2021-05-05, 08:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

I vilket fall som helst är köpesumman fräckt låg med tanke på taxeringsvärdet och med tanke på att andra halvan 2020 rusade huspriserna upp med 25%.
Både Ebba och i synnerhet hennes kompis, sjötomtsmäklaren, bör ha haft rätt bra koll på detta och vad Esbjörns mark var värd.
Att huset är ett fallfärdigt ruckel är dessutom en gammal trådsanning med Ebba som grundkälla, för att rättfärdiga att hon försöker lägga vantarna på det. Det är nästan bara snällt av Ebba att ta hans gård.

I genomsnittligt steg villapriserna med 17% det senaste året och priserna fortsätter stiga, mycket pga pandemin.

Mellan februari i fjor och februari i år har villapriserna stigit med nästan 17 procent, enligt företaget Valueguards så kallade HOX-index

https://www.dn.se/ekonomi/rekordokning-av-villapriserna-i-februari/

Att den fallfärdiga sommarstugan är rätt värderad framgår av följande information som finns att inhämta hos rätten:
Densias värdering
Notars värdering
Det faktum att Esb har godkänt det bud som han har fått
Att det inte har lämnats in något yrkande till rätten att värdering eller köpesumman har varit för låg.

Att det är ett fallfärdigt ruckel framgår utav bägge värderingarna samt av den fastighetsbesiktning som Anticimex har gjort.

Att EB någonsin har kallat huset för ett ruckel får du nog visa en källa på.

Hur prisutvecklingen har varit på bostäder sedan köpeavtalet slöts kan och får aldrig ligga till grund för att häva en fastighetsaffär då ingen av parterna har en möjlighet att påverka detta. Detta är också en av anledningarna till att formkraven är så höga vid överlåtelser av fastigheter.

Jag förstår inte vad du försöker leda i bevis, att alla som har köpt en fastighet som sedan har stigit i pris har agerat omoraliskt?
2021-05-05, 08:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
De som påstår att Theo Dietz inte är inblandad i denna lurifaxaffär har en tydlig agenda att förringa hans roll i dramat.

Självklart har kompisbrormäklaren Theo o Ebba pratat om värdet o kommande värdeökningar av Esbjörns fastighet.
Att påstå något annat är bara dumheter.
Ja, jag vet - nu kommer det en massa inlägg om bevis men låt mig stämma i bäcken o redan nu begära bevis på att så inte skett!

Ebba påstår att hon anlitat 2 mäklare för värdering varav vi vet att Notar är den ena, men ff vet vi inte vad mäklare X värderade fastigheten till. Verkar inte heller som om hon tar upp det i tinget, varför?
Vem är mäklare X?

En annan fråga är vem beställde infot från Värderingsdata. En tjänst som riktar sig till mäklare som grund för en fastighetsvärdering.

Det är klart att han är inblandad. Tror ingen bestrider det. Däremot kan man diskutera om han har påverkat affären i form av värdering, pris, budgivningstaktik, råd till Ebba vad hon behöver tänka på innan hon köper osv.

Jag att Ebba hade anlitat en mäklare i affären, på samma nivå som hon gjorde nu, även om hon inte var bekant med Theo. Att det blev just Theo, är för att det var bekvämt och kanske lite tryggare, än en okänd mäklare.

Jag tror inte Theo har påverkat affären negativt för Esbjörn. Dels för att han nog är tillräckligt skärp för att inte hålla på med fulspel i en affär som kan komma fram i media (En känd person gör någonting, skapar klick i media), dels är Ebba och han bara bekanta och hur mycket risker är man egentligen beredd att ta för någon som inte är när och kär?

Men visst, Theo kan ha hjälp Ebba att ta fram värderingen som Mäklardata gjorde. Ser inget konstigt eller oegentligheter i det.

Jag tror dock inte att Theo har värderat fastigheten.
2021-05-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det bästa med Densias värdering och Notars var att det inte skilde mer än några tusen när Fastpri samt det andra var avdraget.
Bästa draget av Binninge ju.

Citat:
De som påstår att Theo Dietz inte är inblandad i denna lurifaxaffär har en tydlig agenda att förringa hans roll i dramat.

