2021-05-02, 23:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag behövde ett stämjärn för att hugga ut en grej och gick till Jula för att köpa ett. Jag kunde välja mellan en röd Meec för 70 kr eller en Bahco 424P för 180 kr, vilket är nästan vad ett helt 3-pack med röda Meec kostar.

Jag tänkte att jag måste satsa på kvalitet så att det lönar sig i längden och tog Bahcon. Jag vet att produktionen har flyttat till Spanien och att Bahco inte är vad det har varit och allt det där, men jag tänkte att för det högre priset får man ändå en premiumprodukt.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/stamjarn-och-trasnidarverktyg/stamjarn/stamjarn-002074/

När jag kommit hem och ska använda stämjärnet ser jag det här vid inspektion.

https://i.imgur.com/5af4NVK.jpg

Längs med hela klingan ser man små inklusioner i stålet. Längst fram på eggen, som jag inte använt ännu, ser man ett litet jack redan från fabrik.

https://i.imgur.com/7hbkJgi.jpg

Tittar man på baksidan ser man repor eller avlånga inklusioner nära spetsen där en möter eggen vilket förklarar jacket. Även om man slipar om eggen kommer repan alltid göra att jacket kvarstår, för att inte tala om de nya jack som kan uppkomma när fler inklusioner kommer i dagen.

https://i.imgur.com/RO6e0Qt.jpg

Hade jag köpt Meec eller Biltema hade jag kanske inte brytt mig utan tänkt att jag fick skylla mig själv för min snålhet, men nu tog jag det mer än dubbelt så dyra alternativet.

Det som ska diskuteras är vad man egentligen får för pengarna när man köper en dyrare produkt jämfört med en billigare. Är det bara märket i det här fallet som skiljer Bahco från röd Meec kvalitetsmässigt, eller har jag bara haft otur och fått ett måndagsexemplar? Handlar det att man måste gå ännu högre upp i pris för att det ska bli någon skillnad, eller hänger det på att man ska undvika vissa märken eller tillverkningsländer? Jag tänker ge Bahcon en ny chans imorgon och byta ut stämjärnet mot ett nytt likadant, så får vi se om det nya blir felfritt.

Tragisk läsning.
Bahco var ju det som gälde.
Deras skiftnycklar var outslitliga
Även efter år på havsbotten var det bara att pusa upp o smörja in.

Men när det kom till sågar så var det Sandvik som gälde. Även de enormt slitstarka.
Citera
2021-05-02, 23:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Stämmer inte.

Jag är väldigt ledsen men det där stämmer inte, Bahco har alltid sett som ett B- märke.

Själv har jag alltid använt kamasa-tools.
Livstidsgaranti.
Aldrig haft det minsta problem med något av deras sortiment.

Bacho säljs väl för övrigt mest på Biltema och Jula butiker (WT-butiker)??

Jag antar att du menar hylsnycklar, U-Ringnycklar och dylikt nu, för där håller jag med om att kamasa är bättre.

Bahco gör vissa verktyg som håller mycket hög kvalitet, huruvida de håller världsklass undandrar sig min bedömning då jag inte har testat alla märken.

Jag anser att Bahcos elmejslar är bäst, där kan alla andra märken gå och dra nåt gammalt över sig, helt otrolig kvalitet. Likaså skiftnycklarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tragisk läsning.
Bahco var ju det som gälde.
Deras skiftnycklar var outslitliga
Även efter år på havsbotten var det bara att pusa upp o smörja in.

Men när det kom till sågar så var det Sandvik som gälde. Även de enormt slitstarka.

Bahcos skiftnycklar är fortfarande så bra att, visst, det kanske är tekniskt möjligt att tillverka bättre, men det behövs inte.
Citera
2021-05-03, 00:01
Medlem
StigAllans avatar
Äger ett antal BAHCO fasta nycklar och hylsor av äldre modell som är flitigt utnyttjade likväl som ett par skiftnycklar. Made in Sweden står det på verktygen.
Kan absolut inte klaga på den dåvarande kvaliteten så det är trist att höra att deras produkter tappat sådan status så de är sämre än Kamasa.
Citera
2021-05-03, 07:55
Medlem
brori75s avatar
Ett "Måndagsexemplar" trist att se det där förekommer nog sällan
Citera
2021-05-03, 08:23
Medlem
Facades avatar
Har inte haft annat än skräp från Bahco.
Ägs av Snap-on och gamla goda fina Bahco kan ju inte vara bättre än snap-on så då måste det fanemig vara gjort så att det är kasst.
Mejslar som blir rundare än bollar osv. Riktigt skräp.
Betalar inte en krona för Bahco verktyg.

