2021-04-30, 09:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Folk har redan börjat tröttna...

Det blir inte bättre utav att våra ''stackars'' äldre vägrar att vaccinera sig om man inte kan bli garanterad en viss leverantör. Vill man inte vaccinera sig så får man gott stanna inne medan vi andra kan börja återgå till en hyfsad normal vardag med sociala aktiviteter.
Detta förvånar mig stort.
De yngre-äldre som nu "vägrar", är samma personer som varit riktigt duktiga vad gäller att följa gällande rekommendationer.

Men nu när det visat sig att det finns en mycket liten risk för allvarlig biverkning så säger man blankt nej till vaccin om man inte får "det andra".
Jag får inte ihop detta, sjukdomen är en mycket större riskfaktor jämfört med vaccinet.

Det är hårt, men om de yngre-äldre inte vill ha AZ, så får de avvakta och hoppas på att andra vaccin kommer att finnas. Tills dess så får de hålla sig isolerade hemma.

Samhället måste kunna öppna upp när vaccinationerna når fram till fas 4.
Allt annat är ohederligt mot befolkningen.
Citera
2021-04-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sluta hitta på saker.

https://www.dagensarena.se/essa/varfor-det-mesta-du-vet-om-covid-19-ar-fel/

En jobbig influensa har en dödlighet på 0,2-0,3%.......

Hitta på saker? Det är den officiella siffran. Sedan kan man ju ha andra uppfattningar som den här Sebastian Rushworth, men varför skulle hans beräkningar vara mer korrekta?
Det förekommer naturligtvis fel och det är säkert fler som har blivit smittade än den officiella siffran men det är säkert fler som har dött också. I Indien är det närmast en katastrofsituation och det är väldigt många som inte får diagnos. De räknas varken med som smittade eller döda i covid.
I Sverige har vi officiellt 14000 döda och 967000 smittade. Det innebär en dödlighet runt 1.5 %. Visst kan det vara betydligt fler som är smittade egentligen. Men det finns inget som tyder på att det skulle vara väldigt många fler. Det var ju mera den förhoppning som FHM hade i början av pandemin när man talade väldigt mycket om det stora mörkertalet. När man sedan började testa i stor skala så visade det sig att det var väldigt optimistiskt att tro att de flesta smittade inte fick några symptom.
Citera
2021-04-30, 10:15
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hitta på saker? Det är den officiella siffran. Sedan kan man ju ha andra uppfattningar som den här Sebastian Rushworth, men varför skulle hans beräkningar vara mer korrekta?
Det förekommer naturligtvis fel och det är säkert fler som har blivit smittade än den officiella siffran men det är säkert fler som har dött också. I Indien är det närmast en katastrofsituation och det är väldigt många som inte får diagnos. De räknas varken med som smittade eller döda i covid.
I Sverige har vi officiellt 14000 döda och 967000 smittade. Det innebär en dödlighet runt 1.5 %. Visst kan det vara betydligt fler som är smittade egentligen. Men det finns inget som tyder på att det skulle vara väldigt många fler. Det var ju mera den förhoppning som FHM hade i början av pandemin när man talade väldigt mycket om det stora mörkertalet. När man sedan började testa i stor skala så visade det sig att det var väldigt optimistiskt att tro att de flesta smittade inte fick några symptom.
Finns det ingenting som tyder på att det skulle vara väldigt många fler? Vad var det för fullkomlig mördarmutation vi hade här i landet förra våren i sådant fall?

Edit: Här har du Folhälsomyndighetens beräkning av IFR i Stockholm, som kom för någon dag sedan.

"Our point estimate of the infection fatality rate is 0.6%, with a 95% confidence
interval of 0.4–1.1%"
Kod:
Age 0–49     0.01
Age 50–59    0.27
Age 60–69    0.45
Age 70–79    1.92
Age 80–89    7.20
Age 90+      16.21
Senast redigerad av sunessensommar 2021-04-30 kl. 10:20.
Citera
2021-04-30, 10:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Finns det ingenting som tyder på att det skulle vara väldigt många fler? Vad var det för fullkomlig mördarmutation vi hade här i landet förra våren i sådant fall?

