2021-05-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Tror du på riktigt att Sverige testar mycket !? Danmark testar t.ex 7 gånger mer än Sverige.I Danmark behöver dom göra 280 test för att hitta en positiv, i Sverige behövs det endast göras 8 test för att hitta en positiv.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-15..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Tests+per+case&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK
Jag förstår inte din poäng? Du inser att om Sverige och Danmark hade likartad smittspridning så skulle det ändå nystas upp fler fall i Danmark pga deras mer omfattande testning? Det är pga denna faktor som antalet uppnystade fall är totalt intetsägande.
Citera
2021-05-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu är det ju så att de flesta som är kritiska till hur Sverige har skött pandemin inte menar att man ska ha restriktioner länge utan snarare att man ska införa restriktioner tidigare. Hela idén är ju att man ska göra något direct när smittspridningen ökar. Då när det inte krävs lika mycket, få ner smittan snabbt. För att sedan kunna återgå till mer normalt liv snabbare. Detta är ju den största skillnaden mellan hur vi och våra grannländer har agerat under pandemin. De slår ner snabbt på smittan medans vi bara avvaktar till det är mycket svårt att trycka tillbaka den. Konsekvensen blir ju att vi få dras med restriktionerna sååå mycket längre en våra grannländer.

Men det är klart det passar ju dig att hitta på åsikter på andra så att dina tvivelaktiga åsikter ser bättre ut i jämförelse.

Det där är ju inte sant. För det första har vi gjort i princip likadana saker som våra grannländer och Europa sedan lång, lång tid.

För det andra har Norge inte öppnat ett skit. Trots endast 100-200 fall om dagen. För dem handlar det här om nått helt annat än ett virus.
Är man så förbannat skitnödig att man inte kan öppna ett samhälle trots dryga 100 fall om dagen så när kan man göra det då? Förmodligen aldrig.

Eftersom det tåget du pratar om har gått sedan länge. Vi är nu inne i +500 dagar i denna pandemin och att enligt dig så betyder restriktioner något om de sätts in DIREKT (vilket jag delvis håller med om) så håller du ju med mig att restriktionerna omedelbart bör kastas i papperskorgen?

Nu gör dem ju ingen nytta.
Citera
2021-05-04, 09:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu är det ju så att de flesta som är kritiska till hur Sverige har skött pandemin inte menar att man ska ha restriktioner länge utan snarare att man ska införa restriktioner tidigare. Hela idén är ju att man ska göra något direct när smittspridningen ökar. Då när det inte krävs lika mycket, få ner smittan snabbt. För att sedan kunna återgå till mer normalt liv snabbare. Detta är ju den största skillnaden mellan hur vi och våra grannländer har agerat under pandemin. De slår ner snabbt på smittan medans vi bara avvaktar till det är mycket svårt att trycka tillbaka den. Konsekvensen blir ju att vi få dras med restriktionerna sååå mycket längre en våra grannländer.

Men det är klart det passar ju dig att hitta på åsikter på andra så att dina tvivelaktiga åsikter ser bättre ut i jämförelse.

Precis! De som var snabba att införa skarpa restriktioner skördar nu frukterna av detta genom att kunna öppna upp tidigare än i Sverige. Som det ser ut nu lär Sverige ha en mycket långsammare nedtrappning av restriktioner än i många andra länder.
Citera
2021-05-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Sverige har ett dysfunktionellt samhälle där majoriteten av befolkningen är introverta, det märks klart och tydligt, inte minst på Flashback. Personer verkligen letar faktorer som gör att man får isolera sig, spendera tid på Flashback och klaga på hur retarderad Anders Tegnell är när det här kalaset egentligen är deras stora dröm.

Nej, det är dags att börja släppa lite om vi har en fortsatt nedgående trend någon vecka till.

Absolut. Jag håller med. Det finns många Latte-kärringar där ute vars sysselsättning är att stirra ut genom köksfönstret på fågelbordet och där dagens höjdpunkt är när Talgoxen byts ut mot en Spillkråka.

Många människor som inte är nöjda med sitt liv och där de nu ser sin chans att ingen annan ska vara det heller.

Människor som aldrig rest, som inte har intressen eller umgängeskrets. Alla dessa ser nu sin chans att övriga ska få smaka på samma dysfunktionella liv.

