2021-05-02, 13:39
Medlem
"M, SD, KD och L lägger fram gemensamt migrationpolitiskt förslag: En historisk händelse i svensk politik, säger Jimmie Åkesson enligt Expressen"

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-overens-vill-andra-migrationslag/

Citat:
Samtidigt konstaterar SD-ledaren att förslaget ligger ”långt ifrån vad som egentligen behöver göras för att få Sverige på rätt köl”.
Sverigedemokraterna vill fortfarande att det ska finnas en nollvision. Samtidigt meddelade Moderaternas rättspolitiske talesperson Elisabeth Svantesson i ”Lördagsintervjun” i Ekot att partiet vill se ett volymmål.
– Det som idag presenteras kommer dock att täppa igen några av kryphålen i lagstiftningen och begränsa de framtida skadorna orsakade av regeringens massinvandringspolitik, säger Åkesson

Rejäl temperaturhöjning inför PL-debatt i Agenda ikväll.
Senast redigerad av CrispyKreem 2021-05-02 kl. 13:49.
2021-05-02, 13:56
Medlem
Har inte hunnit studera förslaget och jag är som alltid tudelad. Naturligtvis är det bra att SD ökar trycket, inga tryckfall tolereras. Men en överenskommelse får inte innebära att man säljer sig för lätt.

Naturligtvis är det bra att anhöriginvandringen begränsas rejält men aptiten växer när man äter och SD måste göra reklam för 0-visionen och även ta fram slagnumret om återvandring och förbättrade utvisningsrutiner.

Detta innebär status quo i OU, den som gått över blir kvar men SD behöver komma över 20%. Konstigt att L gick med på överenskommelsen.
2021-05-02, 16:54
Medlem
Värt att reflektera över hur långt vi kommit. Minns ni hur det lät när SD kom in i riksdagen? Nu är man en del av en uppgörelse om den viktigaste punkten i dess politik som inkluderar halva riksdagen.

En del sverigevänner är säkert besvikna över utfallet, men det är bara första steget. Exemplet Danmark visar att det första steget följs av ett andra steg och ett tionde steg. Det kommer att vara SDs roll att lägga genomtänkta förslag som tar oss till den punkt där vi vill befinna oss.

Det här är bara början.

Tillägg: Förvånande att Sabuni nu tror att hon har så stark ställning i partiet att hon kan ansluta sig till detta utan att riskera en revolt. Vi får se om hon har rätt.
Senast redigerad av Friherr 2021-05-02 kl. 16:57.
2021-05-02, 17:03
Medlem
HELT obegripligt att V+MP+C+S tillsammans samlar 51% av väljarna.

Att sandapor och dylikt utgör stor del av Sveriges befolkning är jag medveten om men ändå obegripligt.

Frågan är om M-KD-SD (L) ens har en chans i nästa val såvida inte MP åker ut ur riksdagen...

Well hoppas nästa OU påverkar pedofilpartiet (C) och Kalifatpartiet (S) lite nu när det är tydligt att nästa val handlar om fastighetsskatten + kriminalpolitiken + migrationspolitiken...
2021-05-02, 17:11
Medlem
Förslaget är kanon, det sätter stämpel på att det finns två sidor i svensk politik, en sida för ökad invandring (i olika grader) och en sida för minskad invandring (i olika grader). Socialdemokraternas dubbelspel blir uppenbart för alla, det är skrämmande många ute i Sverige idag som faktiskt tror att Socialdemokraterna är en kraft för mindre invandring.

Självklart är detta bara ett delmål för SD, men det visar att SD agerar draglok mot mindre invandring och att opinionen har vänt. Detta utspel var totalt otänkbart för bara 5 år sedan och jag tror det går fort nu.

Det är bra att SD ökar, men för att vi ska få ordentlig förändring måste SD, M och KD tillsammans samla 50% av rösterna (i nödfall kan L inkluderas), därför är det viktigt att lägga förslag som kan öka strömmen av väljare från vänstersidan till något av de "nya borgerliga" partierna. Det bästa är en väljare som går från S eller MP till SD, men en väljare som får från S till M är fortfarande positivt.

Nästa steg är att gå framåt med ordentlig kriminalpolitik och en konkret plan för energipolitiken.

Dessa är tre områden där många traditionella S röstare knappast håller med S i deras nuvarande politik. Vad det handlar om nu är att göra det övertydligt för väljarkåren i vad de får för politik med S.

MP och V väljarna är bara at glömma på det stora hela så ingen idé att gå efter dem. Centerna kanske L och M kan sno en del väljare från (finns delar av landsbyggdscentern som inte alls vill ha vänsterpolitik och mångkultur). S finns det fortfarande stora mängder LO väljare och pensionärer för SD framför allt att ta röster från.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-05-02 kl. 17:17.
2021-05-02, 18:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Har inte hunnit studera förslaget och jag är som alltid tudelad. Naturligtvis är det bra att SD ökar trycket, inga tryckfall tolereras. Men en överenskommelse får inte innebära att man säljer sig för lätt.

