2021-04-30, 07:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Oj, här glömde du ganska mycket...
Att man helt plötsligt ska räkna innovationer för att få fram IQ måste ju vara dagens bottennapp.

Här har du din IQ-lista i så fall...
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Intellectual_Property_Indicators

Att västerlänningar skapar en massa innovationer som de inte behöver och sedan patenterar matematiska formler är knappast relaterat till IQ. Jag tror du tänkte ordentligt fel här.

Du borde fundera på hur utbildningen ser ut i Afrika för det första.
Du borde också ,om du är vetenskapshistoriskt bevandrad, inse att ju längre fram man kommit med implementationer av teknik desto fler uppfinningar görs och befinner man sig i en miljö med mycket kunskaper underlättar det innovationernas antal.
Jo, det är det! Likväl som samhällsbyggnad, huruvida man lyckas organisera civilsamhället på ett bra sätt vilket nog är en förklaring varför vissa folkgrupper misslyckas med detta.

Men nu handlar det inte om det. Sydsudaner är säkert mindre intelligenta. Det behöver vi inte tvivla på. Nu gäller det lämpligheten att i officiella politiska sammanhang på kommunalnivå ta upp detta på det viset Bertil Malmberg gör.

SD måste se till att bli av med alla dessa stolpskott som faktiskt uppvisar väldigt låg intelligens eller iaf politisk sådan. Om de ska bli tagna för att vara en seriös samarbetspartner särskilt i nationella sammanhang men även ute i kommunerna naturligtvis.
Citera
2021-04-30, 07:44
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bertil Malmberg återger den objektivt observerbara sanningen. Om han blir utesluten från SD så lovar jag att jag ALDRIG kommer att rösta på SD någonsin. Jag kommer även att aktivt arbeta för att till vare pris motarbeta SD i alla sammanhang & kommer att betrakta SD som en del av fienden.

Jag tror detta är ett avgörande ögonblick för att avgöra om det finns en 8-klöver, som visa har hävdat.

Är helt inne på din linje.
Jag har tidigare övervägt att gå över till AFS inför nästa val, och det här kan mycket väl bli vad som avgör för min del.
Utesluten för att säga sanningen? SD har definitivt blivit en del av fienden isf.
Citera
2021-04-30, 07:46
Medlem
Citat:
Bertil Malmberg återger den objektivt observerbara sanningen. Om han blir utesluten från SD så lovar jag att jag ALDRIG kommer att rösta på SD någonsin. Jag kommer även att aktivt arbeta för att till vare pris motarbeta SD i alla sammanhang & kommer att betrakta SD som en del av fienden.

Jag tror detta är ett avgörande ögonblick för att avgöra om det finns en 8-klöver, som visa har hävdat.
Men, vad är det för mening att ta upp ett dylikt spörsmål i kommun- och regionalpolitik? Han hade väl kunnat visa lite intelligens själv. Det finns en tid och plats för allt, och att börja diskutera sydsudanesers IQ baserat på någon vetenskaplig studie som gissningsvis blir motsagd av andra studier lär väl knappast vara en höjdare av retorisk talang. Det hade varit bättre om han hade hållit sig till det som är relevant för deras uppdrag. Vill han ägna sig åt att diskutera intelligens hos olika befolkningar så finns det säkert andra forum för den uppgiften. Sedan lär ju dylika utlägg inte direkt hjälpa SD på något sätt när det är konkret politik som behövs för att lösa de problem som sjuklövern har ställt till med. Det han har gjort nu hjälper ju bara gammelmedia och övriga partier att sätta blickfånget på något annat än de problem de själva har skapat!
Citera
2021-04-30, 07:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
IQ är ett mått på att nördar kan lägga pussel på datorn lite snabbare och bättre än andra. That's it. Säger inget om intelligensen i övrigt.

Hundar är ju rätt korkade jämfört med katter i de flesta avseenden.
Nej, som jag tidigare svarat dig:

Citat:
IQ är IQ & förutsäger allt från livslängd till självmordsbenägenhet, olycksbenägenhet till reaktionshastighet, lönenivå, utbildningsnivå, yrkesmässig & akademisk framgång. Samt på nationell nivå även BNP. Så ja, IQ finns, fungerar & är ett meningsfullt begrepp.

