2021-05-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Exempel.
En slaktare/jägare går inte och köper sina knivar av bacho direkt.

Förr gjorde man det, svenska Bergo är tydligen fd Bahco.

Citat:
Knivar från svenska Bergo (fd Bahco).

Bergo Tools bär en mer än 100-årig tradition vidare genom att fortsätta tillverka de välkända och uppskattade Hajmärkta knivarna.
Ursprunglig utvecklad av Bahco (svensk värdskänd tillverkare av t ex skruvmejslar) så står Bergo Tools för tradition och nytänkande. Kvalitet och nytänkande har alltid varit ledstjärna.
https://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/bergo-fd-bahco/
Senast redigerad av Hominem 2021-05-03 kl. 15:49.
Citera
2021-05-03, 18:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har varit och bytt Bahcon nu. Jag ville ha en likadan, men Jula hade bara ett till stämjärn i samma storlek kvar och det uppvisade minst lika mycket defekter som det jag hade. De övriga storlekarnas klingor såg bättre ut varför mitt stämjärn och det som var kvar i butiken av samma storlek troligtvis tillhörde en dålig batch, men de andra storlekarna passade inte mitt syfte.
Jag tänkte först köpa röd Meec, men de var väldigt tunga och inte lika välbalanserade som Bahcon var. Det blev istället en kompromiss mellan pris och kvalitet och jag köpte ett trepack Stanley stämjärn för 300 kr som inte såldes styckvis. De är stolt tillverkade i UK av globala material och förhoppningsvis inte helt kassa. På klingorna ser jag en del flottiga brittiska fingeravtryck, men inga orenheter i stålet.

Efter att ha läst på lite om Bahcostämjärnen verkar det som att deras klingor är lackade för att skydda mot rost. Jag undrar om orenheterna på klingan kan ha varit bubblor eller smuts som fastnat i lacken istället för i stålet. I vilket fall som helst borde det inte ha funnits på den färdiga produkten.
Citera
2021-05-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Stämmer inte.

Jag är väldigt ledsen men det där stämmer inte, Bahco har alltid sett som ett B- märke.

Själv har jag alltid använt kamasa-tools.
Livstidsgaranti.
Aldrig haft det minsta problem med något av deras sortiment.

Bacho säljs väl för övrigt mest på Biltema och Jula butiker (WT-butiker)??

Här var det inte många rätt!

Bahco är definitivt ett premium-märke som numera ägs av ett annat, amerikanskt premium-märke: Snap-on.

Scoop:
En del av Biltemas verktyg är rebrandade kamasa - vilket jag även fått bekräftat av en anställd som sett loggan på leveranserna.
Andra namn på kamasa är ex. "Bond tools".
Finns sannolikt ännu fler märken från samma fabrik.

Snacka om att andra är WT när man själv är totalt aningslös men samtidigt väldigt säker på sin sak är riktigt pinsamt.
Kjoltyg som ska mästra om verktyg kan man nog bara hitta på flashback 😁
Citera
2021-05-03, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron

Bahco är definitivt ett premium-märke som numera ägs av ett annat, amerikanskt premium-märke: Snap-on.

Scoop:
En del av Biltemas verktyg är rebrandade kamasa - vilket jag även fått bekräftat av en anställd som sett loggan på leveranserna.

Snacka om att andra är WT när man själv är totalt aningslös men samtidigt väldigt säker på sin sak är riktigt pinsamt.

Ledsen om jag såra dig nu men faktiskt så anses fortfarande Bahcho bara ett skit märke.
Jag har fått detta bekräftat av flera stycken och jag handlar inte mina verktyg på Biltema för den delen heller.
Biltema har aldrig haft kamasa-tools. Just PGA priset och kvaliteten.

And for your information så är jag fortfarande en 40-årig man.
Citera
2021-05-03, 23:40
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag behövde ett stämjärn...

Det som ska diskuteras är vad man egentligen får för pengarna när man köper en dyrare produkt jämfört med en billigare. Är det bara märket i det här fallet som skiljer Bahco från röd Meec kvalitetsmässigt, eller har jag bara haft otur och fått ett måndagsexemplar? Handlar det att man måste gå ännu högre upp i pris för att det ska bli någon skillnad, eller hänger det på att man ska undvika vissa märken eller tillverkningsländer? Jag tänker ge Bahcon en ny chans imorgon och byta ut stämjärnet mot ett nytt likadant, så får vi se om det nya blir felfritt.

De Bahcoprylar jag fortfarande köper ibland brukar hålla OK kvalitet. Men det är inte samma sak som när de ägdes av Sandvik (har jag för mig) en gång i tiden.

