2021-05-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Fast om du sedan följer länken till Riksbyggens pressmeddelande framgår det att...

Riksbyggen är varken stat eller bank

Lol, vilket skämt. Tror de att detta kommer göra det lättare för ungdomar att köpa?
2021-05-03, 23:03
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lol, vilket skämt. Tror de att detta kommer göra det lättare för ungdomar att köpa?

Nja, men däremot lönsammare att kränga nyproducerade bostadsrätter från Riksbyggens perspektiv
2021-05-04, 12:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Fast om du sedan följer länken till Riksbyggens pressmeddelande framgår det att...

SBAB ger ju redan lån upp till 95% med blancolån på 10%. Det möjliggör ett köp på 1M med 50k i kontantinsats vid en lön på 25k/mån. Månadskostnad inkl. amortering blir 3315kr.
2021-05-04, 12:44
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
SBAB ger ju redan lån upp till 95% med blancolån på 10%. Det möjliggör ett köp på 1M med 50k i kontantinsats vid en lön på 25k/mån. Månadskostnad inkl. amortering blir 3315kr.

Visst. Men det är det kanske inte alla som känner till eller vill göra, främst p.g.a räntan.

Ett statligt ungbolån skulle både få ungefär samma ränta som CSN-lånet (0,05% 2021) och eventuellt även med tidsfrist för amorteringar.
2021-05-04, 14:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Visst. Men det är det kanske inte alla som känner till eller vill göra, främst p.g.a räntan.

Ett statligt ungbolån skulle både få ungefär samma ränta som CSN-lånet (0,05% 2021) och eventuellt även med tidsfrist för amorteringar.
Det blir jäkligt meningslöst att ha en massa regler som förhindrar att folk tar större lån en de kan hantera. För att sedan undanta den demografi som gör just det man försöker förhindra.
2021-05-04, 20:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Mm, man det är Riksbyggen som utreder det. Inte staten.

Det är nästan på samma nivå som om jag utrett något som staten förväntas göra. Det är ganska långt bort att staten lagstiftar om det.
2021-05-04, 21:16
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mm, man det är Riksbyggen som utreder det. Inte staten.

Det är nästan på samma nivå som om jag utrett något som staten förväntas göra. Det är ganska långt bort att staten lagstiftar om det.

Ja och nej. Riksbyggen har definitivt bidragit med tankegods och det är Eva Nordström på SKB som rent praktiskt utreder frågan, men på uppdrag av regeringen.
2021-05-04, 23:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Ja, men ränta och amortering via SBAB är ju inget som någon behöver oja sig så mycket över i dagsläget.

Förslaget är så korkat att det finns en stor risk att det genomförs, helt i linje med alla tidigare idiotbeslut.
2021-05-05, 09:24
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, men ränta och amortering via SBAB är ju inget som någon behöver oja sig så mycket över i dagsläget.

Förslaget är så korkat att det finns en stor risk att det genomförs, helt i linje med alla tidigare idiotbeslut.

Jag tror du överskattar folks privatekonomi. 4-5% ränta är absolut något att oja sig över för en stor del. Särskilt de som behöver ta ett sådant privatlån till att börja med.

Men ja, förslaget är givetvis urbota korkat och lär verkställas i någon form. Det är en av de främsta faktorerna till att jag är bullish på svensk bostadsmarknad i det medellånga perspektivet trots stigande ränteläge.
2021-05-05, 22:51
Medlem
Citat:
Jag tror du överskattar folks privatekonomi. 4-5% ränta är absolut något att oja sig över för en stor del. Särskilt de som behöver ta ett sådant privatlån till att börja med.

Men ja, förslaget är givetvis urbota korkat och lär verkställas i någon form. Det är en av de främsta faktorerna till att jag är bullish på svensk bostadsmarknad i det medellånga perspektivet trots stigande ränteläge.

Du glömmer att du är i tråden där man tror att varenda kotte i Stockholm tjänar 35-40k, inte har några övriga lån/kostnader och självklart har råd med en boendekostnad på 15-20k
2021-05-05, 22:58
Medlem
Skönt att även sossarna säger nej till en ny fastighetsskatt, annars hade vi fått en bostadskrash. Bara miljömupparna och tokvänstern som vill införa skiten.
2021-05-05, 23:14
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du glömmer att du är i tråden där man tror att varenda kotte i Stockholm tjänar 35-40k, inte har några övriga lån/kostnader och självklart har råd med en boendekostnad på 15-20k

Folk tjänar nog faktiskt runt 35K i medel i Stockholm kan jag tänka mig, i och med att medianen för hela landet är 31,7K vilket avhandlats tidigare.

Så folk tjänar hyggligt. Problemet är bara att en betydande majoritet inte sparar tillräckligt/alls. Man fastnar på det hedonistiska löpbandet.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-05-05 kl. 23:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in