2021-03-31, 07:44
Medlem
boriss avatar
Ta ett lån och satsa allt på rött på rouletten. Eller svart. Nej, kanske rött ändå.

Du låter som en född vinnare. Vad kan gå fel?
Citera
2021-03-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Tänkte ta lån för att köpa till mig bitcoin ungefär 75 000 kr. Kommer lånet att kunna betala av sig självt eller åtminstånde räntan till att börja med?

Det finns tracker på Avanza om du är intresserad. Lite lättare tycker jag.
Citera
2021-03-31, 11:18
Medlem
Citat:
Såhär kommer det att se ut: månadskostnad med amortering och ränta 5,17 %. I det har dom inte räknat med uppläggnings och aviavgift.
3 300 kronor i månaden för 2 år.

Jag räknar på att lånet är betalt inom 12 månader med bitcoins.

När pengarna finns på kontot så köper jag bitcoins för lånet och börjar betala 3300kr / mån och hoppas att bitcoinsen jag köpt ökar i värde mer än 3300 kr/mån. Det bör dem göra om man ser historiskt sett.

Men samtidigt är jag medveten om vad som kan hända om btc går åt helvete. Banken kommer självklart att få tillbaka varenda krona hur det än går. Självklart rekomenderar jag inte människor att göra något liknande utan att ha tänkt igenom beslutet.

Friskt vågat, men behöver ju inte gå illa för det. Ingen minns en fegis... :-)
Citera
2021-03-31, 11:30
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Bitcoin är vår tids motsvarighet tiil tulpanerna i Holland på 1600-talet. Efterfrågan pga hype utan underliggande värde. Fallet blir stort när det blir klart att Kejsaren är naken.

Sådär sa folk 2014 och 2017 också. 2017 så kom bitcoin upp tíll ca 18 000 dollar innan raset (ca 10x). Sen kom raset då skrattade alla stofila domedagsprofeter och sa att BTC snart kommer gå till 0. Vi som har setat lungt i båten skrattar tillbaka nu.

Nu ligger BitCoin och pendlar runt 60 000 dollar. Allt fler miljardföretag och människor investerar. Självklart kommer det komma fler stora ras, BitCoin och cryptoteknologin är fortfarande ung.

Varför folk förlorar pengar är för att folk säljer i panik när marknaden går ner och investerar mer än vad dom har råd med.
Därför är mitt tips till TS att inte ta lånet om han behöver pengarna snart.

Precis som med fonder. Köp, låt det ligga och kom tillbaka om några år.
Senast redigerad av fittslem 2021-03-31 kl. 11:34.
Citera
2021-03-31, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Sådär sa folk 2014 och 2017 också. 2017 så kom bitcoin upp tíll ca 18 000 dollar innan raset (ca 10x). Sen kom raset då skrattade alla stofila domedagsprofeter och sa att BTC snart kommer gå till 0. Vi som har setat lungt i båten skrattar tillbaka nu.

Nu ligger BitCoin och pendlar runt 60 000 dollar. Allt fler miljardföretag och människor investerar. Självklart kommer det komma fler stora ras, BitCoin och cryptoteknologin är fortfarande ung.

Varför folk förlorar pengar är för att folk säljer i panik när marknaden går ner och investerar mer än vad dom har råd med.
Därför är mitt tips till TS att inte ta lånet om han behöver pengarna snart.

Precis som med fonder. Köp, låt det ligga och kom tillbaka om några år.

Konstig bubbla det där som återkommer med några års mellanrum hela tiden. Trots kraftigt fallande priser efter en uppgång så återkommer priset igen några år senare för att nå nya höjder.
Citera
2021-03-31, 16:17
Medlem
Ställ dig frågan, "är dem här 75000:- något jag har råd att förlora". Om ja kör, annars nej.
Gäller alla typer av investeringar imo.
Citera
2021-04-01, 11:59
Medlem
Citat:
Tänkte ta lån för att köpa till mig bitcoin ungefär 75 000 kr. Kommer lånet att kunna betala av sig självt eller åtminstånde räntan till att börja med?

