2021-05-02, 21:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så kan det verkligen vara.

Jag håller med att HD verkar ha känslor, och jag tror absolut inte att hon är narcissist som någon i tråden spekulerar.
Vem?
Dubbelkollar eftersom NPD har diskuterats av mig och innebär att vid bipolaritet och hypomani kan samma förhöjda självskattning (alt mani och grandiositet av värre art) ses.
Citera
2021-05-02, 21:07
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Någon som ska försöka knipa nån av åhörarplatserna imorgon? Vore bra att ha nån på plats som kan rapportera.

Kl 09:00 Uppspelning av tingsrättens förhör med J*onas S*ahlén därefter nytt förhör med honom.

Kl 11:00 Förhör med E*ster W*esström.

Kl 13:00 Förhör med J*oachim Å*hlin.

Kl 14:00 Förhör med J*ohan K*anedal.
Citera
2021-05-02, 21:09
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I det här fallet menar jag en kvinna som isf är störd, med tanke på vad det berör.
Det lär inte växa bort.
Vissa av kvinnorna ser till att en man utför grovarbetet.

Nyss flög en dramadrottning in för anstiftan mordförsök (och stämpling) varav HovR bjöd på ett extra år. Nära att den damen gick under radarn om inte ÅK varit så enveten.
Frisläppt efter anhållan.

Arrogant som satan inledningsvis över ÅK och förundersökningen innan gäddsaxen slog ihop ordentligt.
..snudd på identiskt samma självgodhet om förundersökningen ang Möller med sin lakej.
Frisläppt efter anhållan.

Jag vet vilket fall du tänker på. Följde sporadiskt.
Det är ett mycket tungt/mörkt fall också.

Ang. det första:
Jo jag drog i mitt huvud en "liten" parallell bara mellan olika varianter.
Som egentligen är samma som du menar.
Jag är otydlig.

Jag menade just det:
en frisk/sund "person" växer ur det primitiva stadiet/utvecklas/mognar/osv
och det gör inte en med störning, beroende på kanske vad som felas.

Sedan finns kanske en större grupp av oss alla andra
som kan ha "mer normala avvikelser" eller tendenser av det du nämnde,
som tex effekt av uppfostran och mycket annat, osv.

Och det är kanske där vi är nu, kan man säga.
Vad är vad?!
I H:s fall.
Citera
2021-05-02, 21:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem?
Dubbelkollar eftersom NPD har diskuterats av mig och innebär att vid bipolaritet och hypomani kan samma förhöjda självskattning (alt mani och grandiositet av värre art) ses.

Ok, du har utgått utifrån din tro att HD kan vara bipolär, då man kan vid mani bete sig på samma sätt som en narcissist.

Då har jag läst dig slarvigt/missuppfattat dig.

Jag tänker dock att vi inte sett sådana sidor av mani (vad jag vet) hos HD.
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Narcissisten har en grandios självbild, älskar sig själv och anser att han är bättre än alla andra. Snyggare också för den delen. Han nedvärderar gärna andra och framhäver helst sig själv.

Psykopaten har noll empati samt en del andra mindre smickrande egenskaper och kan gå över lik för att nå de mål han tänkt sig. Många näringslivsledare är psykopater.

Narcissisten är i stora drag en psykopat med bekräftelsebehov -till skillnad från den renodlade psykopaten behöver den andras bekräftelse för att fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Narcissisten har en grandios självbild, älskar sig själv och anser att han är bättre än alla andra. Snyggare också för den delen. Han nedvärderar gärna andra och framhäver helst sig själv.

Psykopaten har noll empati samt en del andra mindre smickrande egenskaper och kan gå över lik för att nå de mål han tänkt sig. Många näringslivsledare är psykopater.
Även många chefer och politiker är psykopater.
SD är en psykopat, person med antisocial personlighetsstörning, han blåser upp sig själv är manipulativ och har ett kontrollbehov och han verkar inte sörja Lena för fem öre.
Citera
2021-05-02, 21:11
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ok, jag har missuppfattat det.
Håller med att hon uppträder misstänkt och märkligt.

Ett begrepp som "potentiell brottsling" blir lätt vanskligt om ska se det ur perspektivet tycka synd om/inte tycka synd om.

Det som händer med det begreppet i det perspektivet är ju att om HD nu skulle vara helt oskyldig till mord, anstiftande till mord, utan enbart är helt oskyldig, psykiskt sjuk och manipulerad är att du ändå menar att du inte tycker synd om henne för att hon är en "potentiell brottsling".

Vilka ev diagnoser hon har är svårt att veta, förutom det hon själv nämner, förlossningsdepression och depression. Helt klart är ju att hon inte är psykiskt frisk, så mycket kan man väl konstatera. Jag är mycket tveksam till att hon fått diagnosen bipolär av den anledning att jag vet av erfarenhet att Quetiapin inte behöver skrivas ut enbart av den anledningen, utan kan förskrivas vid ångestproblematik och till natten för sömnen.

Hon verkar ha under en tid innan mordet redan börjat må bättre, kunnat ta sig ur äktenskapet och flytta. Så det är inte så att hennes välmående startade så fort Lena mördades. Exakt hur hennes mående är efter mordet är svårt att veta, men om jag ska spekulera verkar en del av hennes försämrade mående vara kopplat mer till att SD blir misstänkt och att hon själv är det, än själva mordet som mord på Lena som person. Kanhända att HD tycker att det är skönt att Lena "är borta för alltid".

Att ha psykiska problem av de skälen som vi "vet" (enligt ovan) , betyder inte att hon har riskfaktorer för att mörda eller anstifta.

