2021-04-29, 19:00
Medlem
artigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edicor429
någon annan som erfarat seg kö senaste 2-3 dagarna? Oavsett vilka timmar det har varit, går jävligt segt mellan meddelanden mest hela tiden, får max 4-5 efter varandra innan något avbrott
Upplever exakt samma sak. Bra flyt men stundtals verkar det som att det sen är ett avbrott i en halvminut eller så. Känns mindre som att det är köproblem utan snarare kanske något på CC?
2021-04-29, 19:16
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Bor hemma just nu så det är ingen fara med hyran, kan egentligen bara skicka allt till mina föräldrar om jag behöver köpa någonting större

Nästa gång jag flyttar så drar jag utomlands igen istället, fuck Sverige
Handla och beställ grejer hur mycket som helst med kortet. Måste jag betala en räkning så plockar jag ut i bankomaten och går till ett ombud. Funkar hur bra som helst. Första gången som jag använde kortet så var det världens stresspåslag, och bankomaten ”pratade” engelska Tog pengarna och körde som en biltjuv därifrån. Ekobrottsmyndigheten har inte hört av sig än
2021-04-29, 20:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det där är ingenting dom följer, känner så många svenskar som flyttade utomlands till samma land som mig som inte skrev ut sig och skattade bara i utlandet, även dom som skrev ut sig. Så när man tänker efter verkar dom ju inte ha så bra koll.

Menar du att skv ville ha pengar av dom du känner som bodde i utlandet många år och inte hade betalat svensk skatt alltså?

Beror kanske på vad du menar med flytta. Många åker ju bara till ett land och bor där som turister fast i flera år. Då har man nog inte mycket att komma med men är du registrerad med uppehållstillstånd osv så kanske det är en mer legit flytt?

Jag tar mina pengar till mitt utländska konto. Vet jag att dom inte vill ha skatt av mig kan jag ju föra över stora summor utan att oroa mig från min utländska bank till min svenska. Därför frågan är intressant om dom följer denna praxis eller ej.
Senast redigerad av Bbobi 2021-04-29 kl. 20:47.
2021-04-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Menar du att skv ville ha pengar av dom du känner som bodde i utlandet många år och inte hade betalat svensk skatt alltså?

Beror kanske på vad du menar med flytta. Många åker ju bara till ett land och bor där som turister fast i flera år. Då har man nog inte mycket att komma med men är du registrerad med uppehållstillstånd osv så kanske det är en mer legit flytt?

Jag tar mina pengar till mitt utländska konto. Vet jag att dom inte vill ha skatt av mig kan jag ju föra över stora summor utan att oroa mig från min utländska bank till min svenska. Därför frågan är intressant om dom följer denna praxis eller ej.

Nej SKV var inte på dom överhuvudtaget menar jag. Nu vet jag självklart inte till 100% men jag vet ju om personer som tog lönen till sitt svenska konto samtidigt som dom fortfarande var skriven i Sverige men bodde utomlands, så det där med att man är skatteskyldig upp till 2 år köper jag inte riktigt, aldrig hört talas om någon som fick problem med SKV när dom flyttade utomlands och tjänade en inkomst från ett företag som dom jobbade för utomlands.
Senast redigerad av Edicor429 2021-04-29 kl. 21:09.
2021-04-29, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Handla och beställ grejer hur mycket som helst med kortet. Måste jag betala en räkning så plockar jag ut i bankomaten och går till ett ombud. Funkar hur bra som helst. Första gången som jag använde kortet så var det världens stresspåslag, och bankomaten ”pratade” engelska Tog pengarna och körde som en biltjuv därifrån. Ekobrottsmyndigheten har inte hört av sig än

Går det att köpa saker och sälja via tradera kanske eller på Faceboom Marketplace och på så sätt få pengarna "tvättade"? Kan inte tänka mig att det ska vara något problem liksom, bara säga att man ångrar sitt köp och sälja det för 10% billigare t.ex.?
2021-04-29, 21:34
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Går det att köpa saker och sälja via tradera kanske eller på Faceboom Marketplace och på så sätt få pengarna "tvättade"? Kan inte tänka mig att det ska vara något problem liksom, bara säga att man ångrar sitt köp och sälja det för 10% billigare t.ex.?
Klart att du kan tvätta pengarna. Om du ex. Köper en jacka på ditt Revolut kort ( eller vad du har) så kan du gå tillbaka till affären och lämna tillbaka den 2dagar senare och få pengarna insatta på ditt svenska kort. Då förlorar du inga pengar
Kolla först att butiken kan göra en retur till ett annat kort. Det är riktig tvättstuga
Dessutom har du ett fint underlag.
Annars är det väl bara att beställa där du betalar med kort, men den tiden det tar att sälja vidare kan du lägga på att dra in mer cash i chatten.
2021-04-29, 21:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Nej SKV var inte på dom överhuvudtaget menar jag. Nu vet jag självklart inte till 100% men jag vet ju om personer som tog lönen till sitt svenska konto samtidigt som dom fortfarande var skriven i Sverige men bodde utomlands, så det där med att man är skatteskyldig upp till 2 år köper jag inte riktigt, aldrig hört talas om någon som fick problem med SKV när dom flyttade utomlands och tjänade en inkomst från ett företag som dom jobbade för utomlands.