Och då är man såklart också jävligt ovillig att släppa på den här kontrollen för det skulle innebära att människor får tillbaka sina liv, sina intressen, kan resa igen osv osv. Och då blir man ensam kvar igen...

Restriktionerna fyller ingen funktion. Om de hade gjort det så skulle inte smittokurvan se ut som den gör. Det är dags att slopa 80% av restriktionerna. Ha kvar restriktioner om stora folksamlingar och fullsatta arenor. Börja med 500 pers i ett par veckor för att se om nått hände. Om inte så öka till 5000 pers osv.

Ha även kvar restriktionen om att negativt test eller vara vaccinerad vid inresa.

Resten kan vi skrota direkt.
Citera
2021-05-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Precis! De som var snabba att införa skarpa restriktioner skördar nu frukterna av detta genom att kunna öppna upp tidigare än i Sverige. Som det ser ut nu lär Sverige ha en mycket långsammare nedtrappning av restriktioner än i många andra länder.

Norge har inte öppnat upp ett dyft. Jo, de får ha öppet till klockan 22 istället för 20:30 som i Sverige. Det är väl det enda. Sen är det ingen skillnad.

De som öppnat upp gör det med hjälp av vaccinationerna och inte pga restriktionerna för +500 dagar sedan. Du har inte fattat det?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tycker tankevurpan ligger i att man inte kan utgå från att läget hade varit likartat i Sverige och Danmark om bägge nationerna anammat samma restriktioner under pandemin. Detta ser vi inte minst i centraleuropa. Men jag förstår att folk använder det argumentet då det är genererar ett enkelt svar.
Citera
Medlem
Citat:
Det betvivlar jag Du lär inte släppas in på en arena utan intyg på vaccination eller negativt covidtest.

Har varit på fullsatta arenor många gånger under mitt liv. Ska man nu förvänta sig att alla ska för mig kunna uppvisa ett friskhetsintyg vad gäller alla sjukdomar som har en möjlighet att smitta och ett vaccinations-kort. För jag vill ju kunna leva mitt liv med 0 risk. I en skyddad bubbla. Naturligtvis är jag aldrig ute i trafiken, odlar min egen ekologiska giftfria mat, äter inte socker, dricker inte alkohol, motionerar regelbundet, endast i skogen där luften är frisk och kollar mina blodvärden varje vecka. Att resa kommer inte på tal. Helt livsfarlig! Det är obehagligt farligt att leva, man kan ju dö.....
Citera
2021-05-04, 09:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Norge har inte öppnat upp ett dyft. Jo, de får ha öppet till klockan 22 istället för 20:30 som i Sverige. Det är väl det enda. Sen är det ingen skillnad.

De som öppnat upp gör det med hjälp av vaccinationerna och inte pga restriktionerna för +500 dagar sedan. Du har inte fattat det?

Har man lyckats hålla smittspridningen på en förhållandevis låg nivå så är det lättare att nå ett såpass lågt smittspridningsläge att man kan öppna upp. Vaccinationer hjälper till men samhälllen öppnar upp pga smittoläget och inte på grund av antalet utdelade vaccindoser. Har du inte fattat det?
Citera
2021-05-04, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tycker tankevurpan ligger i att man inte kan utgå från att läget hade varit likartat i Sverige och Danmark om bägge nationerna anammat samma restriktioner under pandemin. Detta ser vi inte minst i centraleuropa. Men jag förstår att folk använder det argumentet då det är genererar ett enkelt svar.

Det kan jag förvisso hålla med om. Det är såklart olika förutsättningar i alla länder. Min tanke var snarare att är smittspridningen låg så når du det "endemiska" läget snabbare.
Citera
2021-05-04, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har varit på fullsatta arenor många gånger under mitt liv. Ska man nu förvänta sig att alla ska för mig kunna uppvisa ett friskhetsintyg vad gäller alla sjukdomar som har en möjlighet att smitta och ett vaccinations-kort. För jag vill ju kunna leva mitt liv med 0 risk. I en skyddad bubbla. Naturligtvis är jag aldrig ute i trafiken, odlar min egen ekologiska giftfria mat, äter inte socker, dricker inte alkohol, motionerar regelbundet, endast i skogen där luften är frisk och kollar mina blodvärden varje vecka. Att resa kommer inte på tal. Helt livsfarlig! Det är obehagligt farligt att leva, man kan ju dö.....