Självklart har kompisbrormäklaren Theo o Ebba pratat om värdet o kommande värdeökningar av Esbjörns fastighet.
Ja, jag vet - nu kommer det en massa inlägg om bevis men låt mig stämma i bäcken o redan nu begära bevis på att så inte skett!

Ebba påstår att hon anlitat 2 mäklare för värdering varav vi vet att Notar är den ena, men ff vet vi inte vad mäklare X värderade fastigheten till. Verkar inte heller som om hon tar upp det i tinget, varför?
Vem är mäklare X?

En annan fråga är vem beställde infot från Värderingsdata. En tjänst som riktar sig till mäklare som grund för en fastighetsvärdering.
Det är fullständigt ointressant och av ingen betydelse vad några personer ev pratat om gällande värde.

2 st värderare, en från Ebba och en från Esbjörn, har värderat den aktuella fastigheten och hamnat så nära köpesumman att avvikelsen är försumbar. Båda dessutom inlämnade till tingsrätten.

Ang bevis, så är det den som påstår nåt som har bevisbördan. Enl tingsrätten är även båda parter överens om att det är Esbjörn som har bevisbördan att bevisa att avtalet inte ska anses som giltigt, det verkar gå så där.
2021-05-05, 08:55
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Att begära bevis på att något inte har skett lever inte upp till svensk rättsstandard, det ligger alltid på den som åklagar något för något att leda detta i bevis.

Du kan driva dina teser och funderingar men det ligger faktiskt på dig att bevisa dem.
2021-05-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, Ebba kan göra "vad hon vill", det är ju hennes hus. Konstigt vore det annars, om man inte får göra vad man vill med sin egen egendom.

Det vore väl utomordentligt märkligt om Esbjörn kan göra "vad han vill" trots att han sålt huset.
Att han i efterhand ångrar sig och att hans ombud i efterhand hittar på att Esbjörn inte visste vad han gjorde, och att de i efterhand försöker påstå att huset inte är Ebbas, spelar ingen roll. Huset blev Ebbas den 20e augusti förra året och sedan den dagen gör hon som hon vill med sitt hus, och den 16e september skedde tillträdet.

Domstolen har redan slagit fast att ett formriktigt avtal har kommit till stånd och att det är giltigt tills Esbjörn bevisat motsatsen, vilket de ålade honom att göra trots att han redan skickat in sin bevisning, vilken alltså under MUFen i praktiken underkändes av domstolen då de uppmanade honom att inkomma med bevisning. En mycket tydlig signal, och pekpinne, till Binninge och Esbjörn.
Amen!
2021-05-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är klart att han är inblandad. Tror ingen bestrider det. Däremot kan man diskutera om han har påverkat affären i form av värdering, pris, budgivningstaktik, råd till Ebba vad hon behöver tänka på innan hon köper osv.

Jag att Ebba hade anlitat en mäklare i affären, på samma nivå som hon gjorde nu, även om hon inte var bekant med Theo. Att det blev just Theo, är för att det var bekvämt och kanske lite tryggare, än en okänd mäklare.

Jag tror inte Theo har påverkat affären negativt för Esbjörn. Dels för att han nog är tillräckligt skärp för att inte hålla på med fulspel i en affär som kan komma fram i media (En känd person gör någonting, skapar klick i media), dels är Ebba och han bara bekanta och hur mycket risker är man egentligen beredd att ta för någon som inte är när och kär?

Men visst, Theo kan ha hjälp Ebba att ta fram värderingen som Mäklardata gjorde. Ser inget konstigt eller oegentligheter i det.

Oj, det sved i Ebbas hjärta, hon var inte tillräckligt skärpt att hålla sig från fulspel på Facebook

"risker" - så du tror mäklare är Jesus-karaktärer, de tar inga genvägar eller skriver beskrivningar maximalt tvetydigt för att inte råka försäga sig om negativ fakta de vet om en fastighet?

Sen VAD han kommit med, kan absolut bara varit oskyldig fakta, information generellt så det behöver ju i sig inte vara nåt fel.
2021-05-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Amen!

Precis. Den kristna högern håller ihop.
Tron är stark.
2021-05-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Nu påstår du att Ebba o Theo bara är bekanta, hur vet du det?

Att Theo först friskriver sig från allt ansvar o sedan inte vill kommentera sin inblandning i affären gör att det luktar illa när man pillar i det.

