Citat:
Jag gick i skolan på 70/80-tal och för det första så fanns inte push-up BH på den tiden, som tryckte upp hela bysten under hakan på både tjejen och omgivningen. Överhuvudtaget var det ganska BH-löst på 80-talet. Vad är det med killar i 15-åldern idag?
När jag 15 i forntiden (dvs mitten på 80-talet) var det lite dekolletage på vissa också. Men framförallt var tutt-storleken viktig. En del tjejer hade tunga bomber redan i åttan. Men skylde det och exponerade det aldrig. Typ att de skämdes (eller kanske skrämdes av deras kroppar).
Men jag hörde aldrig ens en antydan till kommentarer om tjejernas bröst (eller stjärtar).
Jag kanske gick i fredad skola med mest medelklass.
Hur ser det ut i dag? Håller killar på med sexuella kommentarer i åttan? Vad är det för killar?
När jag 15 i forntiden (dvs mitten på 80-talet) var det lite dekolletage på vissa också. Men framförallt var tutt-storleken viktig. En del tjejer hade tunga bomber redan i åttan. Men skylde det och exponerade det aldrig. Typ att de skämdes (eller kanske skrämdes av deras kroppar).
Men jag hörde aldrig ens en antydan till kommentarer om tjejernas bröst (eller stjärtar).
Jag kanske gick i fredad skola med mest medelklass.
Hur ser det ut i dag? Håller killar på med sexuella kommentarer i åttan? Vad är det för killar?
Tjejer skulle se sportiga och slanka ut. Liten byst, liten rumpa, smala höfter. Det är nog ingen slump att småtjejerna på bilderna från Skara Sommarland badade i sportshorts.
Tjejerna med tunga bomber gömde sig i collegetröjor och liknande.
Jag har fått veta efteråt att en del tjejer med större byst hade BH i smyg och bytte om på toan efter t ex gympan. Dom blev alltså hånade av andra tjejer i klassen om dom bar BH.
BH-löst verkar mest ha varit ett mode eller trend snarare än frihetskänsla.
Från BH-löst och topless svängde det fram till 90-talet. Push-up och silikon dök upp, och då dog topless-trenden.
Och, nej, 15-åringar kommenterade inte öppet bröst och bakdelar så ofta på den tiden.