Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Någon tyckte att det var en bra idé att låta den indiska varianten komma till Europa.
Jag vill anklaga makthavarna för förräderi när dom låter resenärer anlända från länder där det förekommer virus som ännu inte finns i Europa. Den sydafrikanska varianten borde ha stannat i Sydafrika. Den brasilianska varianten borde ha stannat i Brasilien. Den indiska varianten borde ha stannat i Indien.
Nu finns alla dessa varianter i Europa, vilket gör att Europas befolkning får leva med mer restriktioner än som hade behövts ifall varianterna hade hållits borta. Nästa variant som kommer, kanske helt går förbi vaccinernas skydd. Då blir nästa höst en upprepning av den förra.
Jag skulle nästan ge vad som helst för att få se världen genom dina ögon i några minuter. Det är riktigt spännande.
Åter till sakfrågan. Du tänker att man bara helt enkelt stoppar alla resenärer från t ex Asien till Europa? Rent praktiskt har du såklart en plan? Hur bör länderna göra? Skjuta ner flygplan, spränga broar och tåg? Hur bör t ex Turkiet agera som ligger i två världsdelar?
Men förräderi, är inte det lite väl högtravande och infantilt att dra till med? Du menar att man skulle ställa hela riksdag/parlament mot en vägg och skjuta av dem? Eller är det bara regeringen i respektive land? Eller räcker det om vi dömer respektive premiärminister i varje land?
Karantän i all ära, nu är det ju för sent. Makthavarna har ju släppt in viruset. Eller bjudit in kanske är ett uttryck du föredrar? Tänker du dig en gigantisk Nürnbergrättegång med parlamentsledamöter från alla europeiska länder uppradade?
Jag har svårt att visualisera det här, därav min önskan att få se världen med dina ögon om än bara i några få minuter. Jag befarar nämligen att det kan ge permanenta hjärnskador, något jag baserar på empiri.