2021-04-29, 17:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fast Astra ger ett adekvat skydd efter ~3 veckor. Den andra dosen är en booster för att göra skyddet långvarigt.

Knappast att adekvat skydd efter 3 veckor. Var har du fått det ifrån?
Citera
2021-04-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Någon tyckte att det var en bra idé att låta den indiska varianten komma till Europa.

Jag vill anklaga makthavarna för förräderi när dom låter resenärer anlända från länder där det förekommer virus som ännu inte finns i Europa. Den sydafrikanska varianten borde ha stannat i Sydafrika. Den brasilianska varianten borde ha stannat i Brasilien. Den indiska varianten borde ha stannat i Indien.

Nu finns alla dessa varianter i Europa, vilket gör att Europas befolkning får leva med mer restriktioner än som hade behövts ifall varianterna hade hållits borta. Nästa variant som kommer, kanske helt går förbi vaccinernas skydd. Då blir nästa höst en upprepning av den förra.
Jag skulle nästan ge vad som helst för att få se världen genom dina ögon i några minuter. Det är riktigt spännande.

Åter till sakfrågan. Du tänker att man bara helt enkelt stoppar alla resenärer från t ex Asien till Europa? Rent praktiskt har du såklart en plan? Hur bör länderna göra? Skjuta ner flygplan, spränga broar och tåg? Hur bör t ex Turkiet agera som ligger i två världsdelar?

Men förräderi, är inte det lite väl högtravande och infantilt att dra till med? Du menar att man skulle ställa hela riksdag/parlament mot en vägg och skjuta av dem? Eller är det bara regeringen i respektive land? Eller räcker det om vi dömer respektive premiärminister i varje land?

Karantän i all ära, nu är det ju för sent. Makthavarna har ju släppt in viruset. Eller bjudit in kanske är ett uttryck du föredrar? Tänker du dig en gigantisk Nürnbergrättegång med parlamentsledamöter från alla europeiska länder uppradade?

Jag har svårt att visualisera det här, därav min önskan att få se världen med dina ögon om än bara i några få minuter. Jag befarar nämligen att det kan ge permanenta hjärnskador, något jag baserar på empiri.
Citera
2021-04-29, 17:08
Medlem
GeleZachas avatar
Jäääävligt obehagligt uttalade av Hallengren idag! Det "nya normala" är något som jag aldrig kommer att acceptera. Så fort riskgrupperna är vaccinerade ska alla restriktioner BORT! (och de flesta innan det, därför hoppas jag att vi ses i över morgon (1:a maj) för att protestera mot skiten, Norra Bantorget 14.00!)
Senast redigerad av GeleZacha 2021-04-29 kl. 17:26.
Citera
2021-04-29, 17:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skulle inte det vara ett alternativ? Jag vet många 70+ som fått Pfizers vaccin. En del har tvingats vara runt på flera ställen innan de fått vad de velat ha. För övrigt ger ju inte Astras vaccin 85% skydd, utan 60-70% skydd jämfört med Pfizers 95%. Sedan tar det längre tid att bli färdigvaccinerad med Astras vaccin då dos två ges efter 10-12 veckor, jämfört med 4 veckor för Pfizers. Många äldre valde bort Astras bara av den anledningen, då de vill ut och resa under sommaren.

85 till 90 enligt senaste studierna och nästan fullgott skydd tre veckor efter dos ett. Om man beter sig som de du nämner så kan hela processen försenas dvs andra får vänta länge på sitt vaccin ( de under 65)
Citera
2021-04-29, 17:14
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Ta det med Antonio Guterres, Klaus Schwab, Kristalina Georgivina, Xi Jinping, Justin Trudeau, Boris Johnson och Stefan Löfvėn.

Det hör väl fortfarande inte hemma i en tråd som skall handla om covid. Det är samma sak som att vi sitta och diskutera att 12 miljoner amerikaner tror rymdvarelser i kostym går runt bland oss och styr allt dvs det får man tro men varför prata om det här ?
Citera
2021-04-29, 17:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
85 till 90 enligt senaste studierna och nästan fullgott skydd tre veckor efter dos ett. Om man beter sig som de du nämner så kan hela processen försenas dvs andra får vänta länge på sitt vaccin ( de under 65)

Vilka studier? Har inte sett några studier som kommit fram till några sådana siffror. Konsensus ligger på mellan 60-70% skydd efter dos2.

För många 70+ är Astras vaccin inte ett alternativ. Visst, de kan ta vaccinet men de måste i så fall ändå fortsätta att leva socialt distanserat och isolerat. Då är det ingen ide att ta något vaccin då skyddet är för dåligt.
Citera
2021-04-29, 17:21
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Knappast att adekvat skydd efter 3 veckor. Var har du fått det ifrån?
Studierna från Storbritannien (som har haft ett långt dosintervall och koncentrerat sig på att ge första dosen) pekar väl just mot detta, att skyddseffekten är god redan vid en dos.
Citera
2021-04-29, 17:25
Medlem
frozens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jäääävligt obehagligt uttalade av Hallengren idag! Det "nya normala" är något som jag aldrig kommer att acceptera. Så fort riskgrupperna är vaccinerade ska alla restriktioner BORT! (och de flesta innan det, därför hoppas jag att vi ses imorgon för att protestera mot skiten, Norra Bantorget 14.00!)

Jag reagerade också på det. Det där med en ”tillfällig” lag verkar bli bestående lång tid framöver.
Citera
2021-04-29, 17:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Studierna från Storbritannien (som har haft ett långt dosintervall och koncentrerat sig på att ge första dosen) pekar väl just mot detta, att skyddseffekten är god redan vid en dos.

Har inte sett någon peer review på det. Tvärtom verkar effekten med det vaccinet vara signifikant sämre jämfört med de övriga två EU-godkända vaccinen. Flera länder, däribland USA har ju för övrigt helt ratat Astras vaccin och skänkt bort det de har till sydamerika.
Citera
2021-04-29, 17:33
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Har inte sett någon peer review på det. Tvärtom verkar effekten med det vaccinet vara signifikant sämre jämfört med de övriga två EU-godkända vaccinen. Flera länder, däribland USA har ju för övrigt helt ratat Astras vaccin och skänkt bort det de har till sydamerika.
Här finns pressinformation och länk till studie.

https://www.astrazeneca.com/media-centre/articles/2021/first-real-world-study-of-covid-19-vaccine-astrazeneca-demonstrates-94-reduction-in-hospitalisations .html#!

Även om AZ inte är lika bra på att hindra infektion som mRNA-vaccinen så är det oomtvistligt att det förhindrar svår sjukdom och död mycket väl redan efter en dos.
Citera
2021-04-29, 17:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Här finns pressinformation och länk till studie.

https://www.astrazeneca.com/media-centre/articles/2021/first-real-world-study-of-covid-19-vaccine-astrazeneca-demonstrates-94-reduction-in-hospitalisations .html#!

Även om AZ inte är lika bra på att hindra infektion som mRNA-vaccinen så är det oomtvistligt att det förhindrar svår sjukdom och död mycket väl redan efter en dos.

Då det förekommer så mycket desinformation i dessa tider skulle jag helst vilja se en peer review på det.
Citera
2021-04-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jäääävligt obehagligt uttalade av Hallengren idag! Det "nya normala" är något som jag aldrig kommer att acceptera. Så fort riskgrupperna är vaccinerade ska alla restriktioner BORT! (och de flesta innan det, därför hoppas jag att vi ses i över morgon (1:a maj) för att protestera mot skiten, Norra Bantorget 14.00!)

Östergötland inför utegångsförbud från och med i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in