2021-02-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varsågod fast det blev lite överkurs för dig. Du behöver inte använda några epitet om du inte vet. Har aldrig haft något problem med att undvika ordet som tråden handlar om. Du får ju säga vad du vill, men kommer också att bedömas utifrån det. Det är ditt val.

Sa ju i mitt inlägg att jag var villig att förändra mig men såna som dig får mig att vilja använda metoder från stenåldern både för tal och handling.
Citera
2021-02-23, 20:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Sa ju i mitt inlägg att jag var villig att förändra mig men såna som dig får mig att vilja använda metoder från stenåldern både för tal och handling.

Nej då, inte sådana som jag och dessutom så får du ju faktiskt tala som du vill. du ska ändra dig för din egen skull inte för någon annans skull. Jag svarade på din första fråga angående vad som är rätt. det var ett helt neutralt svar utan anmärkningar.

Jag vill inte bli kallad annat än det jag är, nämligen svensk, och jag tror att en kenyan vill bli kallad kenyan.
Citera
2021-02-25, 13:54
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Vad yrar du om? Negrer är Afrikaner.

Det beror givetvis på vad du lägger i begreppet afrikan.
Större delen av negrerna i dagens USA har aldrig satt sin fot i Afrika, inte deras ättlingar sedan många generationer tillbaka heller. Anser du att dessa är att betrakta som afrikaner?
Om så är fallet, är de flesta vita i dagens USA på samma vis att betrakta som européer?
Citera
2021-03-07, 02:50
Bannlyst
Jag tycker om man ser det som ett dåligt begrepp bör man inte använda ett språkbruk som kan uppfattas som oförskämt hos mörkhyade.

Det är inte värre än så att kunna välja sina ord på ett bättre sätt. Tro mig!
Senast redigerad av Sommarglad 2021-03-07 kl. 02:53.
Citera
2021-05-04, 14:04
Medlem
Hej!
Jag ska hålla ett tal om att slopa "de" och "dem" och istället införa "dom". Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska använda för argument har ni några tips?
Citera
2021-05-04, 14:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Townspeople
Hej!
Jag ska hålla ett tal om att slopa "de" och "dem" och istället införa "dom". Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska använda för argument har ni några tips?

Tröstlös uppgift med tanke på att det inte finns några bra argument.
Citera
2021-05-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Tröstlös uppgift med tanke på att det inte finns några bra argument.

Hahaha eller hur, jag blev tilldelad uppgiften av min lärare. Lätt att argumentera för något man själv inte tror på liksom
Citera
2021-05-04, 18:43
Avslutad
Citat:
Hej!

Tror det bästa argumentet är att det annars bara finns två olika uttal och betydelser av "dom", vilket är rätt tråkigt.

(Jämför Rom, rom och rom.)
Citera
2021-05-04, 20:20
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Hej!
Ett argument är att båda uttalas identiskt, och att språk utvecklas och (i fallet indoeuropeiska språk) går mot förenkling. För 700 år sedan hade man fyra kasus i pronomina istället för bara två, och det satt säkerligen folk på 1500-talet och jämrade sig över att folk inte längre kunde skillnaden mellan ackusativ och dativ.
Citera
2021-05-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tror det bästa argumentet är att det annars bara finns två olika uttal och betydelser av "dom", vilket är rätt tråkigt.

(Jämför Rom, rom och rom.)

Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Ett argument är att båda uttalas identiskt, och att språk utvecklas och (i fallet indoeuropeiska språk) går mot förenkling. För 700 år sedan hade man fyra kasus i pronomina istället för bara två, och det satt säkerligen folk på 1500-talet och jämrade sig över att folk inte längre kunde skillnaden mellan ackusativ och dativ.

Tack för tipsen!
Citera
2021-05-10, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle nog ha bytt namn om jag behäftats med det namnet. Det skulle jag ha gjort långt innan ordet blev tabu på det sätt som gäller nu.

Hela Latinamerika är fullt av mörkhyade, men på spanska och portugisiska är det inget tabu att säga negro alls. Det hela är påhittat av PK-idioter i USA och sedan anammat av liknande mähän i länder som Storbritannien, Sverige, Tyskland och andra länder med sådan mentalitet.
Citera
2021-05-10, 16:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hela Latinamerika är fullt av mörkhyade, men på spanska och portugisiska är det inget tabu att säga negro alls. Det hela är påhittat av PK-idioter i USA och sedan anammat av liknande mähän i länder som Storbritannien, Sverige, Tyskland och andra länder med sådan mentalitet.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Citat:
Jag skulle nog ha bytt namn om jag behäftats med det namnet. Det skulle jag ha gjort långt innan ordet blev tabu på det sätt som gäller nu.

Skulle du behållit namnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in