent. Tvätta händerna oftare nu samt att ha handsprit i fickan och i bilen. Nya goda vanor!

Du går alltså runt med munblöja för att skydda de äldre som redan är vaccinerade?

Som sagt...
Citera
2021-05-06, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är bara en åsikt, backad av ingenting. Tror du att något kommer förändras av att du skriver om allt du "vet" på Flashback? Isåfall har jag en nyhet: det saknar betydelse helt och hållet. Terapi? Javisst.

Det är uppbackat av valfri pandemikurva ifrån Europa.
Citera
2021-05-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Lockdown är ett nollsummespel.

Den enda effekt det har är att smittan byter plats eller fördröjs ett par veckor.

Arbeten och hemmet är de stora platserna i spridningen och de kommer man inte åt med Lockdowns. Och det är ju också det resultatet vi ser överallt.

Dessutom får det till följd att folk inte går och testar sig och då självklart sjunker smittan. För att komma tillbaka samma sekund man öppnar igen. Ett nollsummespel.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2021-05-06 kl. 08:11.
Citera
2021-05-06, 08:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Behöver du en källa så fort du ska gå och skita också? Kan du inte leva ett liv utan källor?? Är du så otroligt obegåvad på egen hand? Kan inte vara lätt...

Nej, verkligen inte men du bör hitta källor till dina känslostyrda påståenden.
Citera
2021-05-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, verkligen inte men du bör hitta källor till dina känslostyrda påståenden.

Är varken påståenden eller känslostyrda. Två fel av två möjliga.

Vi har facit på hur otroligt liten betydelse både nedstängningar, ansiktsblöjor och annat har haft efter +500 dagar nu.

Smittan har aldrig varit större än den är +500 dagar in i pandemin Bara det...
Citera
2021-05-06, 08:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Siffran kommer från WHO och diverse forskningsrapporter. Du kan ju inte ta ett enda land som har höga dödstal och använda det som referens. Helheten är såklart viktigast. Och generell IFR är 0.2, vissa länder har lite högre, andra mindre.
.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror dig icke. Du får gärna ge underlag till ditt påstående att infection fatality rate skulle vara 0,2%. Observera att exemplet Ungern byddge på hela befolkningen, och inte bara dom invånare som har genomgått infektion. Hela befolkningen är en större population än gruppen som har genomgått infektion. Därför är 0,3% den lägsta möjliga siffran, men troligtvis avsevärt högre.

Fast nu handlar det inte bara om ett land. I 12 länder har det redan dött mer en 0,2% av hela befolkningen.

Ett annat exempel är Italien där har de har mer en 0,2% döda av hela befolkningen och ändå rapporterades det in 10 000 ny smittade i går. De är alltså inte ens i närheten av flockimmunitet trots vaccination och trots att de redan har över 0,2% döda av hela befolkningen. Om ditt påstående skulle stämma skulle de redan haft flockimmunitet och smittan försvunnit.

I USA har de redan 11 stater som har mer en 0,2% döda av hela befolkningen.

Du kan ju inte komma med påståenden att dödligheten är lägre en den delen av befolkningen som redan har avlidit i covid i 12 länder.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-06 kl. 08:17.
Citera
2021-05-06, 08:14
Medlem
Tydligen stor risk att vi kommer få leva med viruset. Pandemin kommer inte försvinna.
Citera
2021-05-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Tydligen stor risk att vi kommer få leva med viruset. Pandemin kommer inte försvinna.

Även kallad en endemi, ingen som helst nyhet. Det är bara att inse att vi kommer få leva med viruset runtom oss. Därav finns det ingen anledning att hålla på älta detta längre, vi bör återgå till det ''normala'' illa kvickt.
Citera
2021-05-06, 08:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Är varken påståenden eller känslostyrda. Två fel av två möjliga.

Vi har facit på hur otroligt liten betydelse både nedstängningar, ansiktsblöjor och annat har haft efter +500 dagar nu.

Smittan har aldrig varit större än den är +500 dagar in i pandemin Bara det...

Ett facit som du tänkt ut själv är inte detsamma som allmän sanning.
Citera
2021-05-06, 08:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister

Pandemin kommer att försvinna, men inte viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in