Större riskfaktor är väl att det (förmodligen via SDs version) fått HD att lägga skulden på Lena och att det är Lena som stalkar och är "farlig".

Så kan man väl inte säga?
Ett barns lidande blir väl inte mindre för att andra har det värre?
Det skall väl inte jämföras med varandra, utan vägas upp för hur det barnet upplever det.
Det måste vara fruktansvärt för alla barn involverade, även om Lenas barn har en större förlust eftersom deras mamma aldrig kan komma tillbaka.

Jag har sett henne säga emot ordentligt, och det sätt som SD hade mot T ska ha varit en del av orsaken till skilsmässan. Däremot är HDs vilja att komma tillbaka ett sätt som visar att hon på något sätt accepterar hur han behandlar barnen. Också den kunskap hon har om hur han googlat plötslig spädbarnsdöd är ett godkännande av honom. Som jag ser det är hon precis som andra offer för våld i nära relation fast i hans grepp, och på det viset kan även sätta sina barn i andra hand.

Som jag har skrivit flera gånger, kan man inte lita på vad HD säger i förhören när hon själv gripits. Hennes försvar är på topp och i TR säger hon att hon skulle ha åkt till USA ensam även om SD varit den som saknades. Haha, det var sååå bra att hon visade vem hon var. Och då menar jag inte att jag tror henne, utan att hon inte talar sanning.

Ja, hon beter sig skrupellöst med efterloggningar och lögner. Jag tror att hon är starkt färgad av SDs hat vad gäller både önskan om död och bråket om caheloggarna. Vi har ju sett hur han både pratar om att HD önskar Lena död fast hon säger ifrån och hur SD vill straffa Lena genom att hota med att blanda in HQ i loggbråken. Det är väl egentligen inte hans grej? HD och han är inte gifta längre, men SD är och petar i varje människas hjärna. Han måste styra och dirigera allt och alla.

Nä, och här ser vi på det helt olika.
Jag ser att det finns många offer i den här soppan.
Lena fick betala det högsta priset och lidandet för hennes barn kan inte jämföras.

Men alla människor som har skadats i den här hemska historien lider på sitt vis och lidandet blir inte mindre av att andra har det värre.

Här finns mycket att läsa.
Har missat.
Ser det är av vikt.
Fortsätter imorgon...
Citera
2021-05-02, 21:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det där var väl ett citat från develi, inte från HD. 😄
Edit: eller har jag missat något? 🤔
Ordval om egoist Hanna som hoppas att LW är försvunnen för alltid är hämtat från HDs sms med JS vid lunch 15 maj.
Hon kallar sig så.

När han säger till henne backar hon och lägger till nåt som låter bättre.

När hennes chef säger oj då att hon hoppas att hon är död slätar hon dock inte över med nåt tillägg.
Senast redigerad av develi 2021-05-02 kl. 21:42.
Citera
2021-05-02, 21:15
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

nu blev jag förvirrad
jag är så trött idag
att jag lovar inget innan jag dubbelkollar vad du menar :=)
Citera
2021-05-02, 21:19
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

alltså, jag uppfattade nötknäpparens replik där detta ingick
som ett citat från fup ??!

Måste kolla igen.
Citera
2021-05-02, 21:23
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Jag uppfattar det som du.

Om man tittar på hela textstycket från förhöret så uppfattar jag det så, att det närapå kan handla om 15 maj rent av, även om det inte tydligt står så.

Men sedan blev det ju USA resa, med allt vad det innebar (ingen kommunikation där) och på hemvägen var det nog inte aktuellt att prata i de termerna. Då var det säkerligen själva isoleringen i USA, mycket lite sömn, ingen mat i princip osv.

A 150/558

Förhör JS 29 aug- 19:

"I samband med Lenas försvinnande och Stefan anhölls samma dag kändes det
inte bra. Jonas avrekommenderade Hanna och frågade; "ska du verkligen åka?". Lena var
botta, Stefan anhållen, det var turbulent och Stefan skulle inte komma in i USA. Jonas och
Hanna pratade ganska mycket under kvällen den 15:e maj. Jonas blev förvånad över att
Hanna skulle åka med Stefan under de förutsättningarna. Hanna mådde inte bra och sa: "vad
har han gjort?!". Den kommentaren satte sig tydligt hos Jonas. Det var som ett tvivel hos
Hanna. Hanna sa det under första tiden då Stefan var misstänkt. Hanna har aldrig uttryckt att
hon tvivlade eller tvivlar på Stefan förutom då hon sa "vad har han gjort?". Jonas tror att
Hanna inte ville visa sina tvivel för honom med anledning av att han är hörd i utredningen.
Han tror dock att hon stundtals har tvivlat på Stefan. Överlag tror hon inte att han gjort det.
"

Jag tycker också HDs uttalande till JS den 15 maj kl 12:09 "Egoist Hanna hoppas att Lena borta
för alltid ...
", är något som man inte skulle göra vare sig man själv är skyldig till mordet eller tror att SD mördat Lena.

Här bakom är det!
Uttalande från H-JS
Citera
2021-05-02, 21:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Här finns mycket att läsa.
Har missat.
Ser det är av vikt.
Fortsätter imorgon...

Ja, känslomässigt tar det här mordet på krafterna.

Det är så sorgligt alltihop.

Det känns ju som att det hade gått att undvika, det fanns ju så många varningssignaler.

Jag tänker ofta på hur M*ats Berg och M*ikael N*yqvist känner när de vet att de hanterade hennes anmälningar men det ändå slutade med döden.

För ingenting.

Bara för att en man tyckte att han inte ville att hans "felsteg" inte skulle uppdagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in