Citat:
Ursprungligen postat av
Mouchino
Jag tycker Simon spårar ibland men idag skötte han sig bra efter tävlingen. Jag tycker också att bete sig som en ögontjänare som AD gör är minst lika illa som att lacka över en tävling och gorma en stund över det. Försvarar inte Simons ordval men han har en diagnos som förstärker den frustration han känner i vissa situationer och svårt att kontrollera sina känslor just då och att inte tänka efter på vad man säger.
Istället för att fokusera på Simons svagheter som han själv är medveten om så kan vi väl se det positiva med honom. Han är social, kreativ, energisk, självironisk och oblyg. Det som händer när Simon blir arg som jag sett vid många tillfällen är att de andra skrattar och ger honom negativ uppmärksamhet istället för att ignorera eller försöka lugna honom i de situationer där han tappar kontroll och går på impulsivitet.
Jag säger inte att man ska skylla allt på ADHD men det ger svårigheter psykosocialt där man har svårt att bli förstådd, ytfryst just pga kontrollförlust då man inte tänker innan man agerar och det finns olika grader men egentligen ingen gräns hos de som har en diagnos eller de som anses vara "normala" utan det är en nedsättning på vissa kognitiva funktioner. Det betyder inte att man ska utesluta ADHD som en viktig orsak när de mest enkla saker blir komplicerade, både praktiskt och mentalt! Impulsiviteten som gör att han hamnar i okontrollerade känsloutbrott och samtidigt svårt att ta in att han inte är värdelös eller att det egentligen inte betyder något att komma sist är info som är svårt att greppa just då.
Jag skulle också vilja säga till Simons försvar att trots att han nu levt i den här ganska bökiga miljön med från början okända människor och samtidigt försöka vara eftertänksam och ändå kunnat hantera allt annat med MVG "förutom" tävlingar då men annars med tanke på tristess, rastlöshet och allt så tycker jag att han gjort detta bra.
Ted Bundy var en nallebjörn enligt hans vänner och hans mamma.
Ändå lyckades han bespotta många kvinnor och lämna de i smutsen.