2021-05-03, 08:38
Medlem
Hinterstoissers avatar
Är detta de bästa och skarpaste politiker som det här landet lyckats skrapa fram?

Svenska politiker på hösta nivå har nog aldrig varit såhär svaga. Den retoriska nivån har alltid varit låg i Sverige, men den verbala nivån på partiledarna av idag måste vara rekordlåg.

Löfven och Sabuni kan ju inte ens tala korrekt svenska.

Lööf svänger sig ofta med ord hon inte behärskar, gärna detta: "förfäktar". Hon gjorde det igår igen, men avbröt sig halvvägs in i ordet.

Här var senaste gången hon försökte:
https://twitter.com/eq3210/status/1369660798499446787

Stenevi och Nooshi har inte heller välsignats med talets gåva och noterades för många svaga formuleringar styltiga retoriska resonemang.

Ebba, Ulf och Jimmie är klart bäst på att utrycka sig. Men jag vill mena att även dessa är under den nivå som man kan kräva av våra främsta företrädare.

Angående debatten i övrigt så är det kul hur Sabuni flera gånger underströk hur de andra tre "högerpartierna" nu accepterat liberalernas inställning i invandringsfrågan. Som om hon, som förhoppningsvis tar med sig sitt parti ut ur riksdagen nästa år, har något att säga till om.

Högern är också för dålig på att leverera statistik i debatterna. Åkesson borde peka på reella siffror för att underbygga det fullt legitima argumentet om att en stor del av mäns våld mot kvinnor är en produkt av massinvandringen. För sådan finns det gott om.

De borde också vara tydligare i PISA-diskussionen. De borde ha sagt rakt ut att sossarna har fuskat och manipulerat siffrorna. Att verkligen banka in det hos folk. De måste vara tydligare.

Även på kärnkraftsområdet så borde de berätta att kärnkraftens olönsamhet har att göra med straffbeskattning på kärnkraften och subventioner på solkraft och vindkraft.

Högern är så himla dålig i det här landet. Ryggradslösa och räddhågsna. De står med mössan i hand och ursäktar sig inför vänsterns världsbild. Det hade behövts en stark högerledare som gick på attack.
Senast redigerad av Hinterstoisser 2021-05-03 kl. 08:42.
Citera
2021-05-03, 08:40
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vet inte om högersamlingen drog hem några större applåder. Det blev däremot uppenbart att man inte kunde enas bakom SD:s immigrationslinje. Vilket förvirrar läget. Ganska mycket dessutom. Och sen undrar man ju hur vettigt det är gå i säng med dem (SD) när invandringen de facto sjunker.
Även om invandringen stoppades helt idag så försvinner inte alla problem som den medfört! Bara för att någon hänger tillbaka dörren vid gränsen slutar inte Muhammed med att kaoza och vara kriminell eller skaffar sig ett jobb.
Citera
2021-05-03, 08:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är hennes normala script, att himla med ögonen och låtsas indignerad över att invandring ens nämns. Börjar nog bli lite uttjatat nu, i takt med att överrepresentationen kommit i fokus. Men det har fungerat tidigare och hon har till och med lyckats få med sig SVT på sitt tåg.
Nu kändes det dock som om hon inte riktigt nådde fram, 00-talet ringde och vill ha tillbaka sin invandringspolitiska diskussion "svenskarna har alltid varit värre" typ.
Jag gillade också "dispyten" mellan Åkesson och Sabuni. Kändes arrangerad. Hursomhelst var det nog bra särskilt för den sistnämnda att visa att man inte riktigt gillar varandra.
Citera
2021-05-03, 08:46
Medlem
+++++ Annie Lööf: Ny statsminister! Go Annie Go!
++++ Märta Stenevik. Bra! Saklig. Påläst.
+++ Nooshi Dadgostar. Bra kommentarer. Saklig.
+++ Stefan Löfvén. Stabil. Pålitlig.
- Nyamko Sabuni. Instabil. Tappat fotfästet.
-- Ebba Busch. Bra försök men mig lurar du inte. Falsk!
---Jimmie Åkesson. Duperat högerkanten. Avskyvärd.
----Ulf Kristersson. Maktlysten men grundlurad av SD.
Citera
2021-05-03, 08:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Är detta de bästa och skarpaste politiker som det här landet lyckats skrapa fram?

Svenska politiker på hösta nivå har nog aldrig varit såhär svaga. Den retoriska nivån har alltid varit låg i Sverige, men den verbala nivån på partiledarna av idag måste vara rekordlåg.

Löfven och Sabuni kan ju inte ens tala korrekt svenska.

Lööf svänger sig ofta med ord hon inte behärskar, gärna detta: "förfäktar". Hon gjorde det igår igen, men avbröt sig halvvägs in i ordet.

Här var senaste gången hon försökte:
https://twitter.com/eq3210/status/1369660798499446787

Stenevi och Nooshi har inte heler välsignats med talets gåva och noteras många svaga formuleringar styltiga retoriska resonemang.

