2021-05-01, 14:14
Medlem
MrDepleteds avatar
Jag har en kvinnlig släkting som alltid har krämpor av olika slag. Det är alltid något… Är det inte magproblem så är det ryggont eller nageltrång. På senare tid pratar hon allt mer om att hela problemet med hennes hälsa är sköldkörteln. Hon har fått detta ”bekräftat” av en osteopat () och är helt övertygad om att de nu är något på spåren. Hon har iaf gått till vårdcentralen och gjort något slags test, som givetvis inte visade något avvikande vad gäller sköldkörteln. Släktingen och hennes vapendragare osteopaten ger dock inte upp så enkelt.

Jag ser nästan dagligen artiklar om just sköldkörteln på kvällstidningarnas hemsidor, och därför undrar jag om detta är den nya elallergin - dvs något man lurar en viss typ av människor med? Eller är det på riktigt?

(Inser att det på min beskrivning låter som att min släkting är en gammal arbetslös tant som är intresserad av tarotkort… Så är inte fallet, hon är ung och har ett bra jobb osv.)
Citera
2021-05-01, 14:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Jag har en kvinnlig släkting som alltid har krämpor av olika slag. Det är alltid något… Är det inte magproblem så är det ryggont eller nageltrång. På senare tid pratar hon allt mer om att hela problemet med hennes hälsa är sköldkörteln. Hon har fått detta ”bekräftat” av en osteopat () och är helt övertygad om att de nu är något på spåren. Hon har iaf gått till vårdcentralen och gjort något slags test, som givetvis inte visade något avvikande vad gäller sköldkörteln. Släktingen och hennes vapendragare osteopaten ger dock inte upp så enkelt.

Jag ser nästan dagligen artiklar om just sköldkörteln på kvällstidningarnas hemsidor, och därför undrar jag om detta är den nya elallergin - dvs något man lurar en viss typ av människor med? Eller är det på riktigt?

(Inser att det på min beskrivning låter som att min släkting är en gammal arbetslös tant som är intresserad av tarotkort… Så är inte fallet, hon är ung och har ett bra jobb osv.)

Det finns jättemånga som har legitima problem med sköldkörtel. Att det finns hypokondriker tar inte bort det.
Citera
2021-05-01, 14:21
Moderator
Maviels avatar
Det beror ju på vad du menar... ibland kollas enbart hormonnivåerna och det är inte alltid det går att hitta problemen i dessa proverna. Det behövs kollas om du har antikroppar mot din sköldkörtel dvs ngt autoimmunt. När jag fick struma var mina värden initialt helt normala om än i det lägre intervallet - men rasade sen. Men när de kollade antikroppar så hade jag mängder och de hittade även fullt med knutor i den - den var kraftigt förstorad.

Men det är många som tror att de har problem med sköldkörteln utan att faktiskt ha det. Lite av en "innediagnos" och kanske lättare för många att ta till sig än att säga att de har utmattningssyndrom etc.
Citera
2021-05-01, 14:24
Medlem
okok1s avatar
Ett boktips är Hypothyroidism: The Unsuspected Illness av Broda Barnes, MD.

Där får man ett bredare perspektiv på problemet. Nästan alla blodtest är värdelösa för detta problem.

Citat:
Hypothyroidism -- low thyroid function -- is one of the gland disturbances that many people suffer from without even realizing it. It can be the cause of low energy or constant fatigue that is one of the most common complaints brought to doctors. It may be responsible for chronic headaches, repeated infections, unyielding skin problems, or circulatory difficulties. Even more frightening, it can be a major factor in heart disease, lung cancer, and emphysema. And it is responsible for many emotional and mental disturbances. Hypothyroidism: The Unsuspected Illness explains low thyroid function in easy, understandable language. It tells how it may be affecting your health and your life.

Dr. Broda Barnes and Lawrence Galton tell what the thyroid gland is, how it works, the problems its dysfunction can induce. They detail case histories of patients, often thought hopeless, whose problems were discovered to be related to hypothyroidism and were cured by Dr. Barnes's simple effective techniques. And they discuss whether you too may be hypothyroid, affected by a condition even a physician may not recognize.

Included is a simple test you can make at home to discover if hypothyroidism may be the real, previously unsuspected cause of your ill health.

If you know you are hypothyroid, Hypothyroidism: The Unsuspected Illness will answer your questions about your condition. If you suspect you maybe, if you are unsure what may be causing those chronic headaches, infections, fatigue and low energy, it may help you find the answer.
Senast redigerad av okok1 2021-05-01 kl. 14:27.
Citera
2021-05-01, 14:27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Att måla upp nidbilder av männikor som inte mår bra är ju en hälsosam människosyn...
Ja, det är ett relativt vanligt problem som ger diffusa svårdefinierade krämpor.
Citera
2021-05-01, 16:20
Medlem
Mailmanss avatar
Hört talas om struma?
Citera
2021-05-01, 17:15
Medlem
Obehandlad sköldkörtelsjukdom kan leda till döden, så knappast något påhittat problem.
Sköldkörteln påverkar hela kroppen, funkar inte den, funkar ingenting.
Sköldkörteln tillverkar långt fler hormoner än vården tar prover för. Därav tror jag vården missar många, speciellt om man kanske är i början av sjukdomen. Värdena kan även fluktuera över tid, så en vecka kan de vara normala medan ett par veckor senare avvikande.
Citera
2021-05-01, 17:19
Medlem
W.Smiths avatar
Endokrina bekymmer är knappast hittepå, mörkertalet är istället enormt. Om man stressar kroppen, äter dåligt och rör sig för lite, vilket stämmer in på 9/10 i väst ungefär, så kommer dom endokrina systemen förr eller senare att säga ifrån.

