Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Om barnen inte var drivande i pandemin så är de det vart fall nu.
I alla åldersgrupper förutom hos barnen minskar smittan men hos dem ökar det. Både 0-9 år och 10-19 år ökar antal nya smittade denna vecka.
Gruppen 10-19 år är nu den största gruppen 40-49 är den näst största gruppen. Ja, det är en rimlig gissning att smittan sprids i första hand bland 10-19 åringarna och de sedan smittar sina föräldrar 40-49 åringarna.
Jag kan tänka mig att det sett ut så här hela tiden. I all fall sedan de vuxna började hålla avstånd medans vi fortfarande tränger i hopp barnen. Men innan så märkte vi inte att barnen var sjuka. Det är inte fören nu med den brittiska mutationen man märker att även de insjuknar.
Så frågan är om smittan fortsätter att minska i den vuxna delen av befolkningen men ökar bland barnen, kommer man då att även lägga vikt i att barnen håller avstånd? Eller ska vi låta den största gruppen nya smittade trängas bara för att vi en gång i början av pandemin fick för oss något?
Jag tror det vore en väldigt god idé att vaccinera även barnen. Sedan måste man inse att det inte fungerar att bedriva någon smittsäker undervisning på plats i skolorna. Sitter man 30 pers i samma rum är smittrisken hög. Många lärare undervisar dessutom flera klasser, så man knyter lätt samman flera hundra personer på det viset. Lärare A är sjuk i Covid19, men är asymptomatisk. Läraren kanske undervisar 5 klasser i ett ämne. Det är 150 elever. Dessa 150 elever har i snitt ett syskon. Det är är ytterligare 150 elever. Sedan har de kanske två föräldrar. Bara där summerar vi till 600 personer som smittan potentiellt kan sprida sig till. Sedan har många barn fritidsaktiviteter. Sedan reser folk inte minst barn kollektivt. Bara en enda öppen skola kan lätt påverka smittan så det påverkas tusentals och åter tusentals personer.
Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att det påverkar barn och samhälle negativt att stänga skolor och självklart finns en minussida vad gäller skolstängningar, men samtidigt kan man inte blunda för att skolan är den största sociala arena vi har och smittspridningen lär påverkas mycket av att hålla skolorna öppna. Jag vägrar att tro något annat för jag ser ingen som helst anledning till det. Alla som jag känner som blivit smittade av Covid19 har högst sannolikt blivit smittade av sina barn. De allra flesta jobbar hemma och den enda externa kontakten som letar sig in i hushållet är genom att barnen går i skolan. Jag säger utan omsvep att det är totalt bullshit att barn inte driver smittan. Är det några som driver smittan just nu är det barn och unga. De allra äldsta är vaccinerade. De flesta andra vuxna är ganska bra på att socialt distansera sig. Att smittan sprids beror inte på att folk inte följer restriktioner och råd, utan på att restriktioner och råd inte är tillräckliga för att stoppa smittan. Framförallt håller man skolorna öppna. Sedan vet jag att vissa skolor, framförallt på högstadiet kör varannan vecka på plats och varannan hemma, men det tror jag är tämligen verkningslöst. Det är ungefär som att ta hela kortleken med friska och sjuka och kupera. Alla träffar alla på det viset ändå. Kontaktpunkterna blir då ändå över en sjukdomsperiod inkl inkubationstid. Skulle det vara verkningsfullt borde man i sådan a fall köra längre perioder. En månad på plats, nästa hemma. Eller ännu hellre dela klasserna, så halva klassen första halvan av terminen och andra halvan andra halvan av terminen. Men det fungerar nog inte i mellanmjölkets land Sverige. Här ska allt vara lagom. Inte antingen eller, men i en pandemi är det väldigt dumt. Det finns ingen gyllene blandning, utan det är av eller på som gäller.