IQ mäter allt som är relevant i ett modernt samhälle. Givetvis kan det finnas andra kvaliteter som avgör överlevnaden i djungeln. Men även där vinner IQ i längden.

IQ-mätningar har gjorts & förfinats i över 100 år. IQ är det bästa mått för att mäta intelligens som vi har.
Citera
2021-04-30, 07:49
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det här blir ju värre och värre. När man talat om Somaliers låga IQ på under 70 så är man i så fall svårt förståndshandikappad och klarar i stort sett ingenting.

Och IQ 55...jag kan ju säga som så att när jag växte upp så fanns det en speciell avdelning i andra änden av skolan där de allra svåraste tydligen hade en IQ på runt 55. De var personer som inte kunde äta själv, som spottade ut maten på bordet, som dreglade överallt, där ögonen rörde sig åt olika håll och kunde inte prata utan bara grymta.

Hallå säger jag bara! Vad ska bli nästa steg? Att sydafrikaner sägs ha en IQ på 45?? Vart ska det sluta?
Graden av förståndshandikapp måste mätas annorlunda för de olika folkslagen. Man anser inte en hund vara förståndshandikappad för att den inte är lika intelligent som en människa, den är normalt begåvad för att vara en hund. På samma sätt är en låg intelligens normalt för vissa folkslag. Om sydsudaneser har en generell medel-IQ på 55 så ligger deras gräns för vad som är ett tecken på förståndshandikapp kanske vid en IQ på 30-35.
Senast redigerad av PK-befriad 2021-04-30 kl. 07:56.
Citera
2021-04-30, 07:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Men, vad är det för mening att ta upp ett dylikt spörsmål i kommun- och regionalpolitik? Han hade väl kunnat visa lite intelligens själv. Det finns en tid och plats för allt, och att börja diskutera sydsudanesers IQ baserat på någon vetenskaplig studie som gissningsvis blir motsagd av andra studier lär väl knappast vara en höjdare av retorisk talang. Det hade varit bättre om han hade hållit sig till det som är relevant för deras uppdrag. Vill han ägna sig åt att diskutera intelligens hos olika befolkningar så finns det säkert andra forum för den uppgiften. Sedan lär ju dylika utlägg inte direkt hjälpa SD på något sätt när det är konkret politik som behövs för att lösa de problem som sjuklövern har ställt till med. Det han har gjort nu hjälper ju bara gammelmedia och övriga partier att sätta blickfånget på något annat än de problem de själva har skapat!

Det är en helt annan fråga. Börjar han prata om sudanesers IQ i samband med en debatt om sophämtning så är det givetvis märkligt. Men nu var det inte så, utan det handlade om invandring & kvotflyktingar.

Men det påverkar inte frågan om att det han säger är korrekt. En objektivt observerbar & verifierbar sanning.

Att att hjonen på Expo säger att det är "rasistiskt" & i sin tur hänvisar till vänsterextremisterna på SPLC betyder inget. Dessa organisationer sysslar helt med desinformation & subversion. Man försöker avfärda det hela med att Richard Lynn skulle vara "rasist". Med meningar som:
Lynn menar att intelligensen skiljer sig mellan olika raser och kön.
Det är inte Lynn som menar detta, det är verkligheten. Lynn har inte gjort några IQ-mätningar. Han har däremot sammanstält tusentals sådana mätningar som gjorts under hundra års tid & allt talar för att Lynn har rätt, inget talar för att Lynn har fel.

Politisk korrekthet är ett krig mot att lägga märke till verkligheten.
Citera
2021-04-30, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Anledning till att länder misslyckats är ju att det inte ges någon utbildning och att makten oftast hamnat hos den med mest vapen vare sig det varit ett land som koloniserat eller nån lokal krigförare.

Det räcker med att se hur antalet innovationer ökat i takt med teknikutveckling i Västeuropa, USA och Japan för att förstå att antalet innovationer beror på hur långt gången teknikutvecklingen är.