Innan läkemedelsbolagen syntetiserade sköldkörtelhormon (Levaxin) var sköldkörtelproblem dock relativt enkelt att lösa, diagnoskriterierna var inte så avancerade som idag heller. Naturligt sköldkörtelhormon från gris fungerar ypperligt även på människa. Det finns dock inga pengar att tjäna på det...

Så idag präglas sköldkörtelbehandling av ett icke-holistiskt synsätt, man riktar in sig på enkla blodprov trots att problematiken kan vara mycket mer komplex än så, och har man inte påvisad hormonbrist i blodet får man ingen hjälp. Och vid blodprov som påvisar brist får man Levaxin, och sen får patienten hoppas att denne är en individ som svarar bra på preparatet.

Naturligt sköldkörtelhormen är nämligen i praktiken omöjligt att få tag i, det får bara skrivas ut på licens, som sista möjliga åtgärd, om läkaren känner för det.

Resultatet är att många människor med sköldkörtelbesvär bara får sub-optimal vård och många får ingen vård alls. Antagligen finns det tusentals, framförallt kvinnor, i det här landet som är långtidssjukskrivna och kostar samhället ofantliga summor pengar, som egentligen hade varit friska och produktiva samhällsmedborgare med rätt vård och medicinering.

Men det hade skett på bekostnad av vinst i läkemedelsindustrin, så det lär inte hända.
Citera
2021-05-01, 17:51
Medlem
whoisducks avatar
Citat:

Folk äter inte som de ska. Vi äter fullt med kolhydrater, växter och annat skit. Vi behöver mer fett och protein (inte kvarg) Rött kött, organ, fisk. Kan tänka mig hon är typ vegetarian också..
Citera
2021-05-01, 17:53
Medlem
nordicwraths avatar
Precis som folk svarat är detta fullt legitimt, problem med sköldkörteln undersöks genom medicinska tester. Min styvfar har det, det är ovanligt att män får det, men han är egenföretagare som jobbar över tolv timmer per dygn sedan snart tio år tillbaka. Som jag förstår det kan man få sköldkörtelproblem efter långvarig stress. Långvarig stress kan också leda till cancer och hjärtproblem, det är fan inte att leka med.
Citera
2021-05-01, 18:21
Medlem
Har själv levt med denna skiten sedan 2000 och kan bara säga att de är inte sådär jävla spännande
Citera
2021-05-01, 18:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Endokrina bekymmer är knappast hittepå, mörkertalet är istället enormt. Om man stressar kroppen, äter dåligt och rör sig för lite, vilket stämmer in på 9/10 i väst ungefär, så kommer dom endokrina systemen förr eller senare att säga ifrån.

Innan läkemedelsbolagen syntetiserade sköldkörtelhormon (Levaxin) var sköldkörtelproblem dock relativt enkelt att lösa, diagnoskriterierna var inte så avancerade som idag heller. Naturligt sköldkörtelhormon från gris fungerar ypperligt även på människa. Det finns dock inga pengar att tjäna på det...

Så idag präglas sköldkörtelbehandling av ett icke-holistiskt synsätt, man riktar in sig på enkla blodprov trots att problematiken kan vara mycket mer komplex än så, och har man inte påvisad hormonbrist i blodet får man ingen hjälp. Och vid blodprov som påvisar brist får man Levaxin, och sen får patienten hoppas att denne är en individ som svarar bra på preparatet.

Naturligt sköldkörtelhormen är nämligen i praktiken omöjligt att få tag i, det får bara skrivas ut på licens, som sista möjliga åtgärd, om läkaren känner för det.

Resultatet är att många människor med sköldkörtelbesvär bara får sub-optimal vård och många får ingen vård alls. Antagligen finns det tusentals, framförallt kvinnor, i det här landet som är långtidssjukskrivna och kostar samhället ofantliga summor pengar, som egentligen hade varit friska och produktiva samhällsmedborgare med rätt vård och medicinering.

Men det hade skett på bekostnad av vinst i läkemedelsindustrin, så det lär inte hända.

Det finns en studie som menar på att ett litet tillskott av Liothyronin förbättrar kroppens förmånga att ta upp Levaxin. Specifikt hos kvinnor har detta gett signifikant förbättrat mående. Trots det inte standard behandling utan man får bråka sig till det. Jag har ätit det i några år nu och det gjorde att jag började känna igen mig själv igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in