Vad gäller stämjärn använder jag Bahco, men för större jobb (32 och 40mm) föredrar Hultafors, HDC-serien som är mäkta bra. Behövde ett mindre stämjärn nyligen och upptäckte att Bauhaus säljer tyska Kirschen i butik (dock ej på webben). Det var riktigt bra.
Citera
2021-05-04, 04:35
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Känns som att jula köper det som vrakas bort vid slutgranskningen, ingen källa men nån får gärna fylla på med fakta!

Citat:

Scoop:

Jula får INTE Bahcos andrasortering billigare. De får samma verktyg som alla andra butiker men de betalar troligtvis inte lika mycket för dom.

Inga av Biltemas verktyg är rebrandade Kamasa. Denna loggan existerar INTE på några leveranser till Biltema. Däremot är det inte omöjligt att verktygen är tillverkade på samma ställe, det är väldigt vanligt i Kina. Skillnaden brukar inte ligga i själva grund produktionen utan i efterhanteringen. Kamasas verktyg har en bättre kvalitetskontroll, genomlysning av material och perfekt finish. Biltemas ser bra ut men kvalitetsmässigt varierar det enormt.

Bahco kör samma race som kamasa. Fina verktyg som har bra kvalitetskontroll och finish(utom i Ts fall) och de håller ofta bra. Inget är oförstörbart dock. Jag har själv haft sönder ett par Bahco polygripar.
Citera
2021-05-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Inga av Biltemas verktyg är rebrandade Kamasa. Denna loggan existerar INTE på några leveranser till Biltema.

För att förtydliga så står det givetvis inte alltid kamasa på deras leveranser, men det har skett, såvida inte den anställde stod och ljög mig rakt upp i ansiktet, vilket förefaller osannolikt.
Om du har insider info, kan du bekräfta detta genom att berätta vilka det var som gjorde Biltemas eget kaffe. Jag har nämligen ett namn på detta också. 🤫
Citera
2021-05-05, 07:59
Medlem
killawifes avatar
Citat:
För att förtydliga så står det givetvis inte alltid kamasa på deras leveranser, men det har skett, såvida inte den anställde stod och ljög mig rakt upp i ansiktet, vilket förefaller osannolikt.
Om du har insider info, kan du bekräfta detta genom att berätta vilka det var som gjorde Biltemas eget kaffe. Jag har nämligen ett namn på detta också. 🤫

Det är inte helt ovanligt att folk som jobbar på Biltema får för sig saker för att få saker och ting att verka lite bättre än vad de är. Personen ljög säkert inte medvetet. Men anledningen till att jag vet att det inte är rebrandat Kamasa är att Biltemas verktyg inte är rebrandade. Men som jag skrev så görs mycket av kinas sortiment i samma fabriker så det är ju inte orimligt att då säga att det kan ju vara från samma fabrik som kamasa. Detta säger dock ingenting om slutprodukten.
Nu använder jag mycket Biltemaverktyg själv och jag jobbade där innan som servicetekniker och använde då uteslutande biltema-verktyg. Och som verktyg är de mycket prisvärda. Det är bara lite för ojämn kvalitet på dom för att kunna jämföras med bahco eller kamasa.

Nej, vi diskuterade faktiskt det med kaffet på jobbet och jag föreslog också att det bara var en inköpt produkt med en annan etikett på. Så vet du så säg gärna det. Detta kaffet var väldigt gott och populärt.
Citera
2021-05-05, 22:05
Medlem
För dom pengarna kan du köpa tysktillverkade stämjärn från Gedore och liknande kvalitetsbolag. Bahcos grejer är skit från låglöneländer.
Citera
2023-02-26, 10:11
Medlem
skillnads avatar
Nog för att kvaliteten garanterat gått ner iom att både ägare och produktion lämnat Sverige. Men att säga Bahco är skit är helt enkelt fel. I vissa fall håller Bahco bra kvalitet i andra mindre bra. Utifrån priset på vissa verktyg kan de vara riktigt prisvärda, i andra fall lite högt prissatta.

Köper ibland en del Bahco på rea och är faktiskt ganska nöjd, just med tanke på priset. Till privatbruk då såklart. Vill man ha toppkvalitet följer naturligtvis priset med. Att jämföra Bahco med t.ex Wiha eller liknande är såklart inte rättvist med tanke på att priset då är det dubbla.

Tycker själv Bahco's fogsvansar, skiftnycklar, skruvmejslar bitsatser etc håller vettig kvalitet.

Skulle vara intressant om folk kunde delge sina erfarenheter i denna tråd för att reda ut saken närmare. Vilka produkter som håller kvalitet och vilka som inte gör det?
Citera
2023-02-26, 11:31
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Nog för att kvaliteten garanterat gått ner iom att både ägare och produktion lämnat Sverige. Men att säga Bahco är skit är helt enkelt fel. I vissa fall håller Bahco bra kvalitet i andra mindre bra. Utifrån priset på vissa verktyg kan de vara riktigt prisvärda, i andra fall lite högt prissatta.

