2021-05-05, 11:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat i din text.

Det är nog bara här på FB som man kommer att ana ett samband.
Det finns alltid variationer i antalet inlagda på IVA och just nu är det många utan covid i en region, inte i hela Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Möjligen, men inte troligt, folk är som folk är mest och skulle det i media rapporteras att de som nu läggs in tillhör de vaccinerade skulle folk börja fundera på om det är vaccinet, c19 eller annat och enda skillnaden på iva-inlagda är om de har c19 eller inte beroende på vaccinering.

Det riskerar att folk anser att de som skall in på iva kommer hamna där oavsett vaccinering eller inte och är de vaccinerade så har de inte c19 men ligger där ändå och därför börja ifrågasätta vaccineringen.

Om media skulle rapportera att många på IVA är vaccinerade är ju inte det något scoop när nästan 1/3 av de över 18 års ålder faktiskt är vaccinerade.

Det skulle vara konstigare om nästan ingen som läggs in på IVA är vaccinerad.

Det som har rapporterats nyligen i media är att det är ovanligt många inlagda på IVA i VGR som inte är inlagda beroende på covid-19.
Det har även rapporterats att 5 000 personer hittills blivit smittade trots att de är vaccinerade, att ungefär 2 000 personer nu vårdas på sjukhus för covid-19 och att 30 % av befolkningen över 18 år är vaccinerade.

Ja det finns mycket att läsa om covid och corona, men man måste ju göra det också.
Citera
2021-05-05, 11:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Aldrig har väl skillnaden mellan olika länders kompetens (regeringars, folkhälso- och smittskyddsmyndigheters) varit mer tydlig:

AUGUST HÅKANSSON10:47
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=581959
I Australiens mest folkrika delstat New South Wales pågår en intensiv smittspårning efter att det första lokala fallet på mer än en månad bekräftats, rapporterar bland andra Reuters.

Det handlar om en man i 50-årsåldern som testat positivt. Enligt myndigheterna har han innan provtillfället varit ”väldigt aktiv” och besökt bland annat en bio, restauranger, en bensinstation och butiker utan att han visste att han var smittad.

Mannen hade inte rest utomlands nyligen och arbetar heller inte inom sjukvården eller i en annan riskmiljö såsom på ett karantänshotell.

– Vi är verkligen intresserade av att veta hur den här personen blev smittad för att förstå den större risken i samhället. Vi ber människor som har symtom att testa sig, säger Kerry Chant, sjukvårdsdirektör i delstaten på en presskonferens.

Australien har hittills i stor utsträckning lyckats kontrollera coronaviruset genom bland annat snabba nedstängningar, gränskontroller och en aktiv smittspårning.

I år har landet de flesta dagar rapporterat noll fall.

Det bisarra är att Australien och Nya Zeeland knappt har kommit igång med vaccineringen. Dom kommer bli tvungna att ha stjärten tight i flera år till.
Citera
2021-05-05, 11:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Om man tycker det är positivt att Australien blivit en kontrollstat så visst. Allt detta för ett virus som har en IFR på 0.2. Patetiskt. För mig är det inte kompetens, det är trygghetsnarkomani
I Ungern har det ju avlidit ca 0,3% av hela befolkningen sedan augusti 2020. Jag tror inte alla har varit smittade där. Så 0,2% dödlighet är ju inte ens rimligt.
Citera
2021-05-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Berätta lite mer om biverkningarna som media mörkat ner.

Det är flera dödsfall som inte fått nån särskild uppmärksamhet i dom större medierna.
Det ligger en hel hög med ärende om biverkningar hos läkemedelsverket som dom inte vill arbeta med eller kommentera vad det handlar om.

läs på Facebook gruppen covid 19 vaccin och dess biverkningar så får du nog en bättre bild hur de ser ut.

Svensken är godtrogen överlag och tror på myndigheter som helt transparenta.
Citera
2021-05-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, det är väl alldeles självklart att pandemin har sin stilla gång oavsett våra restriktioner.
Det går upp och det går ner trots exakt samma restriktioner.

Tror man på riktigt att en pandemi påverkas av en trasa runt käften, kalles korvkiosk stänger klockan 20:30 eller att Ulla inte får gå och låna en bok på biblioteket... ja då är det gonatt.

Inte speciellt uppenbart eftersom du inte lyckas presentera en enda källa i dina enkelspåriga inlägg.
Citera
2021-05-05, 11:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det bisarra är att Australien och Nya Zeeland knappt har kommit igång med vaccineringen. Dom kommer bli tvungna att ha stjärten tight i flera år till.