Riktigt synd att det blivit så...
Citera
2021-05-03, 08:27
Medlem
Det som händer är alltid samma sak. En kvalitetsprodukt tillverkas i Sverige och trots ett högre pris är kunderna nöjda. Då kommer någon ekonom på den briljanta iden att flytta produktionen till ett billigare land och på så sätt öka vinsten "hur svårt kan det va att tillverka en skiftnyckel"
Citera
2021-05-03, 09:02
Medlem
jag har jobbat i endel verkstäder och det är sällan bahco används för det håller inte, det var skillnad för 20 år sen men idag är det väldigt bristfällig kvalitet på det.
Citera
2021-05-03, 09:34
Medlem
Pissarsyras avatar
Har själv slutat använda Bahco helt då de inte håller samma kvalitet som de brukade göra.

Jämför en äldre Bahco hylsa med en ny, det är inte samma kvalitet.
Citera
2021-05-03, 10:32
Medlem
5evers avatar
Citat:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/stamjarn-och-trasnidarverktyg/stamjarn/stamjarn-002074/

När jag kommit hem och ska använda stämjärnet ser jag det här vid inspektion.

https://i.imgur.com/5af4NVK.jpg

Längs med hela klingan ser man små inklusioner i stålet. Längst fram på eggen, som jag inte använt ännu, ser man ett litet jack redan från fabrik.

https://i.imgur.com/7hbkJgi.jpg
Det där är så löjligt dåligt att jag inte ens hade förväntat mig det från MEEC. Hur kan de vara så värdelösa att de inte ens kan gjuta stål utan bubblor?
Citera
2021-05-03, 14:26
Medlem
holmiums avatar
Det är 15 år sedan Bahco flyttade från Enköping och Sverige.

Resten borde du kunna räkna ut själv..............
Citera
2021-05-03, 14:48
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Intressant ämne som jag vill höra mer om!

Jag kan inget om stämjärn eller märkena du nämner, men har stött på fenomenet där ett välkänt kvalitetsmärke har slutat med sin kvalitet, likt Bacho, men inte låtit den nya lägre kvaliteten följas av ett motsvarande lägre pris. Är det så enkelt att man från företagets sida hoppas kunna fortsätta sälja till den krympande skaran som ännu inte blivit varse kvalitetsförsämringen eller den skara som, likt TS, hoppas att det nog ändå skall finnas lite av den gamla kvaliteten kvar? Har det här fenomenet något namn?

Nej dagen BACHO är smäck. Köpte en hylsnyckelsats och har dragit sönder 3 st av hylsorna som spruckigt. Detta då med handkraft och jag är ingen gymfreak med jättekrafter.

Spärrskaftet som var med är skit och hackar och är inte alls så mjukt och fint i gången som äldre skaft från Bacho. Jag köper hellre 2 st hylsnyckelsatser från Biltema och dessutom spar en slant,
Dessa två satser lär överleva en sats från BACHO.

Jag har ett klassiskt spärrskaft från BACHO (med grönt genomskinligt handtag) Detta bytte jag insatsen i för en del år sedan (fanns reparationssats till dem på den tiden). Tror inte BACHO säljer reparationssatser längre till skiftnycklar eller spärrskaft vilket de gjorde förr..
Citera
2021-05-03, 14:54
Medlem
Citat:
Det som ska diskuteras är vad man egentligen får för pengarna när man köper en dyrare produkt jämfört med en billigare. Är det bara märket i det här fallet som skiljer Bahco från röd Meec kvalitetsmässigt

Eller så köper du en produkt av tillverkare som inriktar sig på ett specifikt område med sina verktyg. Så får du kvalitet för pengarna.
I ditt fall, ett verktyg som är inriktad mot träarbete. Vilket inte är deras prio område verktygsmässigt.

Exempel.
En slaktare/jägare går inte och köper sina knivar av bacho direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in