Att sedan IQ-testen kan rikta sig mot vad man lär ut i skolan i Japan,Västeuropa och USA är en helt annan sak. Har man gått väldigt sporadiskt i skola är det ytterligare en sak som kan göra att man får svårare att prestera bra i ett IQ-test.
IQ har inget med utbildning att göra. Det går också att mäta detta på ett korrekt sätt även utanför kulturerna i väst. Vad tror du egentligen om vetenskapen? Klart att man tar in sådana faktorer. De flesta tester är dessutom non-verbala som den hos Brainstats:
2. CULTURE FAIR
There are no letters, no numbers, only logical sequences expressed through geometric symbols.
This allows the testing of candidates from different cultural backgrounds in an equal manner, which
mainly explains the popularity of this IQ test.
https://brainstats.com/

Och du själv formulerar det ganska bra själv. Det här händer i samhällen där IQ-nivån är lägre:

Citat:
Anledning till att länder misslyckats är ju att det inte ges någon utbildning och att makten oftast hamnat hos den med mest vapen vare sig det varit ett land som koloniserat eller nån lokal krigförare.

Som att fysisk styrka premieras. Jag vet att det är icke-PK att prata om dessa saker eller nästan tabu att göra så. Men så är det och det är övertydligt när man sedan tittar på verkligheten.

Men som jag säger, det är en annan sak att ta upp det som Bertil Malmberg gör. Om inte annat så är det oerhört korkat och tyder på låg intelligens hos honom.
Citera
2021-04-30, 08:22
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Du har ett rätt men drar fel slutsatser av det.

Man kan bara utgå från var man är i nuläget.

Detta innebär inte att man inte kan utvecklas.
Folk kan lära sig olika snabbt och rätt som det är trillar polletterna ner.

Harvard lär knappast ha några filialer i de mörka delarna av vår värld.
Västvärlden har i flera århundraden förtryckt andra delar av världen
med kolonisering och slaveri. Tanken på att vi skulle börja exportera
viktiga kunskaper till U-länder ter sig ganska främmande. Vi kan vara där och
få folk att arbeta för oss eller att vi är där och konstruerar vägar eller byggnader men att exportera kunskap det kommer nog ingen att premiera. Det är ju knappt att vi skickar kunskap till Sydeuropa...
Skitsnack, de områden i Afrika som varit kolonier för västländer är de som är mest utvecklade idag. Utan det inflytandet så hade hela Afrika varit ännu mer efterblivet.

Din giftiga, förljugna och antivita marxistanalys borde rendera dig en plats i en gaskammare.
Citera
2021-04-30, 08:22
Medlem
Yoweris avatar
Gillar inte uttalandet då man drar alla över en kam. Sen är det nog skillnader ändå på folk och folk, hur hemskt det än låter i godhetsapostlarnas hjärtan.

Han, som många andra, kommer bli utesluten pga sanningen(?).

Han går snart med i AfS efter uteslutning av Soffliggar-Jimmie
Citera
2021-04-30, 08:38
Medlem
Han säger ju bara sanningen. Finns statistik av WHO som visar på många länder i Afrika där befolkningen har påtagligt lägre snitt i IQ.

Om det beror på miljön/kultur man växer upp i eller DNA går att diskuteras.

Att de har lägre IQ i snitt är dock fakta.

Att säga sanningen i Vänstern samhälle är inte acceptabelt, också fakta att vänstern flyr sanningen och motarbetar den.
Citera
2021-04-30, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ju mer man ökar abstraktionsnivån så kommer det att gynna
personer där man från skolsystemet har en vana att klara olika abstraktionsnivåer. Därför är det inte kulturoberoende.
Du vet inte vad du pratar om helt enkelt. Det är just förmågan att visualisera komplexa mönster som skiljer ut människor och det har inget med utbildning att göra. Det är helt inte det man mäter. Och utbildning i sig ökar inte IQ nämnvärt.

Vad man kan säga dock är att man finner fler högintelligenta på våra universitet än bland hantverkare.

Men jag har min egen åsikt. Du blir inte en bättre människa för att du är intelligent. Det finns andra kvaliteter att premiera. Dock är det så att samhällsbyggnad d.v.s. civilisation korrelerar med IQ-nivån hos befolkningen. Givetvis även graden av innovationer på det tekniska området.
Citera
2021-04-30, 08:54
Medlem
Citat:

Själv tänker jag rösta på SD för första gången om han blir utesluten. Det tyder på att SD är oerhört smarta och försöker nå ut bredare till fler väljare. Att behålla såna stolpskott (ja, det är sanning det han sa, det spelar INGEN roll) som begränsar SDs väljare och därmed inflytande vore helt sjukt korkat, och personer som du som inte begriper det kan lämna SD för alltid för det är ingen förlust ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in