Citat:
Ursprungligen postat av
Edicor429
Ouff, kom att tänka på detta så här sent på natten. Tänk om någon som gör detta åker fast, så kan ju SKV se vart inkomsten kommer ifrån och då göra en undersökning av företaget och förmodligen då ganska enkelt se alla oss som jobbar/har jobbat med detta?
I och med att dom då skulle ha underlägg för att få gräva i det tänker jag?
Tror fan jag packar väskan snart och drar utomlands igen för att vara säker, hittar alltid något sätt att hålla på att nojja
Till att börja med så är du frilansare, inte anställd. Företaget är din kund som du du utför arbetet åt. Sen är det ditt ansvar att se till att dina skatter är inbetalda oavsett. Det finns fall där företag inte betalat in skatten åt sina anställda utan att den anställde förstått det som då själv åkt på att få betala in det.
Vidare förstår jag inte varför skatteverket skulle börja gräva i ett utländskt bolag för att en privatperson som utfört arbete åt dom ljög på sin inkomstdeklaration. Vart ligger logiken där?
Tror det är lugnt men det kan ju ge mer bränsle åt artiklarna på aftonbladet om branchen när dom läser den här tråden. Sex lögner och skattefusk.