Hur menar du då? Det har ju inte varit någon brådska med vaccineringen, eftersom de kunnat kontrollera eländet ändå med naturmetoderna s.a.s.. De kan vaccinera i lugn och ro, utan den panik som det blivit här, och sedan kan de öppna upp för turister igen.

Eller menar du att flockimmuniteten inte blir lika stark av vaccinet, som om en del av befolkningen skulle ha haft den naturliga infektionen? Det är i så fall inte en ursäkt för att släppa smittan fri i det första läget, utan då försöker man först med vacciner, sedan med anpassade och förbättrade vacciner, sedan med andra sorters vacciner (t.ex. SinoVac som innehåller hela coronavirus)...

Jag tror personligen att Australien, NZ, Taiwan och (i alla fall i förhållande till Sverige) Norge och Finland ALDRIG kommer att få så stora problem med bristande folkimmunitet, att det kompenserar för våra 14 000 döda (and counting...) samt allt lidande och alla långtidssjuka och permanent skadade i Sverige.
Citera
2021-05-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Självklart, men att arbeta hemifrån är en del i det frivilliga man gör för att inte smittas. Jag skulle inte klassa det som en restriktion.

En restriktion skulle vara att införa bötesstraff för den som åker till kontoret, fast jobbet kan göras hemifrån (typ som en lockdown) och tro att böterna gör stor skillnad.

I själva verket gör böterna knappt någon skillnad alls. De flesta som kan jobbar redan hemma, och även om böterna kan få något färre personer att åka till kontoret, så kommer de här frihetstörstande individerna att göra allt för att maximera sin frihet även i en lockdown.

Det här ringar in felet med lockdown. Lockdowns siktar in sig på personer som inte följer regler = dömt att misslyckas.

Jag klassar definitivt arbeta hemifrån som en restriktion. Men oavsett så handlade min ursprungliga diskussion med Ulf inte om lockdown utan snarare dennes påstående att restriktionerna i Sverige inte har haft någon effekt över huvud taget.
Citera
2021-05-05, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Står att Stockholm nu öppnar FAS4 för åldersgrupper 55-59 år.

Jag undrar om det kommer att innebära att en person under 40 år kommer få någon spruta innan 1 juni. Vad tror ni?

Tror många yngre kommer skita i att vaccinera sig om de inte får dos 1 innan juni. Då väntar nog många hellre till att ev ta något till hösten för att täcka in ev mutationer. Är man så att säga sist ut på sprutan har ju hela omgivningen så pass bra skydd att man inte behöver skydda sig själv. Dessutom hamnar då dos2 mitt i sommaren och det kan ju bli olägligt i förhållande till semestrar och annat.

Tycker det är lite märkligt med detta utduttande av vaccin i fas4 när stora vaccinationscentra gapat tomma nu under fas3. Varför kunde förresten inte Fas3 ha vaccinerats samtidigt som 70-plusarna redan i feb mars? Varför fick fas3 (många med medicinska diagnoser) vänta så fruktansvärt länge på sitt vaccin? Jag tycker det var en felprioritering.
Citera
2021-05-05, 12:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är flera dödsfall som inte fått nån särskild uppmärksamhet i dom större medierna.
Det ligger en hel hög med ärende om biverkningar hos läkemedelsverket som dom inte vill arbeta med eller kommentera vad det handlar om.

läs på Facebook gruppen covid 19 vaccin och dess biverkningar så får du nog en bättre bild hur de ser ut.

Svensken är godtrogen överlag och tror på myndigheter som helt transparenta.
Jag kan tycka att det är lite konstigt att ingen media har rapporterat om ev. hjärtmuskelinflammation efter Pfizer i Sverige (jag kan ju dok ha missat att det gjorts så rätta mig gärna om jag har fel).

Speciellt nu när faktiskt EMA granskar vaccinerna p.g.a dessa misstankar.
Citat:
EUs legemiddelbyrå (EMA) har opprettet gransking av om Pfizer- og Moderna-vaksinene kan gi betennelse i hjertemuskler.
Citat:
Forskere i Israel har i en studie vist at 1 av 100.000 utviklet myokarditt etter å ha blitt vaksinert med Pfizer-vaksinen. Ettersom Moderna også er en mRNA-vaksine, skal EU granske den også.

1 av 100.000 er for øvrig et tall som tilsvarer hvor mange EMA mener utvikler alvorlige blodpropper med lavt antall blodplater av AstraZeneca-vaksinen.
Citat:
I den israelske studien ble det oppdaget 62 tilfeller av hjertemuskelbetennelsen, stort sett blant menn mellom 18 og 30 år.