Ebba, Ulf och Jimmie är klart bäst på att utrycka sig. Men jag vill mena att även dessa är under den nivå som man kan kräva av våra främsta företrädare.

Angående debatten i övrigt så är det kul hur Sabuni flera gånger underströk hur de andra tre "högerpartierna" nu accepterat liberalernas inställning i invandringsfrågan. Som om hon, som förhoppningsvis tar med sig sitt parti ut ur riksdagen nästa år, har något att säga till om.

Högern är också för dålig på att leverera statistik i debatterna. Åkesson borde peka på reella siffror för att underbygga det fullt legitima argumentet om att en stor del av mäns våld mot kvinnor är en produkt av massinvandringen.

De borde också vara tydligare i PISA-diskussionen. De borde ha sagt rakt ut att sossarna har fuskat och manipulerat siffrorna. Att verkligen banka in det hos folk. De måste vara tydligare.

Även på kärnkraftsområdet så borde de berätta att kärnkraftens olönsamhet har att göra med straffbeskattning på kärnkraften och subventioner på solkraft och vindkraft.

Högern är så himla dålig i det här landet. Ryggradslösa nollor.
(Min kursiv.)

Jag åsåg debatten delvis tillsammans med familjen. Min son, i skolålder, framkastade just detta - att det borde presenteras statistik på det som påstås och som det diskuteras kring, så att tittarna får veta hur sakläget ser ut. Andra halvan av debatten fick jag titta på ensam...

Jag uppfattade att partiledarna presenterade en hel del uppgifter, men dessa var lösryckta och drunknade i övriga "retorik".
Citera
2021-05-03, 08:52
Medlem
hyssasess avatar
Annie Lööf tror jag samlade in flest röster igår. Ju mer hon kn hata på SD ju mer röster kommer hon kunna plocka från M, KD, L. Nooshi Dadgostar tror jag också plockade många röster igår, första debatt o hon gjorde de bra. Tror hon framförallt kan locka invandrarkvinnor som "känner igen sig i henne". Stora förloraren igår var nog L, tror dock inte de åker ur riksdagen då e säkert får en del stödröster iaf från M o KD.
Citera
2021-05-03, 08:54
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
+++++ Annie Lööf: Ny statsminister! Go Annie Go!
++++ Märta Stenevik. Bra! Saklig. Påläst.
+++ Nooshi Dadgostar. Bra kommentarer. Saklig.
+++ Stefan Löfvén. Stabil. Pålitlig.
- Nyamko Sabuni. Instabil. Tappat fotfästet.
-- Ebba Busch. Bra försök men mig lurar du inte. Falsk!
---Jimmie Åkesson. Duperat högerkanten. Avskyvärd.
----Ulf Kristersson. Maktlysten men grundlurad av SD.

Att förklara Stefan Löfven med ord som "pålitlig" och "stabil" får mig att tro att du bor i något slags parallellt universum
Citera
2021-05-03, 08:56
Medlem
Varför ska Annie alltid skälla på Jimmie? Jävla kråka. Hennes argument håller inte. Vakna och se verkligheten, blinda idiot.

Heja högern!!
Citera
2021-05-03, 08:56
Medlem
Tsarevitjs avatar
Synd att inte Jimmie svarade Kopparödlan när hon började skrika, att vid de fem senaste kvinnomorden är fyra av de fem misstänkta mördarna invandrare.
Citera
2021-05-03, 08:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justinai
Varför ska Annie alltid skälla på Jimmie? Jävla kråka. Hennes argument håller inte. Vakna och se verkligheten, blinda idiot.

Heja högern!!

Annie är som en pyroman som kommer fram och ska låtsas vara en hjälte genom att bekämpa branden hon har skapat. Att den skatan ryter i mot männens våld mot kvinnor är patetiskt, varför importerade du då dessa våldsamma män Annie!
Citera
2021-05-03, 09:00
Medlem
Statsministern är svamlig i sättet V kvinnan var rätt ok. Marknadshyror som hon nämnde och som fick Löfven att flina upp som en svagsint tyckte jag var kul.
Citera
2021-05-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodman
Skämtare där vpk kämpar hårt för att förstöra för arbetare och har slickat s i röven de senaste 50 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det e svårt att se någon riktig opposition. SD e väl dom som e mest följsamma mot näringslivet och dom kämpar hårt för att det ska bli sämre villkor för svenska arbetare. Men V borde gå längre åt vänster och inte vara så försiktiga i sin kritik av makten.

Fast Agendas journalister/programledare kan ju inte gå efter olika subjektiva bedömningar om vilka som är "riktig opposition" utan det är ju de som inte är med i Regeringen är ju då finns det ju både en till vänster och en till höger om Regeringen. V är förstås begränsade av att de inte kan alliera sig med överiga oppositionspartier men de kan kritisera Regerinspartierna då de inte är med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in