Huruvida man ska ha ett intyg eller inte är en helt annan diskussion än den jag skrev om..
Citera
2021-05-04, 09:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det där är ju inte sant. För det första har vi gjort i princip likadana saker som våra grannländer och Europa sedan lång, lång tid.

För det andra har Norge inte öppnat ett skit. Trots endast 100-200 fall om dagen. För dem handlar det här om nått helt annat än ett virus.
Är man så förbannat skitnödig att man inte kan öppna ett samhälle trots dryga 100 fall om dagen så när kan man göra det då? Förmodligen aldrig.

Eftersom det tåget du pratar om har gått sedan länge. Vi är nu inne i +500 dagar i denna pandemin och att enligt dig så betyder restriktioner något om de sätts in DIREKT (vilket jag delvis håller med om) så håller du ju med mig att restriktionerna omedelbart bör kastas i papperskorgen?

Nu gör dem ju ingen nytta.
Första vågen. Sverige agerade sista av alla de Nordiska länderna. Resultatet av det har vi all sett.

Våg två. Det var uppenbart att smittan ökade, men man sa att det bara berodde på ökat testande. Våra grannländer började agera, men vi släppte på restriktioner i stället. Restriktioner som vi haft över sommaren då de inte var nödvändiga. Men när smittan igen ökade och de skulle varit till nytta släppte vi på dem. Lite längre in i våg två, då vi såg smitta verkligen rusa ville inte regeringen och FoHM göra något. Istället blev det regionerna som krävde att få införa restriktioner innan det helt ballade ur.

Våg tre började vi med att öppna de skolor som haft distans undervisning.

Vilka andra länder börjar vågor med att släppa på restriktioner och sedan ha onödigt många restriktioner när smittan är låg? Det är nästan som om man vill att det ska gå dåligt.

Ta bara detta med 70+, hela sommaren när smittan var låg skulle de hålla sig isolerade. Inte träffa barnbarn som troligtvis var helt smittfria då, när de inte var i skolan. Men så fort smittan började öka och barnen igen började skolan, då fick de umgås likt alla andra. Då när det egentligen inte var en bra idé, de skulle ha passat på under sommaren. Resultatet blev att 70-79 år var den största gruppen av de som vårdades på IVA under våg två, med råge. Så ser det inte ut under våg ett eller våg tre.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-16-final.pdfSida 11.
Citera
2021-05-04, 10:12
Medlem
Citat:
Absolut. Jag håller med. Det finns många Latte-kärringar där ute vars sysselsättning är att stirra ut genom köksfönstret på fågelbordet och där dagens höjdpunkt är när Talgoxen byts ut mot en Spillkråka.

Många människor som inte är nöjda med sitt liv och där de nu ser sin chans att ingen annan ska vara det heller.

Människor som aldrig rest, som inte har intressen eller umgängeskrets. Alla dessa ser nu sin chans att övriga ska få smaka på samma dysfunktionella liv.

Och då är man såklart också jävligt ovillig att släppa på den här kontrollen för det skulle innebära att människor får tillbaka sina liv, sina intressen, kan resa igen osv osv. Och då blir man ensam kvar igen...

Restriktionerna fyller ingen funktion. Om de hade gjort det så skulle inte smittokurvan se ut som den gör. Det är dags att slopa 80% av restriktionerna. Ha kvar restriktioner om stora folksamlingar och fullsatta arenor. Börja med 500 pers i ett par veckor för att se om nått hände. Om inte så öka till 5000 pers osv.

Ha även kvar restriktionen om att negativt test eller vara vaccinerad vid inresa.

Resten kan vi skrota direkt.

Skrota vilka då restriktioner. Vi har få om ens några tvingande restriktioner,
Folk trängs som vanligt utan mask. Du får resa vart du vill och komma tillbaks iaf på de områden Sverige kan bestämma.
Alla affärer och restauranger är öppna visserligen med begränsade öppettider på kvällar och pandemilag. Men i jämförelse med andra länder med hårda restriktioner överallt har vi väldigt få riktigt tunga restriktioner.
Restriktionerna gäller större event, festivaler, demonstrationer, åskådare på idrott och gudstjänster.
Allt annat är open for business.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in