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2021/04/29/EU-gransker-om-vaksiner-kan-gi-betennelse-i-hjertemuskel-23887376.ece
Citera
2021-05-05, 12:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur menar du då? Det har ju inte varit någon brådska med vaccineringen, eftersom de kunnat kontrollera eländet ändå med naturmetoderna s.a.s.. De kan vaccinera i lugn och ro, utan den panik som det blivit här, och sedan kan de öppna upp för turister igen.

Eller menar du att flockimmuniteten inte blir lika stark av vaccinet, som om en del av befolkningen skulle ha haft den naturliga infektionen? Det är i så fall inte en ursäkt för att släppa smittan fri i det första läget, utan då försöker man först med vacciner, sedan med anpassade och förbättrade vacciner, sedan med andra sorters vacciner (t.ex. SinoVac som innehåller hela coronavirus)...

Jag tror personligen att Australien, NZ, Taiwan och (i alla fall i förhållande till Sverige) Norge och Finland ALDRIG kommer att få så stora problem med bristande folkimmunitet, att det kompenserar för våra 14 000 döda (and counting...) samt allt lidande och alla långtidssjuka och permanent skadade i Sverige.

Jag är helt på din linje. Jag tycker Sverige valde helt fel strategi. Blir lika bestört varje dag när jag nås av nyheten att bekanta till mig. Vänner, släktingar, arbetskamrater har blivit svårt sjuka i Corona. Även om de flesta inte dör, kan ju många räkna med att få men för livet. Så himla onödigt, när man vet att Sverige kunde gjort som exempelvis Nya Zeeland och tagit i med hårdhandskarna redan från början så hade det aldrig blivit så här. Istället valde Sverige en slapp mellanmjölksstrategi som i princip gick ut på att göra så lite som möjligt. Säga åt folk att stanna hemma om de är sjuka och att tvätta händerna. Lägg till lite symbolåtgärder vad gäller alkoholservering, nöjesparker och inför demonstrationsförbud så har du den svenska strategin. Även en utvecklingsstörd borde ju begripit att det inte stoppar någon pandemi, men de sålde konceptet till pressen som fungerat som megafoner.
Citera
2021-05-05, 12:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står att Stockholm nu öppnar FAS4 för åldersgrupper 55-59 år.

Jag undrar om det kommer att innebära att en person under 40 år kommer få någon spruta innan 1 juni. Vad tror ni?

Tror många yngre kommer skita i att vaccinera sig om de inte får dos 1 innan juni. Då väntar nog många hellre till att ev ta något till hösten för att täcka in ev mutationer. Är man så att säga sist ut på sprutan har ju hela omgivningen så pass bra skydd att man inte behöver skydda sig själv. Dessutom hamnar då dos2 mitt i sommaren och det kan ju bli olägligt i förhållande till semestrar och annat.

Tycker det är lite märkligt med detta utduttande av vaccin i fas4 när stora vaccinationscentra gapat tomma nu under fas3. Varför kunde förresten inte Fas3 ha vaccinerats samtidigt som 70-plusarna redan i feb mars? Varför fick fas3 (många med medicinska diagnoser) vänta så fruktansvärt länge på sitt vaccin? Jag tycker det var en felprioritering.

Jag hoppas att de är mer flexibla den här gången, och anpassar sig till den verklighet som råder. Det är väl vettigt att öppna för 55-59-åringarna först tycker jag, eftersom risken att dö eller bli svårt sjuk är ganska stor för dem, om de skulle bli smittade. Ge alla dom en chans att boka in sig först och gå på sina bokade tider. Visar det sig efter första veckan att det stått tider tomma, eller att många inte har dykt upp på sina bokade tider - öppna för 50-54-åringarna. Gör efter ännu en vecka åter en reality check. Egentligen tycker jag att man kan släppa på alla under 50 samtidigt, för dödsrisken är inte SÅ stor längre för en person runt 45.
Citera
2021-05-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag kan tycka att det är lite konstigt att ingen media har rapporterat om ev. hjärtmuskelinflammation efter Pfizer i Sverige (jag kan ju dok ha missat att det gjorts så rätta mig gärna om jag har fel).

Speciellt nu när faktiskt EMA granskar vaccinerna p.g.a dessa misstankar.

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2021/04/29/EU-gransker-om-vaksiner-kan-gi-betennelse-i-hjertemuskel-23887376.ece

Media i Sverige är inte tillräckligt kritisk.
Flera av dessa fall har nog inte läkemedelsverket släppt ännu.
Media fokus ligger på hur många som vaccineras inte biverkningar.
Flera yngre i Israel har fått hjärtinfarkt efter vaccinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in