2021-05-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
396 inlagda på IVA. Wtf.

Märkligt. Snart har 35% av alla över 18 fått minst en dos och då blir man inte så allvarligt sjuk ju? Vilka läggs in?

Kanske inte tvunget folk som är sjuka i covid men sannolikt är det pandemirelaterat.
Citera
2021-05-02, 11:45
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
396 inlagda på IVA. Wtf.

Märkligt. Snart har 35% av alla över 18 fått minst en dos och då blir man inte så allvarligt sjuk ju? Vilka läggs in?
Tittade lite på de tre vanligaste åldersgrupperna på IVA 70-79, 60-69 och 50-59 från vecka 14 till denna vecka hur stor andel de utgör av totalt nyinlagda:

50-59: 20%, 20%, 19%, 31%
60-69: 33%, 33%, 33%, 39%
70-79: 26%, 26%, 24%, 22%

Så vaccineffekten har bara slagit igenom hos 70-79 hittills av de jämförda grupperna.
Citera
2021-05-02, 11:56
Medlem
Inte varit inne och kollat på länge. Vad har dom för mutation i Australien? 3% av dom smittade döda. Låter högt?

"Australien har lyckats hålla smittspridningen under pandemin på en låg nivå. Landet, med omkring 25 miljoner invånare, har totalt rapporterat 29 800 smittade och 910 döda."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-05-02, 12:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tänkte mer på att det kan tar 3 till 9 månader att läka ut en hjärtmuskelinflammation så covid behöver man ju inte ha längre om man blir dålig efter ha tagit ut sig senare i inflammation. Har för mig att jag läst att hjärtmuskelinflammationen inte heller alltid kommer precis samtidigt som covid infektionen utan kan komma en stund senare.

Jag vet inte, det var bara en tanke jag hade, men jag tycker att man borde vara mer tydlig med att det kan vara farligt att träna eller arbeta hårt och tungt efter covid, och i bland i flera månader efter. Speciellt om det skulle visa sig att en del av denna ökning på IVA av icke covid patienter är där för hjärtat.

Aha du menar så. Ja det skulle vara intressant att få lite mer info om varför det ligger fler inne.
Citera
2021-05-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ja och framförallt kommer vi nästa vecka ha vaccinerat NÄSTAN 40% av den vuxna befolkningen varenda gamling nästan med båda doser.

Redan efter en dos ska du vara skyddad från allvarlig sjukdom och död ju.

Mycket skumt.
"I Västra Götalandsregionen har antalet iva-patienter nästan fördubblats, jämfört med samma period förra året. Men orsaken är inte corona, utan att patienter med andra sjukdomar har ökat. Det rapporterar SVT Väst.

– Det är helt obegripligt att det är så stor skillnad mellan åren, säger Nina Widfeldt, beredskapsöverläkare i regionen, till SVT."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/iva-patienterna-foerdubblas-i-regionen-vaardas-inte-foer-corona.ITFNJbD9x?utm_source=share-btn
Citera
2021-05-02, 12:23
Medlem
Någon som har en länk till en karta över världen så man kan se var spridningen ökar mest, kollade lite på https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/#weekly_table

Och det verkar vara flera av grannländerna till Indien som glömde stänga gränsen innan det var för sent, tänker att en kartbild hade varit lättare att få överblick på.
Citera
2021-05-02, 13:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tänkte mer på att det kan tar 3 till 9 månader att läka ut en hjärtmuskelinflammation så covid behöver man ju inte ha längre om man blir dålig efter ha tagit ut sig senare i inflammation. Har för mig att jag läst att hjärtmuskelinflammationen inte heller alltid kommer precis samtidigt som covid infektionen utan kan komma en stund senare.

Jag vet inte, det var bara en tanke jag hade, men jag tycker att man borde vara mer tydlig med att det kan vara farligt att träna eller arbeta hårt och tungt efter covid, och i bland i flera månader efter. Speciellt om det skulle visa sig att en del av denna ökning på IVA av icke covid patienter är där för hjärtat.
Fast det behöver ju inte vara just covid de haft. Hjärtmuskelinflammation orsakas ofta av virus, men det finns ju många andra virusinfektioner man kan drabbas av. Lite avigt om man bara kopplar ihop det med covid-19.
Hjärtmuskelinflammation orsakas vanligen av en autoimmun reaktion, i sin tur orsakad av en infektion. Det innebär att kroppen utvecklar antikroppar för att bekämpa en infektion, men att antikropparna sedan angriper den egna hjärtmuskeln.

