2021-05-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det kan vi inte veta. Hur många tror du?

Poängen är att det är helt värdelöst att prata om absoluta tal när Indien är så ofattbart mycket större än Sverige. Det finns bara en anledning att inte sätta det i något perspektiv, och det är att antingen skrämma upp folk eller väcka reaktioner hos folk så att det känns som att man får stå i centrum för en sekund. Oavsett vilket är det osakligt och tillför inte diskussionen någonting.

Uppskattningarna har gjorts, så ja det är stor underrapportering, så fallrapporteringen som hänvisades till per capita är helt lönlös att använda.

https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(20)30544-1/fulltext
https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/high-seroprevalence-of-covid19-infection-in-a-large-slum-in-south-india-what-does-it-tell-us-about-m anaging-a-pandemic-and-beyond/4828774F1616975856CBEA77F8B6FA9D
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.19.21253429v1
Citera
2021-05-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad menar du???
Jag har lärt mig av akademikern och skolstängningsfanatikern att:
Antal positiva PCR = Antal smittade
Detta oavsätt mängden test

Så måste det ju vara.
Citera
2021-05-06, 00:04
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppskattningarna har gjorts, så ja det är stor underrapportering, så fallrapporteringen som hänvisades till per capita är helt lönlös att använda.

https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(20)30544-1/fulltext
https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/high-seroprevalence-of-covid19-infection-in-a-large-slum-in-south-india-what-does-it-tell-us-about-m anaging-a-pandemic-and-beyond/4828774F1616975856CBEA77F8B6FA9D
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.19.21253429v1
Så du missar fortfarande poängen i hur värdelöst det är att skriva om absoluta tal utan att sätta det i något perspektiv? Otroligt.
Citera
2021-05-06, 00:05
Moderator
Chantres avatar
Citat:
De medborgare som covidvaccinerar sig före maj månads utgång kommer var och en att få drygt 250 kronor betalt av staten, lovar Serbiens president Aleksandar Vucić i ett försök att hålla igång landets höga vaccinationstempo.
Citat:
personer som valt att inte vaccinera sig och sedan smittas av viruset inte kommer att få någon betald sjukfrånvaro när de är borta från sina arbeten.
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-05/serbien-250-kronor-om-du-vaccinerar-dig

Hade detta varit något för Sverige att ta efter?
Citera
2021-05-06, 00:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den siffran kommer från "Hexen666"s fantasivärld. "Hexen666" älskar att beteckna sina meningsmotståndare som "svagbegåvade" och liknande. Eftersom "Hexen666" är så otrevlig mot andra, så behöver du inte ha dåligt samvete för att tydligt påpeka att "Hexen666" har vissa brister i tänkandet.
Siffran kommer från WHO och diverse forskningsrapporter. Du kan ju inte ta ett enda land som har höga dödstal och använda det som referens. Helheten är såklart viktigast. Och generell IFR är 0.2, vissa länder har lite högre, andra mindre.

Jag är otrevlig mot dom som inte ser några problem med att införa en kontrollstat bara för att vi har en tillfällig kris.
Citera
2021-05-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Så du missar fortfarande poängen i hur värdelöst det är att skriva om absoluta tal utan att sätta det i något perspektiv? Otroligt.

Du missar helt poängen att jag svarade på ett inlägg som påstod att antalet fall per capita var högre i Sverige än i Indien. Mitt svar till det var att underrapporteringen i Indien är stor, vilket gör det meningslöst att påstå detta. Capice?
Senast redigerad av TAD2 2021-05-06 kl. 00:15.
Citera
2021-05-06, 00:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag säger inte att vi inte ska bekämpa coronan så gott det går. Jag är dock lite nyfiken hur ni som är missnöjda med hanteringen och ständigt kräver mer och hårdare åtgärder trots stora konsekvenser resonerar rent moraliskt. Folk tänker på sig själva och är egoistiska osv.

Det är enligt mig precis samma sak med tex alkoholen, ingen skillnad (jag dricker själv). Tack vare att vi tillåter denna drog så räknar man med att det dör minst 4500 människor varje år.
https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-manga-dor-av-alkohol-i-sverige-varje-ar/

Ungerfär hälften av dom i alkoholrelaterde sjukdomar och resten som en följd av alkoholpåverkan.
Många av dom totalt oskyldiga offer, vi och våra nära och kära riskerar dagligen att råka illa ut eller dö pga spriten. Lägg sedan till tusentals misshandelsoffer och våldtäkter ofta barn och i hemmet.
Men det tillåter vi för det är för "svårt, jobbigt och kostsamt" att åtgärda och vi vill helt enkelt ha spriten trots konsekvenserna.

Så vad beror denna extrema upprördhet med just smittspridningen av corona på när vi tilllåter en massa andra saker vara fast vi vet att det i förlängningen kommer drabba oskyldiga?

Vi har någorlunda kontroll på dödstalen men ändå fortsätter missnöjet bland många här inne och det handlar antagligen om räddsla för den okända och känslan av att inte ha kontroll.

Så...

