Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Hahaha. Jag kan nästan se det framför mig när de får den svenska leveransen.
Men när det gäller orimlig befolkning ökning så tror jag inte på någon ett barns politik eller något liknande. Jag tror man måste inrikta sig mot kvinnorna. Se till at de har väl tillgång till utbildning, preventivmedel, bra arbeten och full bestämmelse rätt över sina liv.
Det har inte fungerat. Ifall man i svenska vardagen försöker diskutera andra länders vansinniga befolkningsökning, så får man höra diffusa förhoppningar att ökningen ska avstanna med utbildning och ökat välstånd. Ifall man fortsätter att diskutera, så dröjer det inte länge innan man anklagas för rasism. Därför har folk lärt sig att undvika att ens tänka på frågan.
Vi har gått omkring med naiva tankar om att befolkningsökningen ska avstanna av sig självt. Samtidigt har problemländernas befolkningsmängd exploderat. Vi borde för länge sedan ha ställt krav på sänkta födelsetal när vi har skickat bistånd till fattiga länder. Med ett sådant agerande, så hade mycket av Världens fattigdom kunnat vara borta idag. Fattigdomen är egentligen ett ganska onödigt problem, som har skapats av den falska omtankens predikanter. När du ser hemska bilder på svältande barn, ge då gärna en tanke till den falska omtankens anhängare som har skapat problemet.
Titta på det som händer i Indien nu. Det är svårt att avvara hjälp när så många länder har drabbats av viruset. Men det hade varit mycket lättare att få hjälpinsatserna att räcka till, såvida Indien inte hade haft så offantligt stor befolkning.
Utifrån mitt resonemang om vårdslöst föräldraskap, så skulle jag gärna ta biståndet som går till Afrika, och istället ge biståndet till dom hårt virusdrabbade länderna Indien och Brasilien. Indierna och brasilianarna förtjänar hjälpen mer än afrikanerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det är bara ett fåtal kvinnor som hellre väljer att bli 5 barns mödrar en satsa på sig själva och det det är nästan omöjligt at kombinera.
Det fungerar inte på att bara fokusera på ena könet när man diskuterar föräldraskap. Att exkludera ena könet leder till ett förutsägbart fiasko.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Ja, vi har lite olika åsikter om kärnkraft vilket vi kan ta igen någon annan stans om vi ännu inte har uttömt ämnet

Jag kunde inte avstå från att lägga in några åsikter om energiproduktion och transportmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Just bara för den enorma befolknings tätheten tror jag att det är nästan omöjligt för dem att få stop på smittan. Kanske kan ändå vaccinet hjälpa de. Det ser ju onekligen ut som om vaccinet fungerar till att stoppa smittan som den är nu.
Indien har en stor fördel i form av stor inhemsk vaccin-tillverkning. Men Indien har en mycket stor befolkning som ska vaccineras. Det kan ta tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Men jag ser oros moln. Om smittan lyckas mutera förbi viruset så satsar jag på att det blir i Indien det sker.
Den risken finns. När en sådan variant uppstår, så är det mycket viktigt att den inte får spridas utanför Indien.
Ett problem är att det kan ta tid att upptäcka en ny variant, och identifiera denna som ett hot. Under tiden har varianten hunnit få stor spridning. Därför behöver gränserna stängas i preventivt syfte. Det fungerar inte att hålla på och flyga runt i Världen mitt under en pågående epidemi.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Nu hade jag ganska negativa tankar på hur Indien skulle klara sig under sin första våg. Jag var helt säker på att de inte skulle reda ut det. Men de fick ju faktiskt stopp på den till slut och det blev aldrig fult så alvarligt som jag trodde.
Indien har ju haft en våg tidigare. Från ca april 2020 till ca Januari 2021. Vilket ger en hel säsong utan avbrott för dem. Och nu i April börjar en ny. Om det är så och det även nu följer säsongen så kommer de har sin värsta period i augusti till oktober. Blir det så kan jag knappt tänka mig hur det ser ut då. Så man får ju verkligen för deras skull hoppas att de kan vaccinera bort eländet.
Jag funderar på Förenta Staternas vaccinering. Den har varit framgångsrik. När deras interna behov av vaccin har mättats, så kanske det uppstår utrymme att sälja vaccin till andra.