Nja alltså du är skatteskyldig i Sverige om du jobbar utomlands men du får dra av den skatt du betalar i landet du bor i också. Är skatten du betalar där du är 20% och Sverige vill ha 30% så betalar du endast 10% till Sverige. Man dubbelbeskattas inte.

Det där med två år såg jag mer som att dom menade att har du varit ute ut landet så pass länge och inte bara är på ett tillfälligt jobb så kanske du inte behöver skatta i Sverige alls.

Jag ska nog kika mer på det då jag bott utomlands väldigt länge nu och här är inkomst från utlandet skattebefriat så 100% på kontot 0% skatt helt vitt om inte skv kräver något av mig. Då kan jag skicka mina vita oskattade pengar till Sverige utan problem och löst gåtan.
Senast redigerad av Bbobi 2021-04-29 kl. 21:46.
2021-04-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nja alltså du är skatteskyldig i Sverige om du jobbar utomlands men du får dra av den skatt du betalar i landet du bor i också. Är skatten du betalar där du är 20% och Sverige vill ha 30% så betalar du endast 10% till Sverige. Man dubbelbeskattas inte.

Det där med två år såg jag mer som att dom menade att har du varit ute ut landet så pass länge och inte bara är på ett tillfälligt jobb så kanske du inte behöver skatta i Sverige alls.

Jag ska nog kika mer på det då jag bott utomlands väldigt länge nu och här är inkomst från utlandet skattebefriat så 100% på kontot 0% skatt helt vitt om inte skv kräver något av mig. Då kan jag skicka mina vita oskattade pengar till Sverige utan problem och löst gåtan.

I början när jag jobbade utomlands så jobbade jag inom sälj och drog bland annat hem en lön på över 50k och inte en enda gång kom banken eller SKV och gnällde om någonting. Så visst, dom har det skrivit i lagen men jag tror fan inte många åker dit på att skatta resterande del till Sverige. Kanske bara dom som drar in mycket eller så är det slumpmässigt. Har som nämnt inte hört talas om någon som haft det problemet, och drar du utomlands och tar in pengarna på Revolut eller liknande så åker du självklart inte dit på det.

Om det är lag på detta så är ju tusentals svenskar "brottslingar" som åkt utomlands och jobbet under korta perioder, men det är väl för många för att Skatteverket ska orka bry sig.

Helt otroligt hur giriga dom är egentligen, räcker det inte med 30-35% skatt liksom? Fyfan jävla kommunister
2021-04-29, 22:31
Bannlyst
Skatten är skit, skit i skatta, jag skattar med mitt vanliga jobb men inte med denna skit.

Helt ärligt nu, jag tror tammefan att jag drog 200 meddelande på en timme (!!!!),

Hade 400 meddelanden avklarade, målet är alltid 600, när jag kom hem så låg internet nere, inget fungerar, försöker ansluta genom min telefon istället, även det kukar och har sig. Blir riktigt jävla irriterad och får sitta och vänta en jävla timme innan saker och ting kommer igång.

21.20 börjar jag smattra på, tänker mig att det ska ta c:a 2 timmar, smattrar och smattrar, väldigt lite jag måste logga, inte massa skit om var dom bor och blabla, det är mestadels rätt enkla meddelanden att svara på.

Nu, för 10 min sen kollar jag, 600 meddelanden totalt avklarade för dagen, 200 meddelanden på 1 timme.

Herre min gud, det var en bra afton.

Nu ska jag fira med glass
2021-04-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Skatten är skit, skit i skatta, jag skattar med mitt vanliga jobb men inte med denna skit.

Helt ärligt nu, jag tror tammefan att jag drog 200 meddelande på en timme (!!!!),

Hade 400 meddelanden avklarade, målet är alltid 600, när jag kom hem så låg internet nere, inget fungerar, försöker ansluta genom min telefon istället, även det kukar och har sig. Blir riktigt jävla irriterad och får sitta och vänta en jävla timme innan saker och ting kommer igång.

21.20 börjar jag smattra på, tänker mig att det ska ta c:a 2 timmar, smattrar och smattrar, väldigt lite jag måste logga, inte massa skit om var dom bor och blabla, det är mestadels rätt enkla meddelanden att svara på.

Nu, för 10 min sen kollar jag, 600 meddelanden totalt avklarade för dagen, 200 meddelanden på 1 timme.

Mannen, snortar du Gfuel och adderall innan du jobbar eller? Wtf
2021-04-29, 23:14
Bannlyst
Citat:
Mannen, snortar du Gfuel och adderall innan du jobbar eller? Wtf

Nej, jag kan dock säga dig, att jag har en hemlighet som gör mig riktigt speedad:

Ta 600mg vitamin b6 dagligen, jag delar upp det i tre doser, det ger mig i riktigt bra fokus och enorm energi. Blanda det med 600mg koffein, även det uppdelat på tre.

Fick rekommendationen av en gymkompis, jävlar vad det sätter fart på dig kan jag säga.
2021-04-29, 23:16
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg

Hatten av på den. Har så jövla mycket loggningar från båda håll. Börjar grina snart på dom frågvisa fanskapen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in