2021-04-28, 23:35
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evoluck
Upplys mig

Ja alltså du har ingen skuld. Jag lovar att det är mycket bättre. Kanske tråkigare, men bättre.
Citera
2021-04-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Vad skulle man annars se det som? Man kan inte bo i dem, man kan inte äta dem, och man kan inte ligga med dem.
Kan inte ettor och nollor ha ett värde? Måste någonting gå att ta på för att kravet ska vara uppfyllt?
Citera
2021-04-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Det han menade var troligtvis att du köper Bitcoin för 3000kr / månad och inte låna pengar till det där. Att låna pengar på det viset du gjort är garanterat ett misstag.

Du pratar om en "garanterad uppgång" men så enkelt är det inte. Det kan lätt rasa och det gjorde det för bara några månader sedan. Det rasade med 30%.

Det är också en risk i att riksbanker runtom i världen tar till motmedel. Och då kan värdet totalt förintas och vara värt mer eller mindre noll.

Som en generell regel när man "trejdar" är att man aldrig någonsin spelar med mer pengar än man kan förlora och att man i en enskild position, aldrig någonsin, tar större risk än 1% av sitt kapital. Det är två goda råd. Bitcoin, som investering, skall inte likställas med fonder eller ens aktier (generellt). Det är två helt skilda "djur".
Hur kan du garantera att han gjort ett misstag? Har du info om framtida bitcoinpriser? Eller gissar du bara men låtsas att du vet genom att garantera att någons investering kommer gå åt skogen?

Citat:
Vad skulle man annars se det som? Man kan inte bo i dem, man kan inte äta dem, och man kan inte ligga med dem.
Du kan inte knulla med indexfonderna du förespråkar heller.
Citera
2021-04-29, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Det han menade var troligtvis att du köper Bitcoin för 3000kr / månad och inte låna pengar till det där. Att låna pengar på det viset du gjort är garanterat ett misstag.

Du pratar om en "garanterad uppgång" men så enkelt är det inte. Det kan lätt rasa och det gjorde det för bara några månader sedan. Det rasade med 30%.

Det är också en risk i att riksbanker runtom i världen tar till motmedel. Och då kan värdet totalt förintas och vara värt mer eller mindre noll.

Som en generell regel när man "trejdar" är att man aldrig någonsin spelar med mer pengar än man kan förlora och att man i en enskild position, aldrig någonsin, tar större risk än 1% av sitt kapital. Det är två goda råd. Bitcoin, som investering, skall inte likställas med fonder eller ens aktier (generellt). Det är två helt skilda "djur".
Vad ska världens centralbanker göra för att stoppa Bitcoin? Det är ju tack vare dem Bitcoin har ett existensberättigande.

Citat:
Ja alltså du har ingen skuld. Jag lovar att det är mycket bättre. Kanske tråkigare, men bättre.
Varför är det bättre att vara skuldfri i alla lägen? 0,6 bitcoin är 0,6 bitcoin. 280 000 kr är 280 000 kr. Om 10 år så har jag ingen skuld kvar men jag har 0,6 bitcoin allt annat lika. Det kommer bara finnas 21 miljoner bitcoin och jag tror att fler och fler kommer anamma Bitcoin.

Självklart finns det inga garantier för någonting.
Citera
2021-04-29, 07:52
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Hur kan du garantera att han gjort ett misstag? Har du info om framtida bitcoinpriser? Eller gissar du bara men låtsas att du vet genom att garantera att någons investering kommer gå åt skogen?

Du kan inte knulla med indexfonderna du förespråkar heller.

Jag behöver inte ”veta” att Bitcoin kommer att bli värdelöst för att säga att det är ett stort misstag att låna pengar till en osäker investering.

Jag säger att han ska låta bli att låna och istället investera löpande. Förstår du skillnaden?
Citera
2021-04-29, 07:56
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Kan inte ettor och nollor ha ett värde? Måste någonting gå att ta på för att kravet ska vara uppfyllt?

Du menar att han lånar till Bitcoin för att konsumera dem digitalt? Att själva innehavet ger honom lycka oavsett hur värdet utvecklas?

I så fall är det väl helt rimligt (men i mina ögon knäppt).
Citera
2021-04-29, 08:03
Avslutad
Citat:
Du menar att han lånar till Bitcoin för att konsumera dem digitalt? Att själva innehavet ger honom lycka oavsett hur värdet utvecklas?