Naturligtvis är det bra att anhöriginvandringen begränsas rejält men aptiten växer när man äter och SD måste göra reklam för 0-visionen och även ta fram slagnumret om återvandring och förbättrade utvisningsrutiner.

Detta innebär status quo i OU, den som gått över blir kvar men SD behöver komma över 20%. Konstigt att L gick med på överenskommelsen.
Av det lilla som framkommit i media så är jag lite förvånad över att man inte tog upp problemet med få utvisningar när utlänningar döms för grova brott.
Visst, det handlar om kriminalpolitik men det hade inte skadat om saken hade berörts på ett eller annat sätt....lite signalpolitik för kommande val!
2021-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Av det lilla som framkommit i media så är jag lite förvånad över att man inte tog upp problemet med få utvisningar när utlänningar döms för grova brott.
Visst, det handlar om kriminalpolitik men det hade inte skadat om saken hade berörts på ett eller annat sätt....lite signalpolitik för kommande val!

Såg just Jimmie uttala sig om att detta bara var ett "steg i rätt riktning". Han sade att det också fordras "mycket mer", men med hänsyn till det parlamentariska läget var nog detta ganska bra. SD:s presteige ökar, media beskriver det som en "seger" för SD.

Vi här som diskuterar vet bättre, folket är ju väldigt lurat. Det enda jag eftersträvar är ett större SD än dom förbaskade 19%....Det skall bli intressant att se om L kommer att öka nu.
2021-05-02, 19:31
Avslutad
Kan vi räkna med att SD får 22% eller vad anser ni? Om de får 22% och M 21% räcker det bara att KD får 5% ser det bra ut.

Jag tror. Inte att C kommer att växa då få vill ha med A att göra.
2021-05-02, 19:39
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kan vi räkna med att SD får 22% eller vad anser ni? Om de får 22% och M 21% räcker det bara att KD får 5% ser det bra ut.

Jag tror. Inte att C kommer att växa då få vill ha med A att göra.
SD kommer nog att öka men på vems bekostnad?
2021-05-02, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
SD kommer nog att öka men på vems bekostnad?

Jadu, kanske från C? För jag tror att de som är småföretagare och röstar på C och har en borgelig sympati kommer att lämna C för kanske M eller SD

C had ju innan alltid varit en del av alliansen där starka överenskommelser med M och KD har skett i flera decennier.
2021-05-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Såg just Jimmie uttala sig om att detta bara var ett "steg i rätt riktning". Han sade att det också fordras "mycket mer", men med hänsyn till det parlamentariska läget var nog detta ganska bra. SD:s presteige ökar, media beskriver det som en "seger" för SD.

Vi här som diskuterar vet bättre, folket är ju väldigt lurat. Det enda jag eftersträvar är ett större SD än dom förbaskade 19%....Det skall bli intressant att se om L kommer att öka nu.
För mig är det uppenbart att judarna tänker låta en M-Kd-L regering styra med stöd av SD. Men eftersom L med negern Sabuni på något mirakulöst sätt lyckades få 4% i valet så är dem ursäkten till varför invandringen fortsätter även efter 2022 fast i lite mindre takt (tänk 50 000 per år istället för 100 000).

Så kommer idioter här att skriva "amen det är pga L!!! Annars hade invandringen stoppats!".

Är det förresten ingen som tycker att det är jävligt märkligt att SD-M-Kd-L har 174 mandat men inte lägger fram detta som förslag innan valet? Det är glasklart regisserat på förhand. Allt för att få idioter att tänka "Snart, snart kommer äntligen förändringen!".
2021-05-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
För mig är det uppenbart att judarna tänker låta en M-Kd-L regering styra med stöd av SD. Men eftersom L med negern Sabuni på något mirakulöst sätt lyckades få 4% i valet så är dem ursäkten till varför invandringen fortsätter även efter 2022 fast i lite mindre takt (tänk 50 000 per år istället för 100 000).

Så kommer idioter här att skriva "amen det är pga L!!! Annars hade invandringen stoppats!".

Är det förresten ingen som tycker att det är jävligt märkligt att SD-M-Kd-L har 174 mandat men inte lägger fram detta som förslag innan valet? Det är glasklart regisserat på förhand. Allt för att få idioter att tänka "Snart, snart kommer äntligen förändringen!".

Men dom röd-gröna har väl fler mandat och det är troligt att partipiskan i L är så svag att några trycker fel eller avstår. Jag ser förslaget idag mest som ett sorts utspel för att trigga dom röd-gröna. Det hindrar absolut inte SD att gå på en mycket hårdare linje inför valet 2022. Och vinner M valet kan man inte släppa fram lurige Uffe att föra en mesig migrationspolitik. Detta räcker inte men jag tror ändå att folk är så lite informerade att dom ser det som en seger för SD. OU i juni blir intressant att skåda för SD, L och M. Jag tror SD vinner något i OU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in