2021-05-02, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Inget av detta är något de på vänstersida propagerar.

Mer eller mindre de som argumenterar om det motsatta.
Eh va? Det tjatas ju för fullt här i tråden om hur regeringen ljuger, hur folkhälsomyndigheten ljuger, hur de äldre mördas med morfin och om korrumperad media. Precis som demonstranterna.
Citera
2021-05-02, 08:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Skuldsatt av vadå?
Det är inga problem att åka till Tyskland idag. Kina, Korea och alla era favoritländer går också finemang. Svenskar verkar ha en idé om att man inte kan resa - det är helfel.

Ja man kan resa, men frågan var vad som händer om man får covid-19, och behöver sjukhusvård. För det är inte säkert att reseförsäkringen gäller då. En pandemi kan räknas som force majeur. UD har också sagt att man inte får någon hjälp ifrån dom, eftersom alla känner till faran nu och reser på egen risk. (Inte för att svenskar fick mycket hjälp av UD i januari-februari 2020 heller, när de ville komma hem - vissa hängde med tyska och danska evakueringsplan till Europa minns jag...)
Citera
2021-05-02, 08:41
Medlem
Hexen666s avatar
En detalj som är värd att nämna är att när man säger att "14000 har dött i covid" så är det ett helt felaktigt sätt att räkna. Man måste behandla covid som en säsongsinfluensa, eftersom det är ett säsongsbundet virus. Alltså kan man inte addera två smittotoppar tillsammans. Det vore som att räkna ihop dödsfallen för influensasäsongen 17/18 och 18/19 och säga att x antal dog i influensa 18/19 vilket ger en totalt missvisande bild.

Eftersom covid oundvikligen kommer trigga igång nästa höst/vinter igen så ska man inte räkna kumulativt utan säsongsvis.
Citera
2021-05-02, 08:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
En detalj som är värd att nämna är att när man säger att "14000 har dött i covid" så är det ett helt felaktigt sätt att räkna. Man måste behandla covid som en säsongsinfluensa, eftersom det är ett säsongsbundet virus. Alltså kan man inte addera två smittotoppar tillsammans. Det vore som att räkna ihop dödsfallen för influensasäsongen 17/18 och 18/19 och säga att x antal dog i influensa 18/19 vilket ger en totalt missvisande bild.

Eftersom covid oundvikligen kommer trigga igång nästa höst/vinter igen så ska man inte räkna kumulativt utan säsongsvis.

Med ditt resonemang så dog det då knappt någon alls i spanska sjukan? Den höll ju på i tre år.
Citera
2021-05-02, 08:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Med ditt resonemang så dog det då knappt någon alls i spanska sjukan? Den höll ju på i tre år.
Det är klart att det GÅR att räkna så om man vill. Men det används mest i skrämselsyfte. När denna pandemi nu ändå är så pass mild så tjänar det ingenting till att räkna kumulativt då vi redan är nere på influensaliknande nivåer.
Citera
2021-05-02, 09:01
Medlem
Hexen666s avatar
Kortfilm med Dr. John Lee, Prof of Pathology UK som totalsågar restriktioner och masker. Spola till 21:40 för att komma till lockdowns och masker.

https://www.youtube.com/watch?v=btWfAXQ8wYg&t=2637s
Citera
2021-05-02, 09:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är klart att det GÅR att räkna så om man vill. Men det används mest i skrämselsyfte. När denna pandemi nu ändå är så pass mild så tjänar det ingenting till att räkna kumulativt då vi redan är nere på influensaliknande nivåer.

Det vedertagna sättet är att räkna kumulativt i en pandemi, men vill du räkna på ett annat sätt så står det dig fritt att göra så.
Citera
2021-05-02, 09:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det vedertagna sättet är att räkna kumulativt i en pandemi, men vill du räkna på ett annat sätt så står det dig fritt att göra så.
Inte när viruset blivit endemiskt. Det är bara medias sätt att göra det mer smaskigt
Citera
2021-05-02, 09:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det kan ju vara det, om de inte visar positivt på pcr-testet men har corona i alla fall. Lurigt värre.
Jag tänkte mer på att det kan tar 3 till 9 månader att läka ut en hjärtmuskelinflammation så covid behöver man ju inte ha längre om man blir dålig efter ha tagit ut sig senare i inflammation. Har för mig att jag läst att hjärtmuskelinflammationen inte heller alltid kommer precis samtidigt som covid infektionen utan kan komma en stund senare.

Jag vet inte, det var bara en tanke jag hade, men jag tycker att man borde vara mer tydlig med att det kan vara farligt att träna eller arbeta hårt och tungt efter covid, och i bland i flera månader efter. Speciellt om det skulle visa sig att en del av denna ökning på IVA av icke covid patienter är där för hjärtat.
Citera
2021-05-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Då är det klimatrestriktioner i stället. Bara de som tar sig ner med hjälp av vätgas eller på el får åka.

Hehe. Det är nog fan inte helt omöjligt. När vi börjat vänja oss med restriktioner, så går det lättare med tiden.

Vissa skriver om resandet, som om det bara fanns ett resmål. Thailand är man tydligen dum i huvudet om man gillar. Tyskland är mer ok.....Man bör väl se på hur smittspridningen ser ut i respektive länder eller? Är man dum i huvudet om man reser till Nya Zeeland? Förutsatt att man själv är frisk.

Får nämligen vibbar av ideologi, alternativt avundsjuka här på vissa håll....

Ungdomarna med ryggsäckar gjorde helt rätt. Ingen visste någonting om hur detta skulle utveckla sig. Och även om vi visste, risken för friska ungdomar är ju minimal. Hoppas de hade en härlig resa. Man är bara ung en gång.
Citera
2021-05-02, 09:19
Medlem
Citat:
När man presenterar siffror precis som de är så menar du att det görs i skrämselsyfte.
Jag förstår inte ditt resonemang. Det har dött ungefär 14000 i covid. Detta kan till exempel jämföras med spanska sjukan som höll på i flera år.
Vad du vill är alltså att i Sverige, som har årstider, så skall vi på något sätt periodisera siffrorna för att det skall se mindre ut så att folk inte skall bli rädda?
Citera
2021-05-02, 09:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När man presenterar siffror precis som de är så menar du att det görs i skrämselsyfte.
Jag förstår inte ditt resonemang. Det har dött ungefär 14000 i covid. Detta kan till exempel jämföras med spanska sjukan som höll på i flera år.
Vad du vill är alltså att i Sverige, som har årstider, så skall vi på något sätt periodisera siffrorna för att det skall se mindre ut så att folk inte skall bli rädda?
Eftersom viruset nu är endemiskt så är det korrekta sättet att räkna på säsongsvis. Det är väl inte svårt att förstå? Eftersom covid inte kommer försvinna så kan man självklart inte fortsätta räkna kumulativt.
Det är uppenbart att man använder kumulativa siffror för att skrämmas. Hela syftet har varit skrämsel ända från början för att få populationen att gå med på diverse åtgärder. Det skulle inte förvåna mig om man 2025 får se rubriker som "25000 döda i covid"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in