Ja, det har jag gjort också. Ungefär 80 lök lånade jag, via kreditkort. Hade 120k och lånade 80k till så att jag gick in med 200lök i krypto, det var mitt mål. Nu måste jag säga att det var det klokaste jag gjorde i mitt liv. Nu är denna investering på 200k värd några millioner och låt mig avslöja en hemlighet, inte EN ENDA krona har jag investerat i BTC, gick ALL in på altcoins (över 30 av dem). Något annat som är värt att nämna är ju att jag gick in i marknaden förra året mars-maj. Att gå in NU och jaga PUMPS är enligt mig den dummaste du kan göra. Man blir inte rik att kasta in pengar nu utan under BEAR MARKET, kom ihåg detta. Om jag vore du så skulle jag vänta ut denna bubbla och lägga in pengarna när nästa bear kommer, va inte dum för du kommer bränna dig, och om du vinner något så kommer det vara förmodligen en fis i rymden i jämförelse vad du kunde ha tjänat om du tajmade marknaden. Slutsats: I nu läget investera inget, studera marknaden, försök att förstå hur den fungerar så att du är beredd att gå ALL in när det blir värt det, om några år.
Citera
2021-04-01, 12:15
Medlem
Citat:

Varför bara 75k? Once in a life chans detta, in med 500k+ din fegis.
Citera
2021-04-01, 15:00
Medlem
Personligen tror inte att man kan förlora pengar på btc långsiktigt. Kan du förlora halva eller 80% av dina pengar detta år? Absolut möjligt. Men om du HODL får du pengarna 10x tillbaka efter 5 år. Men tills dess behöver du ha låååång tålamod... eller kanske inte alls.

Men rekommenderar starkt att avstå allt förutom btc just nu. Priserna på ”shitcoins” är på ”topp” redan och med tanke på att det släpps flera shitcoins varje månad försvagas värdet på det mesta och eventuellt kommer dem avlistas från kända marknader så småningom...
Senast redigerad av thorium55 2021-04-01 kl. 15:06.
Citera
2021-04-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorium55
Men rekommenderar starkt att avstå allt förutom btc just nu. Priserna på ”shitcoins” är på ”topp” redan och med tanke på att det släpps flera shitcoins varje månad försvagas värdet på det mesta och eventuellt kommer dem avlistas från kända marknader så småningom...

Snarar motsatsen. Det är BTC som snart nått sin topp för denna cycle. Altcoin season har alltid historiskt sett kommit efter BTC haft sin run. Så du menar alltså att denna cycle skulle vara ett undantag eller har du missat det helt att det varit så?
Citera
2021-04-01, 22:52
Medlem
De som nämner tulpaner går snabbt bort som idioter. (seriöst släpp det din dumme jävel)

Faktum är att denna diskusion pågått länge och de flesta som ställt just denna fråga har gjort sig en bra hacka. (precis ALLA om de inte sålt på fel dag)
Frågan är väl främst om du klarar en nedgång under ett par månader och om du har råd att förlora allt.
Även om det senare inte låter rimligt så skall man vara medveten om möjligheten.

Jag personligen hade nog hellre kört ETH för en uppgång under det närmaste året, men har du längre perspektiv så go for it.
Citera
2021-04-02, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Snarar motsatsen. Det är BTC som snart nått sin topp för denna cycle. Altcoin season har alltid historiskt sett kommit efter BTC haft sin run. Så du menar alltså att denna cycle skulle vara ett undantag eller har du missat det helt att det varit så?

För det första alt/shitcoins har inte ”den långa historiken” så du kan jämföra och säga det ”alltid varit så”. Allt signalerar nu på att marknaden nått sin topp. Men Btc är modern till hela crypto. Marknaden är ”nostalgisk” och drar sig alltid till det ”äldsta”. Nu när btc kan börja sjunka så finns det ingen botten för dem mesta.. förutom för btc. Det som absolut håll värdet bäst historiskt är btc. Tänk på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in