Edit: Här har du Folhälsomyndighetens beräkning av IFR i Stockholm, som kom för någon dag sedan.

"Our point estimate of the infection fatality rate is 0.6%, with a 95% confidence
interval of 0.4–1.1%"
Kod:
Age 0–49     0.01
Age 50–59    0.27
Age 60–69    0.45
Age 70–79    1.92
Age 80–89    7.20
Age 90+      16.21
Alltid trevligt när man tar med länk. Har försökt att hitta beräkningen du talar om. Hittar bara den här
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf
Som är från förra året.

Fantastiskt att de kom fram till samma slutsats ett år innan som nu.

Kan du länka den som kom för några dagar sedan, så man slipper sitta och läsa gammalt.
Citera
2021-04-30, 10:53
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Alltid trevligt när man tar med länk. Har försökt att hitta beräkningen du talar om. Hittar bara den här
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf
Som är från förra året.

Fantastiskt att de kom fram till samma slutsats ett år innan som nu.

Kan du länka den som kom för några dagar sedan, så man slipper sitta och läsa gammalt.
Förlåt mig. Blandade ihop med rapporterna om utrikesfödda som kom i går.

Du har helt rätt i att den länkade rapporten, vilken även mina siffror stammar ifrån, är från 2020.
Citera
2021-04-30, 10:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Förlåt mig. Blandade ihop med rapporterna om utrikesfödda som kom i går.

Du har helt rätt i att den länkade rapporten, vilken även mina siffror stammar ifrån, är från 2020.
Ja och den är ju från i början av sommaren. Jag tycker nog inte riktigt att en så gammal beräkning kan användas nu. Speciellt inte då man inte testade så mycket så hela beräkningen bygger på gissningar.

Jag har misstagit mig tusen gånger, det gör vi alla.
Citera
2021-04-30, 11:16
Medlem
Citat:

interval of 0.4–1.1%"
Kod:
Age 0–49     0.01
Age 50–59    0.27
Age 60–69    0.45
Age 70–79    1.92
Age 80–89    7.20
Age 90+      16.21
Den där uppskattningen är ju från förra våren när man trodde att vi hade ett jättestort mörkertal. Bland annat Britton gjorde ju beräkningar utifrån detta. Det finns väldigt lite stöd för dessa uppskattningar senare. De stickprov som har tagits har korrellerat ganska väl med de officiella siffrorna.
Citera
2021-04-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Fullbokat i Stockholms vaccinations depåer utom i Gettona T.ex: Rinkeby bara 1/3 bokade Vi har inte fått nån onformation säger idioterna men, surfa på arabiska sajter i mobilen går bra!
Man tänker ju att det borde vara tvärtom. Det blir rätt parodiskt när det är från dessa områden den absoluta majoriten blir svårt sjuka i Covid. Börjar känna mig i det närmaste likgiltig inför vad som händer med dessa jävla grupper som står utanför det svenska samhället. Vill MENA i dessa områden så gärna lägga sitt hopp till Allah istället för att följa restriktioner eller vaccinera sig så får man väl låta dem göra det då. Synd dock om sjukvården framöver som får leva med fortsatt press.
Citera
2021-04-30, 11:27
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ja och den är ju från i början av sommaren. Jag tycker nog inte riktigt att en så gammal beräkning kan användas nu. Speciellt inte då man inte testade så mycket så hela beräkningen bygger på gissningar.

Jag har misstagit mig tusen gånger, det gör vi alla.
Den beräkningen har absolut uppenbara svagheter men är beredd att panta mycket på att den återspeglar verkligheten bättre än CFR räknat på hela pandemiperioden.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den där uppskattningen är ju från förra våren när man trodde att vi hade ett jättestort mörkertal. Bland annat Britton gjorde ju beräkningar utifrån detta. Det finns väldigt lite stöd för dessa uppskattningar senare. De stickprov som har tagits har korrellerat ganska väl med de officiella siffrorna.
Frågan kvarstår vad det var för indisk trippelmördarmutation som gjorde att så ohyggligt stora andelar av de som smittades blev inlagda/IVA-vårdade/dog.
Citera
2021-04-30, 11:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Den beräkningen har absolut uppenbara svagheter men är beredd att panta mycket på att den återspeglar verkligheten bättre än CFR räknat på hela pandemiperioden.

