2021-05-02, 19:47
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag behövde ett stämjärn för att hugga ut en grej och gick till Jula för att köpa ett. Jag kunde välja mellan en röd Meec för 70 kr eller en Bahco 424P för 180 kr, vilket är nästan vad ett helt 3-pack med röda Meec kostar.

Jag tänkte att jag måste satsa på kvalitet så att det lönar sig i längden och tog Bahcon. Jag vet att produktionen har flyttat till Spanien och att Bahco inte är vad det har varit och allt det där, men jag tänkte att för det högre priset får man ändå en premiumprodukt.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/stamjarn-och-trasnidarverktyg/stamjarn/stamjarn-002074/

När jag kommit hem och ska använda stämjärnet ser jag det här vid inspektion.

https://i.imgur.com/5af4NVK.jpg

Längs med hela klingan ser man små inklusioner i stålet. Längst fram på eggen, som jag inte använt ännu, ser man ett litet jack redan från fabrik.

https://i.imgur.com/7hbkJgi.jpg

Tittar man på baksidan ser man repor eller avlånga inklusioner nära spetsen där en möter eggen vilket förklarar jacket. Även om man slipar om eggen kommer repan alltid göra att jacket kvarstår, för att inte tala om de nya jack som kan uppkomma när fler inklusioner kommer i dagen.

https://i.imgur.com/RO6e0Qt.jpg

Hade jag köpt Meec eller Biltema hade jag kanske inte brytt mig utan tänkt att jag fick skylla mig själv för min snålhet, men nu tog jag det mer än dubbelt så dyra alternativet.

Det som ska diskuteras är vad man egentligen får för pengarna när man köper en dyrare produkt jämfört med en billigare. Är det bara märket i det här fallet som skiljer Bahco från röd Meec kvalitetsmässigt, eller har jag bara haft otur och fått ett måndagsexemplar? Handlar det att man måste gå ännu högre upp i pris för att det ska bli någon skillnad, eller hänger det på att man ska undvika vissa märken eller tillverkningsländer? Jag tänker ge Bahcon en ny chans imorgon och byta ut stämjärnet mot ett nytt likadant, så får vi se om det nya blir felfritt.
Citera
2021-05-02, 19:52
Medlem
Om du hade kollat stämjärnet i affären hade du kanske sluppit ett måndagsexemplar (om nu de övriga var okej). Som det är nu får du gå tillbaka och kolla just det och eventuellt reklamera.
Citera
2021-05-02, 19:53
Medlem
Andra kunder verkar väldigt nöjda med produkten. Höga betyg.
Citera
2021-05-02, 20:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Om du hade kollat stämjärnet i affären hade du kanske sluppit ett måndagsexemplar (om nu de övriga var okej). Som det är nu får du gå tillbaka och kolla just det och eventuellt reklamera.

Som alla Bahcoverktyg är de noga inpacketerade i sitt fodral så att man bara kan ana klingan genom plasten. Det går inte att se kvalitetsbristerna när verktyget ligger i fodralet och man kan inte heller ta ut det utan att bryta plomberingen.

Citat:
Ursprungligen postat av rutand

Det är därför jag hoppas på att få ett bättre exemplar imorgon.
Citera
2021-05-02, 20:03
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Intressant ämne som jag vill höra mer om!

Jag kan inget om stämjärn eller märkena du nämner, men har stött på fenomenet där ett välkänt kvalitetsmärke har slutat med sin kvalitet, likt Bacho, men inte låtit den nya lägre kvaliteten följas av ett motsvarande lägre pris. Är det så enkelt att man från företagets sida hoppas kunna fortsätta sälja till den krympande skaran som ännu inte blivit varse kvalitetsförsämringen eller den skara som, likt TS, hoppas att det nog ändå skall finnas lite av den gamla kvaliteten kvar? Har det här fenomenet något namn?
Citera
2021-05-02, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rutand

Stämmer inte.

Jag är väldigt ledsen men det där stämmer inte, Bahco har alltid sett som ett B- märke.

Själv har jag alltid använt kamasa-tools.
Livstidsgaranti.
Aldrig haft det minsta problem med något av deras sortiment.

Bacho säljs väl för övrigt mest på Biltema och Jula butiker (WT-butiker)??
Citera
2021-05-02, 20:10
Medlem
Men är det dåligt att arbeta med - handlar om material, härdning o vasshet
Citera
2021-05-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Som alla Bahcoverktyg är de noga inpacketerade i sitt fodral så att man bara kan ana klingan genom plasten. Det går inte att se kvalitetsbristerna när verktyget ligger i fodralet och man kan inte heller ta ut det utan att bryta plomberingen. ...
Om det stämmer är det riktigt dåligt. Köpa grisen i säcken och chansa, usch.
Citera
2021-05-02, 20:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Stämmer inte.

Jag är väldigt ledsen men det där stämmer inte, Bahco har alltid sett som ett B- märke.

Själv har jag alltid använt kamasa-tools.
Livstidsgaranti.
Aldrig haft det minsta problem med något av deras sortiment.

Bacho säljs väl för övrigt mest på Biltema och Jula butiker (WT-butiker)??

Jag är WT och därför handlar jag mest på Jula, Biltema och Ullared. Biltema säljer bara Biltema, men i de övriga butikerna hittar man mycket riktigt Bahco. Tyvärr hittar jag inga nya stämjärn från Kamasa Tools att jämföra priset med, men övriga likvärdiga märken verkar ligga i intervallet 150-300 kr styck så Bahcon ligger ändå inom det övre prissegmentet.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men är det dåligt att arbeta med - handlar om material, härdning o vasshet

Det hade säkert dugt till det jag ska göra, men det hade å andra sidan ett billigare stämjärn också gjort.

Det är mer en principsak att ett högre pris också ska följas av ett bättre helhetsintryck. Jag kan i vilket fall som helst inte se att inklusionerna i stålet skulle vara en förväntad biprodukt från tillverkningsprocessen, utan det rör sig om bristande kvalitetskontroll.

Min tanke var också att jag i framtiden ska använda stämjärnet till mer avancerade saker, så att jag inte behöver köpa dyrare grejer nästa gång om de billiga sviker. Jag vill kunna göra sådant här:

https://www.youtube.com/watch?v=P-ODWGUfBEM

Men då kanske jag måste köpa handgjorda japanska stämjärn för minst 600 kr styck.
Citera
2021-05-02, 20:32
Medlem
Bahco (inte Bacho ) har varit skit bra många år nu. De håller sämre kvalité än Biltemas lite finare verktyg.

Dock bättre än Meec (än så länge).
Citera
2021-05-02, 21:26
Medlem
Importerade under 25 år maskiner och verktyg från olika håll.
Visst finns det en koppling mellan pris och kvalitet men inte så det går att lita på.

Har tex kvar en bultsax modell större som jag hittade hos en liten tillverkare i Taiwan.
Kostade runt 40kr och klipper i princip av allt...eller reservdelar till mutterdragare från CP som höll längre än orginaldelar. Sålde dessa till reparationsfirmor för halva priset jmft. CP original.
Då hade jag 5-dubblat mitt inköpspris till verkstäderna.
Sen bör jag iofs lägga med i beräkningen den tid jag la på att hitta dessa leverantörer, men väl klart så rullade det på bra.

Samtidigt blivit besviken på kullager och maskiner från premiumtillverkare.
Citera
2021-05-02, 21:29
Medlem
Conams avatar
Känns som att jula köper det som vrakas bort vid slutgranskningen, ingen källa men nån får gärna fylla på med fakta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in