Citat:
Ursprungligen postat av
katastrofetanken
Hei igjen! Jeg ble så lei så har hatt et halvt års pause, nå har jeg lest meg opp igjen på det meste (men ikke alt, bær over med meg hvis jeg sier noe som ikke er sagt før). Forresten fint å se at temperaturen i tråden virker litt bedre, mer saklig diskusjon og mindre drittslenging, i alle fall i det siste? Det er jo mye morsommere her da!
Jeg lurer på en ting: I såkalt Nigeriasvindel sendes det ut standardiserte brev i forskjellige sjangre, for eks kjærlighetsbrev til folk som blir forsøkt catfisha. Det finnes visstnok kataloger med indekserte brev som "svindlerne" bare kan kopiere og bruke i et slags nettverk. Kan det tenkes at kidnappingsbrevet er fra et sånt type nettsted, kanskje på et eller annet obskurt forum? I så fall er det jo bare å copypaste, endre noen detaljer og navn, kjøre det et par ganger i google translate og legge til egne kryptokoder, og sånn sett en enklere operasjon om brevet skulle vært skrevet fra scratch. Er enig i at dagens tidslinje ikke har mye rom for den type rigging i etterkant hvis AE ble drept mellom ni og ti.
Jeg tenker at en mulighet, slik jeg har skrevet før, er at noe skjedde da de kom hjem på kvelden, i affekt, Sønn kan ha dytta mor ned trappa og far vil forsøke å redde han fra fengsel siden han slik det virker er en sårbar, skjør fyr med mye trøbbel fra før. De har da hatt hele natta på å ordne opp. MB er presset/overtalt til å vitne falskt. TEH kan ha dratt hjem på morgenkvisten for å svare i telefonen. Kanskje han til og med hadde AE i bilen, og at dette faktisk er bilen på gangveien.
Velkommen tilbake! Jeg tror ikke noe på standard kidnappingsbrev med copypaste. Grunnen til det, er kort fortalt at forfatteren hinter til et kidnappingsscenario fra Mortensrud 2016 og en overskrift i VG fra den saken: «Politi leter med helikopter og hund, vi ser» Det er for personlig skrevet:.... «vi velger frihet foran penger» ....Hvilke ekte kidnappere skriver slik? Det bærer også preg av lang planlegging.
Jeg tror vi skal stole på politiets forklaring om siste sikre samtale 9.14, tror ikke MB er en part i saken annet enn som vitne.
Samtidig...det er bare utgående samtaler fra AEs telefon den morgenen, så din teori kan stemme. Men hva med fall i trapp, bevegelse fra kl 07.00 på mobil, SMS etter at TH dro på jobb (kl 9.10) Dersom TEH dro hjem til seg selv for å svare, må noen andre ha tekstet til datter klokken 9.10.