Citat:
Ursprungligen postat av
--Blackbird--
Du menar att om ett land köper F-35 så är det landet tvingat att hjälpa USA "bedriva kolonialkrig"?
Nej det tvingar inte ett land att hjälpa USA "bedriva kolonialkrig"

Jag tror du skall vända på det: Om man är NATO-medlem är det av värde att gå "USA-vägen", eftersom en så stor del av flygvapensystemet bygger på samordning, informationsöverföring, robusta datalänkar, samordning av underhåll mm. Det är alltså medlemskapet i NATO som är avgörande.
JAS är ändå till stora delar NATO-anpassad (för vi vet trots allt var vi hittar våra vänner om det skiter sig) för att få den typen av fördelar.
När det gäller Finland (som inte heller är med i NATO) är de fördelarna inte lika stora, som i Norge och Danmark. Jag har till exempel svårt att se Finlands flygvapen lämna pilot(grund)utbildningen till USA (som Norge och Danmark), så en del av vinsterna (delad utbildning, taktiköverföring, samordningsvinster mm) kanske man inte får på samma sätt. Att ställa ett halvt dussin plan (10 % av flottan) för utbildning på en flygbas i USA kanske inte heller passar Finland alldeles bra.
Sedan den närmast mytiska egenskapen "stealth": Alla plan sedan Hedenhös (han tog pilotexamen 1915 på våren) har gjorts alltmer "stealthiga", givet varje tids spaningsmedel. Ljuddämpare, färgkamouflage, IR-absorberande färg är exempel på "hur man gjorde förr" (eller ännu mera förr). Numera handlar allt om spaning via radarreflektion och hur man minskar ekot. Det troliga är att man under ett flygplans livslängd kan räkna med att flygkroppsstealth är densamma (konstruktiv egenskap) medan spaningsmedlen utvecklas (och detta ser vi redan).
Givetvis är stealthprestanda en faktor att räkna med IDAG, men vilket absolutvärde den har om 3, 5, 10 eller 20 år kan man inte veta. Man kan bara veta att observationsförmågan ökar, men att den inbyggda "stealthigheten" består. (annat är det med EW-system, som relativt enkelt kan uppdateras, givet bl a Moores lag).
Jag delar den tråkpräktiga åsikten att Finland väljer det robusta och lättservade "enkla" planet, soom kan grupperas där Finland vill ha dem, och kompenserar för "low tech" genom överlägsen (relativt motståndaren) taktik, något de visade värdet av redan under Fortsättningskriget. Men om det därför blir JAS? Lika gärna Super Hornet.