I så fall är det väl helt rimligt (men i mina ögon knäppt).

Det är väl som med alla investeringar oavsett om vi pratar Bitcoin, aktier, guld eller något annat? Eller tycker du bara det är knäppt när det gäller Bitcoin?
Citera
2021-04-29, 08:47
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är väl som med alla investeringar oavsett om vi pratar Bitcoin, aktier, guld eller något annat? Eller tycker du bara det är knäppt när det gäller Bitcoin?

Nja alltså jag tror nog att de flesta är rätt missnöjda om deras aktier eller fonder minskar i värde?

Men till exempel ett hus kan ju vara både en investering och någonting man tycker om att ha.

Ett till exempel kan vara en bil. Den köper man (oftast) bara för att man behöver den och/eller för att man gillar att köra den. Den kommer att minska i värde, men det är helt ok.

Om jag skulle köpa Bitcoin så skulle det vara som ”aktier” i min hjärna, inte alls som ”bil”. Jag skulle bli på sämre humör om de tappade värde än om de steg i värde. Bilen använder jag bara.
Citera
2021-04-29, 08:51
Avslutad
Citat:
Om jag skulle köpa Bitcoin så skulle det vara som ”aktier” i min hjärna, inte alls som ”bil”. Jag skulle bli på sämre humör om de tappade värde än om de steg i värde.

Okok...så du håller iaf med mig att det är för Bitcoin som med aktier, fonder och guld som folk inte har problem att investera i.

Sedan att Bitcoin snittat 200% uppgång per år (!) så här långt gör ju ganska många Bitcoin investerare glada, även om fonder, guld och aktier också stiger några procent i snitt...

Lycka till med din bil (jag antar att det var det du lagt dina pengar på, med tanke på resonemanget ditt)
Citera
2021-04-29, 09:18
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Okok...så du håller iaf med mig att det är för Bitcoin som med aktier, fonder och guld som folk inte har problem att investera i.

Sedan att Bitcoin snittat 200% uppgång per år (!) så här långt gör ju ganska många Bitcoin investerare glada, även om fonder, guld och aktier också stiger några procent i snitt...

Lycka till med din bil (jag antar att det var det du lagt dina pengar på, med tanke på resonemanget ditt)

Men va?

Du vet att ämnet är ”låna till Bitcoin”?

Min poäng är att det nästan alltid är idioti att låna till en investering. Oavsett vilken egentligen. En annan sak är att det är dumt att inte sprida sina risker, ingen kan förutse framtiden.
Citera
2021-04-29, 09:24
Avslutad
Citat:
Men va?

Du vet att ämnet är ”låna till Bitcoin”?

Min poäng är att det nästan alltid är idioti att låna till en investering. Oavsett vilken egentligen. En annan sak är att det är dumt att inte sprida sina risker, ingen kan förutse framtiden.

Med tanke på att Bitcoin snittar 200% uppgång per år så förstår jag att folk tar lån. Det är inga konstigheter om man bara är medveten om riskerna. Vet flera som gjort det genom åren med Bitcoin som gjort sig en ordentlig hacka. MicroStrategy har ju gått all in på belåningskonceptet, och det är inga tomtar som tagit det beslutet.

Jag är inte skruvad på det sättet så jag skulle inte klara det, men har respekt för dem som har kylan. Har ingen aning om TS ekonomiska situation i förhållande till lånet han tog. Det kanske var ett stort lån för dig, men ett litet lån för TS.
Senast redigerad av se_där... 2021-04-29 kl. 09:27.
Citera
2021-04-29, 09:46
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Med tanke på att Bitcoin snittar 200% uppgång per år så förstår jag att folk tar lån. Det är inga konstigheter om man bara är medveten om riskerna. Vet flera som gjort det genom åren med Bitcoin som gjort sig en ordentlig hacka. MicroStrategy har ju gått all in på belåningskonceptet, och det är inga tomtar som tagit det beslutet.

Jag är inte skruvad på det sättet så jag skulle inte klara det, men har respekt för dem som har kylan. Har ingen aning om TS ekonomiska situation i förhållande till lånet han tog. Det kanske var ett stort lån för dig, men ett litet lån för TS.

Det var 80 % av hans årsinkomst. Han han inga andra lån än CSN, så jag gissar att han är ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in