Frågan kvarstår vad det var för indisk trippelmördarmutation som gjorde att så ohyggligt stora andelar av de som smittades blev inlagda/IVA-vårdade/dog.
Hahah, lite kul att du skriver så här. FHM under denna perioden trodde att vi var på väg till flockimmunitet och gissade helat tiden på att vart fall dubbelt så många hade varit smittade en vad som sedan visade sig i antikropp test. Så jag tror inte alls att en beräkning från de just då väger så tungt.

Det måste ju finnas beräkningar som är mer i tiden. Lika så har vi nu haft tre vågar. Men vist en ren gissning som enbart speglar första vågen väger kanske tungt för dig. Då I början av pandemin såg i vart fall jag många gissningar, en del helt på tok.

Litet tips, svälj din stolthet och glöm denna beräkningen.
Citera
2021-04-30, 11:40
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Hahah, lite kul att du skriver så här. FHM under denna perioden trodde att vi var på väg till flockimmunitet och gissade helat tiden på att vart fall dubbelt så många hade varit smittade en vad som sedan visade sig i antikropp test. Så jag tror inte alls att en beräkning från de just då väger så tungt.

Det måste ju finnas beräkningar som är mer i tiden. Lika så har vi nu haft tre vågar. Men vist en ren gissning som enbart speglar första vågen väger kanske tungt för dig. Då I början av pandemin såg i vart fall jag många gissningar, en del helt på tok.
Jag sa inte att den vägde tungt, jag sa att den återspeglar verkligheten (avseende hur dödligt covid-19 är för de som smittas) bättre än CFR beräknat på hela pandemiperioden. 8 maj 2020 hade Sverige en CFR på 12,18 %. Har viruset muterat till en supersnällis sen dess eller?

Men visst, man får väl glädjas åt att man inte bor i Storbritannien då. Där är ju dödligheten (CFR...) 2,88 %. Eller Tyskland för den delen, med en "dödlighet" på 2,44 %.
Citera
2021-04-30, 11:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag sa inte att den vägde tungt, jag sa att den återspeglar verkligheten (avseende hur dödligt covid-19 är för de som smittas) bättre än CFR beräknat på hela pandemiperioden. 8 maj 2020 hade Sverige en CFR på 12,18 %. Har viruset muterat till en supersnällis sen dess eller?

Men visst, man får väl glädjas åt att man inte bor i Storbritannien då. Där är ju dödligheten (CFR...) 2,88 %. Eller Tyskland för den delen, med en "dödlighet" på 2,44 %.
Nu börjar våran diskussion urarta. Finns ju ingen anledning för oss nu att fortsätta, så detta blir mitt sista inlägg i frågan.

Jag har ingen aning om hur stor dödligheten är. Det vet ingen. Men jag vet att man inte kan använda så gamla beräkningar från några som bevisligen trodde att det fanns dubbelt så många smittade en vad som var fallet i en diskussion.

Sedan kan man ju inte se på olika länder och tro att dödligheten skulle vara samma för alla. Island som ex har troligtvis lägre dödlighet en andra länder då viruset inte spridit sig och därför inte letat sig in hos de sköra. Länder som inte testar så mycket är också svåra att se på. Lika så har de olika mutationerna säker skillnader på dödligheten även om det inte är jätte stor. Hur sjukvården klarar det spelar ju också roll. Vi vet att dödligheten på IVA fördubblas när det är hårt tryck där. Ett land vars sjukvård inte kan ta i mot folk och ge de vård gör att dödligheten ökar katastrofalt.

Vi kan se på de olika data som presenteras, dra egna slutsatser. Men att ihärdigt försöka propsa på att andra ska se på riktigt gamla beräkningar från början av pandemin är i mina ögon enbart befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in