2021-05-02, 09:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Han svarar inte mig heller.
Han kan tydligen inte försvara sina åsikter och påståenden och väljer att fly hellre än att illa fäkta.

När religion tangerar djupfilosofi, så drar de flesta åt sig öronen eftersom sådana diskussioner oftast är ålders- och livserfarenhetsbaserade.
Citera
2021-05-02, 09:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns ett tredje alternativ, att det är du som har fel, har du funderat på det någon gång?

Visst, det kan ju också inträffa. Då går det bra att förklara det, i stället för att bete sig som en orm.
Citera
2021-05-02, 09:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
När religion tangerar djupfilosofi, så drar de flesta åt sig öronen eftersom sådana diskussioner oftast är ålders- och livserfarenhetsbaserade.

Och kanske särskilt när det är någon som jag som faktiskt studerat ämnet under flera år och en gång varit djupt inblandad. Då räcker det inte med bara plattityder.
Citera
2021-05-02, 09:28
Medlem
Citat:
Jag utgick bara ifrån att någon som påstår sig vara kristen skulle veta vad en kyrka är till för.

Det är ju liksom en grundpelare inom kristendomen.

Men du menar alltså allvarligt att du inte visste det?

Oavsett så kan du inte läsa tankar och veta om någon talar osanning medvetet, m.a.o. ljuga.
Citera
2021-05-02, 09:32
Medlem
Citat:
Visst, det kan ju också inträffa. Då går det bra att förklara det, i stället för att bete sig som en orm.

Vissa gånger hjälper det inte, för personen är så inne i sitt eget tänk att personen inte kan se det från andra synvinklar, och då kan man bara ge upp och ignorera personen, enligt dig bete sig som en orm.
Citera
2021-05-02, 09:36
Medlem
Citat:
Och kanske särskilt när det är någon som jag som faktiskt studerat ämnet under flera år och en gång varit djupt inblandad.

"Övermod följs av nederlag, högmod går före fall." (Ord 16:18 Bibel2000)
Citera
2021-05-02, 09:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Och kanske särskilt när det är någon som jag som faktiskt studerat ämnet under flera år och en gång varit djupt inblandad. Då räcker det inte med bara plattityder.

Vi som ägnat år åt att infiltrera sekter, lyssnat och kartlagt, kräver ett adekvat sinne att diskutera med.
Jag antar att du även infiltrerat nätverksmarknadsföretags presentationer och sett likheten i deras framställanden med de framställanden som t ex Jehovas Vittnen eller Victory Mission/Livets Ord kör med?
Citera
2021-05-02, 10:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Fast, ingen människa kan bedöma om någon medvetet talar osanning, alltså ljuger.

There are always 'markers'.

En person som t ex svänger sig med hot om helvetet så fort hen stöter på någon som ifrågasätter hens ståndpunkt, tål att granskas närmre.
Citera
2021-05-02, 10:32
Medlem
Citat:
There are always 'markers'.

En person som t ex svänger sig med hot om helvetet så fort hen stöter på någon som ifrågasätter hens ståndpunkt, tål att granskas närmre.

Visst, men är det bevis på att någon ljuger? Kan man någonsin bevisa att någon medvetet talar osanning istället för andra förklaringar?

Och finns det någon vetenskaplig mening att anklaga andra för lögnare, är det en vetenskaplig metod?

Är det inte tvärtom så att det motverkar vetenskaplig korrekthet och objektivitet?
Citera
2021-05-02, 10:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Visst, men är det bevis på att någon ljuger?

Absolut inte. Men det förordar följdfrågor, och om en hängiven Gudfruktig individ undviker följdfrågor på dess ursprungliga argument, så finnes anledning att anta att personen inte till 100% är hängiven den tro personen säger sig representera.

Citat:
Kan man någonsin bevisa att någon medvetet talar osanning istället för andra förklaringar?

Jag personligen har erfarenhet från allt från blind tro till totalpsykos, så jag kan personligen inte lova att någon talar osanning oavsett om jag är till 99,9999% säker eller ej på att personen hycklar.

Det hela kokar i slutändan ned till (FB) Filosofi och (FB) Psykologi

Citat:
Och finns det någon vetenskaplig mening att anklaga andra för lögnare, är det en vetenskaplig metod?

I denna forumdel så har vetenskapen ingen plats.

Citat:
Är det inte tvärtom så att det motverkar vetenskaplig korrekthet och objektivitet?

I wouldn't know. When I'm in (FB) Religion I shall know nothing but Dogma.
Citera
2021-05-02, 11:15
Medlem
Citat:
I denna forumdel så har vetenskapen ingen plats.

Jodå:
Vetenskap & humaniora/Religion

Min tro baseras på samma principer som vetenskap, så visst har vetenskap en plats i denna forumdel, speciellt med frågeställningen "Är Bibeln sann ?", vetenskap är det bästa sättet att hitta sanningar i olika frågor.
Senast redigerad av ttsp 2021-05-02 kl. 11:18.
Citera
2021-05-02, 11:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jodå:
Vetenskap & humaniora/Religion

Även (FB) Paranormala fenomen, ockultism och ufologi ryms här. Am I gonna have to go Full Medium on ye?

Citat:
Min tro baseras på samma principer som vetenskap, så visst har vetenskap en plats i denna forumdel, speciellt med frågeställningen "Är Bibeln sann ?", vetenskap är det bästa sättet att hitta sanningar i olika frågor.

Se härmed (FB) Är vi vår hjärna?

Frågor på det?
Senast redigerad av Trolltestet 2021-05-02 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in