Köper ibland en del Bahco på rea och är faktiskt ganska nöjd, just med tanke på priset. Till privatbruk då såklart. Vill man ha toppkvalitet följer naturligtvis priset med. Att jämföra Bahco med t.ex Wiha eller liknande är såklart inte rättvist med tanke på att priset då är det dubbla.

Tycker själv Bahco's fogsvansar, skiftnycklar, skruvmejslar bitsatser etc håller vettig kvalitet.

Skulle vara intressant om folk kunde delge sina erfarenheter i denna tråd för att reda ut saken närmare. Vilka produkter som håller kvalitet och vilka som inte gör det?

Jag har kommit på i efterhand att orenheterna i stämjärnets stål nog egentligen var bubblor i en lack som täckte klingan i syfte att göra den glänsande och mer tilltalande för kunden. Det slutade i alla fall med att jag köpte Stanley stämjärn och avslutade mitt projekt. Pga höga virkespriser har jag inte kunnat snickra mer sedan dess, så jag har inte kunnat prova några fler Bahcosaker relaterat till träarbete.

Annars köper jag ofta Bahco och är nöjd även efter att produktionen flyttade utomlands då tillgängligheten är god och pris kontra kvalitet är bra på en nivå strax över Biltema vilket är allt jag behöver. Jag har t ex ringnycklarna Bahco 111m i alla dimensioner 5,5 - 28 mm som jag tycker är bra. Å andra sidan var jag också nöjd med mina Lidl-ringnycklar där ett helt set 8 - 21 mm bara kostade 100 kr.

Vissa Bahcogrejer verkar dock vara kinasaker som kostar extra bara för att det står Bahco på dem. Exempelvis den här bitssatsen ser jag säljas under många olika märken, men är annars identisk bortsett från färgen på lådan och priset.

149 kr Bahco:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-till-elverktyg/bits-och-bitssatser/bitssatser/bitssats-000923/
146 kr DeWalt
https://www.bauhaus.se/bitssats-31-delar-xstc
149 kr Makita:
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bitssats-31-delar-3
87 kr obrandad från Kina:
https://www.aliexpress.com/item/32993191636.html?spm=a2g0o.productlist.main.9.3344 1435ac9hzK&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2266868930 018%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21SEK%2172.91%2172.91%21 %21%21%21%21%402100bc5c16774073464988230d06c2%2166 868930018% 21sea%21SE%21131156249&curPageLogUid=E6yRXe7qogIO
Citera
2023-02-26, 12:05
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har kommit på i efterhand att orenheterna i stämjärnets stål nog egentligen var bubblor i en lack som täckte klingan i syfte att göra den glänsande och mer tilltalande för kunden. Det slutade i alla fall med att jag köpte Stanley stämjärn och avslutade mitt projekt. Pga höga virkespriser har jag inte kunnat snickra mer sedan dess, så jag har inte kunnat prova några fler Bahcosaker relaterat till träarbete.

Annars köper jag ofta Bahco och är nöjd även efter att produktionen flyttade utomlands då tillgängligheten är god och pris kontra kvalitet är bra på en nivå strax över Biltema vilket är allt jag behöver. Jag har t ex ringnycklarna Bahco 111m i alla dimensioner 5,5 - 28 mm som jag tycker är bra. Å andra sidan var jag också nöjd med mina Lidl-ringnycklar där ett helt set 8 - 21 mm bara kostade 100 kr.

Vissa Bahcogrejer verkar dock vara kinasaker som kostar extra bara för att det står Bahco på dem. Exempelvis den här bitssatsen ser jag säljas under många olika märken, men är annars identisk bortsett från färgen på lådan och priset.

149 kr Bahco:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-till-elverktyg/bits-och-bitssatser/bitssatser/bitssats-000923/
146 kr DeWalt
https://www.bauhaus.se/bitssats-31-delar-xstc
149 kr Makita:
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bitssats-31-delar-3
87 kr obrandad från Kina:
https://www.aliexpress.com/item/32993191636.html?spm=a2g0o.productlist.main.9.3344 1435ac9hzK&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2266868930 018%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21SEK%2172.91%2172.91%21 %21%21%21%21%402100bc5c16774073464988230d06c2%2166 868930018% 21sea%21SE%21131156249&curPageLogUid=E6yRXe7qogIO
Jag förstår och håller i stort med. Enda jag tycker är att det blir lite orättvist att bara kritisera Bahco för att vara "kinasak" (tack för länkarna) även flera andra märken gör samma sak. Men det är väl lite hugget som stucket (nu pun intended) när det gäller verktyg överlag nuförtiden.

Roligt du nämner Lidl. De har faktiskt oförtjänt dåligt rykte. Köper ibland lite verktyg där också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in