Att Theo inte värderat finns inte på kartan. I alla yrke blir man "miljöskadad" o när Theo (eller vilken mäklare som helst) ser en fastighet så börjar dollartecken rulla i ögonen o han gör en värdering per automatik. Helt naturligt.

Att detta inte skulle vara en nackdel för Esbjörn o en fördel till Ebba faller på sin orimlighet.

Hade Theo varit "tillräckligt skärp för att inte hålla på med fulspel i en affär som kan komma fram i media" hade han rekommenderat Ebba att anlita någon oberoende mäklare.
2021-05-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det är fullständigt ointressant och av ingen betydelse vad några personer ev pratat om gällande värde.

2 st värderare, en från Ebba och en från Esbjörn, har värderat den aktuella fastigheten och hamnat så nära köpesumman att avvikelsen är försumbar. Båda dessutom inlämnade till tingsrätten.

Ang bevis, så är det den som påstår nåt som har bevisbördan. Enl tingsrätten är även båda parter överens om att det är Esbjörn som har bevisbördan att bevisa att avtalet inte ska anses som giltigt, det verkar gå så där.

Ebba hävdar att hon har låtit två mäklare värdera fastigheten. Återigen - vilken är den andra mäklaren o vad är den värdering på?

Bevisbörda - hade bevisbördan här på Flashback varit som i tinget hade denna tråd kanske bara varit på ca 100 sidor.
2021-05-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Att begära bevis på att något inte har skett lever inte upp till svensk rättsstandard, det ligger alltid på den som åklagar något för något att leda detta i bevis.

Du kan driva dina teser och funderingar men det ligger faktiskt på dig att bevisa dem.

Nu skriver du ett inlägg på Flashback o här gäller inte svensk rättstandard.

Hade Ebba-klanen här hållt sig till svensk rättstandard hade det inte blivit många inlägg.
2021-05-05, 09:56
Medlem
Citat:
Nu påstår du att Ebba o Theo bara är bekanta, hur vet du det?

Att Theo först friskriver sig från allt ansvar o sedan inte vill kommentera sin inblandning i affären gör att det luktar illa när man pillar i det.

Att Theo inte värderat finns inte på kartan. I alla yrke blir man "miljöskadad" o när Theo (eller vilken mäklare som helst) ser en fastighet så börjar dollartecken rulla i ögonen o han gör en värdering per automatik. Helt naturligt.

Att detta inte skulle vara en nackdel för Esbjörn o en fördel till Ebba faller på sin orimlighet.

Hade Theo varit "tillräckligt skärp för att inte hålla på med fulspel i en affär som kan komma fram i media" hade han rekommenderat Ebba att anlita någon oberoende mäklare.

Att Theo friskriver sig var klart redan från början då han enbart/bara/endast bistått med kontraktspapper.
Typ ett kvittoblock men med rader där man fyller i vad fastigheten heter osv osv.

Theo har inte haft ett endaste dugg med själva mäkleriet att göra utan enbart bistått med typ kvittoblocket.
Precis som om jag gett dig en tom deklarationsblankett.

Anledning var att Esb inte ville ha mäklare och betala arvode ditåt istället för att hålla det mellan sig ooch Ebba.
Precis samma som om jag skulle sälja en bil och inte vill åka till en bilhandlare utan säljer min bil privat men med ett kvittoblock där det står: säljes i befintligt skick och datum och regnummer.
2021-05-05, 10:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Oj, det sved i Ebbas hjärta, hon var inte tillräckligt skärpt att hålla sig från fulspel på Facebook

"risker" - så du tror mäklare är Jesus-karaktärer, de tar inga genvägar eller skriver beskrivningar maximalt tvetydigt för att inte råka försäga sig om negativ fakta de vet om en fastighet?

Sen VAD han kommit med, kan absolut bara varit oskyldig fakta, information generellt så det behöver ju i sig inte vara nåt fel.

Jag tror att mäklare är som vilka säljare som helst. Lovar vad som helst för att få ett sälj. Men de smarta mäklarna väljer sina tillfällen när de pysslar med fulspel. Att pyssla med fulspel när en partiledare är inblandad, gör ju att de har extra ögon på sig, vilket en smart mäklare fattar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in