Den bakomliggande infektionen kan ha flera orsaker:

Virusinfektion är den vanligaste bakomliggande orsaken till hjärtmuskelinflammation i Sverige.

Bakterieinfektion är en vanlig orsak till hjärtmuskelinflammation i länder med sämre närings- och hälsotillstånd.

Parasitinfektion (Chagas sjukdom) är den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammation i Central- och Sydamerika.

Giftämnen (toxiner) kan också orsaka hjärtmuskelinflammation.

Alla kan få hjärtmuskelinflammation, oavsett ålder. Det gäller även personer som är friska i övrigt. Risken att drabbas ökar om du tränar eller arbetar hårt samtidigt som du har feber eller ont i halsen, det vill säga om du har en infektion i kroppen.

Det är vanligt att ha en inflammation i hjärtsäcken och hjärtmuskeln samtidigt.
https://doktor.se/fakta-rad/hjartmuskelinflammation/
Citera
2021-05-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det behöver ju inte vara just covid de haft. Hjärtmuskelinflammation orsakas ofta av virus, men det finns ju många andra virusinfektioner man kan drabbas av. Lite avigt om man bara kopplar ihop det med covid-19.
Hjärtmuskelinflammation orsakas vanligen av en autoimmun reaktion, i sin tur orsakad av en infektion. Det innebär att kroppen utvecklar antikroppar för att bekämpa en infektion, men att antikropparna sedan angriper den egna hjärtmuskeln.

Den bakomliggande infektionen kan ha flera orsaker:

Virusinfektion är den vanligaste bakomliggande orsaken till hjärtmuskelinflammation i Sverige.

Bakterieinfektion är en vanlig orsak till hjärtmuskelinflammation i länder med sämre närings- och hälsotillstånd.

Parasitinfektion (Chagas sjukdom) är den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammation i Central- och Sydamerika.

Giftämnen (toxiner) kan också orsaka hjärtmuskelinflammation.

Alla kan få hjärtmuskelinflammation, oavsett ålder. Det gäller även personer som är friska i övrigt. Risken att drabbas ökar om du tränar eller arbetar hårt samtidigt som du har feber eller ont i halsen, det vill säga om du har en infektion i kroppen.

Det är vanligt att ha en inflammation i hjärtsäcken och hjärtmuskeln samtidigt.
https://doktor.se/fakta-rad/hjartmuskelinflammation/
En hypotes kan vara att det är just detta som gör att vältränade människor ibland får en ganska elakartad sjukdomsepisod av covid.
Citera
2021-05-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"I Västra Götalandsregionen har antalet iva-patienter nästan fördubblats, jämfört med samma period förra året. Men orsaken är inte corona, utan att patienter med andra sjukdomar har ökat. Det rapporterar SVT Väst.

– Det är helt obegripligt att det är så stor skillnad mellan åren, säger Nina Widfeldt, beredskapsöverläkare i regionen, till SVT."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/iva-patienterna-foerdubblas-i-regionen-vaardas-inte-foer-corona.ITFNJbD9x?utm_source=share-btn

Att överläkaren anser det obegripligt är anmärkningsvärt. En faktor skiljer från förra året, många har vaccinerats. Det skulle vara intressant att veta hur många på iva som är vaccinerade, utöver vilka sjukdomar det är man pratar om.
Citera
2021-05-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Att överläkaren anser det obegripligt är anmärkningsvärt. En faktor skiljer från förra året, många har vaccinerats. Det skulle vara intressant att veta hur många på iva som är vaccinerade, utöver vilka sjukdomar det är man pratar om.

Om det har med vaccin att göra (som såklart är HELT uteslutet) så skulle väl inte bara Västra Götaland ha denna ökning.

Tillfälligheter och slump är svaret på den här löjliga gåtan.
Citera
2021-05-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Inte varit inne och kollat på länge. Vad har dom för mutation i Australien? 3% av dom smittade döda. Låter högt?

"Australien har lyckats hålla smittspridningen under pandemin på en låg nivå. Landet, med omkring 25 miljoner invånare, har totalt rapporterat 29 800 smittade och 910 döda."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Australien har som alla andra UK mutationen och tidigare den ursprungliga varianten. Ingen skillnad mot Europa exempelvis.
Citera
2021-05-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Australien har som alla andra UK mutationen och tidigare den ursprungliga varianten. Ingen skillnad mot Europa exempelvis.
Är det inte mycket att 3% av dom smittade har dött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in