2021-05-02, 17:55
Medlem
Någon som vet ungefär hur vanligt det är med flexibel arbetstid om man jobbar på kontor? Är det något man måste fråga arbetsgivaren om eller brukar det stå i anställningsavtalet? och gäller det bara hela timmar eller kan det gälla minuter också, till exempel att man börjar 08.05 och slutar då 5 minuter senare.
Citera
2021-05-02, 18:10
Medlem
De arbetsställen jag har haft flexibel arbetstid på har det stått i kontraktet.

Minuter däremot brukar ingen bry sig om. Kom 5 minuter senare och gå 5 minuter tidigare. När man gör tidrapporterna och lämnar in till chefen(om sådant förekommer) så skriver man ju ändå bara att man började 8 och gick hem 17.
Citera
2021-05-02, 18:19
Medlem
Det är väl inte ovanligt, men absolut något jag frågar om på intervju. Varför inte fråga?

Jag är så trött på kulturen att arbetsgivaren ska hålla något slags förhör när det i själva verket är JAG som ska spendera stor del av liv där.
Citera
2021-05-02, 18:23
Medlem
Många har väl ”obligatorisk tid” typ 9-15 så att man kan schemalägga möten osv på vettigt sätt.

I övrigt brukar man ha väl fritt att planera sin dag som man vill om arbetsuppgifterna medger det.
Citera
2021-05-02, 18:41
Medlem
jagnickars avatar
Flex tid gäller oftast mellan 05:00-21:00 eller liknande. Men man förväntas vara på jobbet mellan 09-15 iallafall de flesta dagarna.

Ofta stämplar man ju in och då spelar det ju ingen roll om det är 08 eller 08:02 liksom - man har ju flex. Man kan jobba 7 timmar ena dagen och 9 timmar den andra dagen. Jobbet har system som räknar ut timmarna när man skriver in sina tider så man behöver inte tänka själv.

Oftast får man ligga ca -10 timmar och +20 timmar (kan variera med arbetsplats) där man måste jobba in eller ta ut flexen om man säger upp sig.

Det är ju en förmån som jag antar står i anställningsavtalet. Har aldrig funderat på hur vida det står eller ej.
Citera
2021-05-02, 18:42
Medlem
Jag ska börja med praktik om 2 veckor så det är alltid bra att veta innan om det är så att jag kanske får anställning där senare. Deras arbetstider är 08.00 till 16.30 och jag måste ta bussen dit så man har alltid lite inre stress att man kommer försent om det skulle hända något så då är det bra om man har flextid.
Citera
2021-05-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Flex tid gäller oftast mellan 05:00-21:00 eller liknande. Men man förväntas vara på jobbet mellan 09-15 iallafall de flesta dagarna.

Ofta stämplar man ju in och då spelar det ju ingen roll om det är 08 eller 08:02 liksom - man har ju flex. Man kan jobba 7 timmar ena dagen och 9 timmar den andra dagen. Jobbet har system som räknar ut timmarna när man skriver in sina tider så man behöver inte tänka själv.

Oftast får man ligga ca -10 timmar och +20 timmar (kan variera med arbetsplats) där man måste jobba in eller ta ut flexen om man säger upp sig.

Det är ju en förmån som jag antar står i anställningsavtalet. Har aldrig funderat på hur vida det står eller ej.
Jag har aldrig varit på kontor innan så min erfarenhet är bara när jag har jobbat på lager och är där måste man vara på plats och stämplat in vid 08.00.
Citera
2021-05-02, 19:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzypalheden
Någon som vet ungefär hur vanligt det är med flexibel arbetstid om man jobbar på kontor? Är det något man måste fråga arbetsgivaren om eller brukar det stå i anställningsavtalet? och gäller det bara hela timmar eller kan det gälla minuter också, till exempel att man börjar 08.05 och slutar då 5 minuter senare.

Det har nog varit vanligt på kontor, men börjar även komma på kollektivsidan.

Min uppfattning är att arbetsgivaren vill att alla skall ha det (om det är praktisk genomförbart)

Flextiden kommer man överens med arbetsgivaren om , oftast är det från 07.00 eller 07.30 sedan får man ej flexa ut förrän 15.00 och flextiden på kvällen är fram till 16.30 eller 17.30... ja det finns nog många varianter. Lunch har man med flex typ.
Är både för och nackdelar.
Fördelen är man spara delar av 1 timmes lunchen (måste ta ut minst 30 minuters lunch) och gå hem tidigare.
eller om man åker kollektivt att man inte behöver känna pressen att komma exakt i tid .

Nackdelen är om man har mycket göra så får man göra det klart och "övertiden" blir då flex tid vilket är billigare för arbetsgivaren.
Kan inte alla reglerna men någon påstod dock att har man jobbat 8 timmar en dag så kan man begära att det skall var betald övertid sedan, men det vete fan.....

Flexen räknas per minuter ja.....
Och man "tjänar" lite på att vänta tills uret slagit hel minut, men det är dock inte populärt hos arbetsgivaren att stå och "vänta" vid stämpeluret så man får sköta det snyggt.
Citera
2021-05-02, 19:25
Medlem
Cindells avatar
Mitt förra jobb var som tjänsteman på en kommun. Normalarbetstid kl 08:00-16:45 (inkl. 45 min lunch). Vi kunde flexa innan kl 09 och efter kl 15.

Max 15 timmar minus på flexen.

Jag kom ofta ca kl 07 eftersom det var skönt att jobba i lugn och ro innan resten kom in, och slutade hellre tidigare på eftermiddagen. (Checkade in via en 'flexmaskin' när jag kom och gick. Den utförde all uträkning och visade hur mycket plus eller minus jag hade)
Senast redigerad av Cindell 2021-05-02 kl. 19:36.
Citera
2021-05-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Mitt förra jobb var som tjänsteman på en kommun. Normalarbetstid kl 08:00-16:45 (inkl. 45 min lunch). Vi kunde flexa innan kl 09 och efter kl 15.

Max 15 timmar minus på flexen.

Jag kom ofta ca kl 07 eftersom det var skönt att jobba i lugn och ro innan resten kom in, och slutade hellre tidigare på eftermiddagen. (Checkade in via en 'flexmaskin' när jag kom och gick. Den utförde all uträkning och visade hur mycket plus eller minus jag hade)
Bra att det finns en sån maskin som håller koll, får se om det företaget jag ska vara på har något liknande. Vet du om det är vanligt att företag har såna maskiner?
Citera
2021-05-02, 20:29
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzypalheden
Bra att det finns en sån maskin som håller koll, får se om det företaget jag ska vara på har något liknande. Vet du om det är vanligt att företag har såna maskiner?

Ingen aning tyvärr, men det var väldigt praktiskt.

Nuförtiden jobbar jag hemifrån för ett privat företag, och vi checkar in och ut via en mobil-app.
Citera
2021-05-02, 20:37
Medlem
auruns avatar
Alltid frågat, men snarare haft det som krav.
Men med flex vill jag inte ha 8-17 eller 10-19 osv, utan helt fritt med undandag för möten.

Dvs jag vill kunna jobba så många timmar jag känner att jag behöver så länge jag levererar. Nån dag 3 timmar, en annan dag 8 timmar, osv. Så har jag jobbat senaste 6 åren på tre arbetsplatser utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in