Vi fortsätter att läsa löpen om rattfyllot som pulvriserat en hel familj samtidigt som vi skyndar oss innan bolaget stänger och svär över dom värdelösa öppettiderna....

Upprepar igen (det börjar bli tröttsamt): för att vi visste från början att det här var en undantagssituation. En engångsföreteelse. En begränsad tid. Ett år eller allra högst två. Och samtidigt lite speciellt och spännande, som ur en film - något som vi bara "får" uppleva en gång i livet! Då kan man väl hålla sig..?
Citera
2021-05-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Upprepar igen (det börjar bli tröttsamt): för att vi visste från början att det här var en undantagssituation. En engångsföreteelse. En begränsad tid. Ett år eller allra högst två. Och samtidigt lite speciellt och spännande, som ur en film - något som vi bara "får" uppleva en gång i livet! Då kan man väl hålla sig..?

Varför är det en engångsföreteelse? Om det nu dör 500-3500 per år i sviter av influensa trots riskgrupper vaccineras, varför skulle det inte kunna bli på samma sätt med covid-19? Möjligen blir det färre eller värre bara vissa år, men rent principiellt, varför skulle det vara över? Blir det inte istället som influensa att vi kommer att acceptera sjukdomen som en av de övriga som skördar dödsoffer varje år? Det som möjligen är över är att sjukvården får det lugnare med covid-19, men särskilt lugnt kommer de inte ha de närmaste åren i alla fall.
Citera
2021-05-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-05/serbien-250-kronor-om-du-vaccinerar-dig

Hade detta varit något för Sverige att ta efter?

Möjligtvis I vissa områden.

Pengar för att vaccinera sig hade I stort inte gjort någon skillnad i Sverige tror jag.

Att inte få sjukpemg vid smitta om du inte är vaccinerad är nog inte förenligt med svensk lag kan jag tänka mig, rätta mig om jag har fel.

Men det är fel väg att gå. Det är viktigare att föra fram information på ett bra sätt så får folk ta egna beslut.

Jag förstår tanken och trots att jag är för vaccin och gärna ser att många vaccinerar sig så är det inte en metod jag skulle stå bakom.
Citera
2021-05-06, 00:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varför är det en engångsföreteelse? Om det nu dör 500-3500 per år i sviter av influensa trots riskgrupper vaccineras, varför skulle det inte kunna bli på samma sätt med covid-19? Möjligen blir det färre eller värre bara vissa år, men rent principiellt, varför skulle det vara över? Blir det inte istället som influensa att vi kommer att acceptera sjukdomen som en av de övriga som skördar dödsoffer varje år? Det som möjligen är över är att sjukvården får det lugnare med covid-19, men särskilt lugnt kommer de inte ha de närmaste åren i alla fall.

Jo, så småningom blir det som influensa. Kanske redan till hösten, att vi kommer att känna så, förutsatt att alla som vill blivit ordentligt vaccinerade, och inga hemska varianter som rundar vaccinet dykt upp. SÅ är det ju. Man kan inte gråta varje dag i tio år!

Jag pratade om det första året, när vi hade tresiffriga dödssiffror varje dag, och fullkomligt kaos på sjukhusen... Det hade varit värt två eller tre ordentliga lockdowns, som i andra länder, för att slippa detta. Det hade till och med kunnat vara lite roligt och annorlunda och spännande att minnas efteråt. Till skillnad mot att ta del av de fruktansvärda dödstalen varje vardag klockan 14, och bli idiotstämplade av resten av världen...
Citera
2021-05-06, 00:57
Medlem
Citat:
Jo, så småningom blir det som influensa. Kanske redan till hösten, att vi kommer att känna så, förutsatt att alla som vill blivit ordentligt vaccinerade, och inga hemska varianter som rundar vaccinet dykt upp. SÅ är det ju. Man kan inte gråta varje dag i tio år!

Jag pratade om det första året, när vi hade tresiffriga dödssiffror varje dag, och fullkomligt kaos på sjukhusen... Det hade varit värt två eller tre ordentliga lockdowns, som i andra länder, för att slippa detta. Det hade till och med kunnat vara lite roligt och annorlunda och spännande att minnas efteråt. Till skillnad mot att ta del av de fruktansvärda dödstalen varje vardag klockan 14, och bli idiotstämplade av resten av världen...

Jag tror dock inte att lock-downs hade gett så skillnad såvida vi inte infört strikt inlåsning av alla. De parallellsamhällen vi har i Sverige bryr sig inte om att detaljhandeln eller restauranger stänger. Det hade behövts att splittra upp alla trångbodda familjer i mindre grupper och införa besöksförbud likt äldreboendena.
Citera
2021-05-06, 01:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Vi hade väl aldrig några "tresiffriga dödssiffror varje dag" förra året? Flerdagarssnittet nådde precis upp till 100, eller kanske bara 99, typ en enstaka dag, och det var bara någon enstaka dag som vi hade tresiffriga dödstal lite över 100.

Förstår inte riktigt denna drift att överdriva och få det att låta värre än vad det får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in