2021-04-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Enligt dig ska det vara olagligt att skriva på sin Facebook att någon, vilken dömd person som helst, är en brottsling. Det tycker inte jag.

Däremot när någon inte är dömd, som Toby, så är det en annan femma. Då tycker jag det är förtal.

Jag tror du håller med mig, eller?

Varför ska man skriva om en dömd person på sin Facebook? Vad är syftet?

Det är olagligt och det räknas som förtal oavsett. Spelar ingen roll vad man tycker. Det är så lagen i Sverige ser ut.

Toby har redan fått ett slags straff av media.
Citera
2021-04-28, 13:38
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Varför ska man skriva om en dömd person på sin Facebook? Vad är syftet?

Det är olagligt och det räknas som förtal oavsett. Spelar ingen roll vad man tycker. Det är så lagen i Sverige ser ut.

Toby har redan fått ett slags straff av media.

Ja Toby har redan fått ett slags straff av media. Och det är fel.

I övrigt har vi olika åsikter. I en rättsstat vill jag t ex kunna skriva på Instagram eller Facebook eller annan social media, att Engla-mördaren är ett avskum. Detta utan att bli åtalad för förtal. Att du inte tycker det gör väl dig lite mer till en medlöpare i en diktatorisk stat än en medborgare som står för yttrandefrihet. Att du heller inte förstår syftet med yttrandefrihet gör att det är svårt att göra samtal med dig på ett konstruktivt sätt gällande Toby-frågan. Du inser inte ens att jag och du står på samma sida vad gäller Toby, utan du blir såpass skymfad över att vi två har olika åsikter gällande yttrandefrihet att du låter det överskugga rådande sakfråga.

Lycka till att älta detta på Flashback men förvänta dig inga fler konstruktiva svar från mig, och förhoppningsvis inga andra heller.
Citera
2021-04-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ja Toby har redan fått ett slags straff av media. Och det är fel.

I övrigt har vi olika åsikter. I en rättsstat vill jag t ex kunna skriva på Instagram eller Facebook eller annan social media, att Engla-mördaren är ett avskum. Detta utan att bli åtalad för förtal. Att du inte tycker det gör väl dig lite mer till en medlöpare i en diktatorisk stat än en medborgare som står för yttrandefrihet. Att du heller inte förstår syftet med yttrandefrihet gör att det är svårt att göra samtal med dig på ett konstruktivt sätt gällande Toby-frågan. Du inser inte ens att jag och du står på samma sida vad gäller Toby, utan du blir såpass skymfad över att vi två har olika åsikter gällande yttrandefrihet att du låter det överskugga rådande sakfråga.

Lycka till att älta detta på Flashback men förvänta dig inga fler konstruktiva svar från mig, och förhoppningsvis inga andra heller.

Vad fan snackar du om nu? Vi har inte ens pratat om yttrandefrihet?
Jag har inte ens yttrat min åsikt, bara konstaterat vad som är olagligt angående förtal.

Jag står inte på någons sida. Jag följer bara det som står i lagen. Toby har blivit utsatt för förtal. Han har inte ens delgivits misstanke om brott.

Dessutom, att inte tillåta smutskastning av individer på nätet är INTE emot yttrandefriheten. Det du nämner om Engla-mördaren är inte samma sak. Media får gå ut med namn om såna händelser då det finns i allmänhetens intresse. Att hänga ut en okänd person för att den personen blivit dömd för ett brott är en annan sak. Du skulle inte bli åtalad för förtal för att du snackar skit om Englas mördare.

Och du tycker att man är för diktatur för att man tycker det ska vara brottsligt med förtal oavsett dömd eller icke-dömd?
Vad spelar det för roll vad du eller jag tycker ska vara lagligt? Det är olagligt med förtal. Punkt. Spelar ingen roll vad du anser bryta mot yttrandefriheten. Yttrandefriheten är stark i Sverige och den påverkas inte av lagen om förtal.
Senast redigerad av david-taxi 2021-04-28 kl. 13:49.
Citera
2021-04-28, 13:51
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Vad fan snackar du om nu? Vi har inte ens pratat om yttrandefrihet?
Jag har inte ens yttrat min åsikt, bara konstaterat vad som är olagligt angående förtal.

Jag står inte på någons sida. Jag följer bara det som står i lagen. Toby har blivit utsatt för förtal. Han har inte ens delgivits misstanke om brott.

Dessutom, att inte tillåta smutskastning av individer på nätet är INTE emot yttrandefriheten. Det du nämner om Engla-mördaren är inte samma sak. Media får gå ut med namn om såna händelser då det finns i allmänhetens intresse. Att hänga ut en okänd person för att den personen blivit dömd för ett brott är en annan sak. Du skulle inte bli åtalad för förtal för att du snackar skit om Englas mördare.

Och du tycker att man är för diktatur för att man tycker det ska vara brottsligt med förtal oavsett dömd eller icke-dömd?
Vad spelar det för roll vad du eller jag tycker ska vara lagligt? Det är olagligt med förtal. Punkt. Spelar ingen roll vad du anser bryta mot yttrandefriheten. [I]Yttrandefriheten är stark i Sverige och den påverkas inte av lagen om förtal.[/i]

Ehh...I rest my case.
Citera
2021-04-28, 15:12
Medlem
siisters avatar
Citat:
Nej, förtal har inget med sanningshalten att göra. Ditt påstående är helt felaktigt. Man dömer inte förtal utifrån sanningshalten i ett påstående.

Anledningen till att folk inte blir dömda är för att det oftast inte finns bevis. Det är oftast bara två personer som är närvarande när brottet sker. Här finns all bevis man kan få. Hur skulle man kunna ha mer bevis än allt videomaterial som PH har? Så om han inte blir dömd i detta fall är han med störta sannolikhet oskyldig.

Att han är en "vidrig person" är inget som rätten kommer bry sig om. Och så ska det inte vara heller. Då skulle det vara olagligt att vara otrogen, och det är det inte.

Kriminalstatistik, hur lagar tillämpas eller kritik angående polisens utredningsverksamhet gällande sexualbrott är inte saker som är ogooglingsbara. Om du inte tror på det jag skriver angående förtal och helhetsbedömning så är det bara att du dubbelkollar saken.

5 kap. 1 § 2 st. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar
Åtalsprövning vid förtal och grovt förtal (avsnitt 5.2)

En helhetsbedömning av omständigheterna ska göras.

Om spridningen av en förtalsuppgift bedöms vara försvarlig och det finns omständigheter som talar för att den spridda uppgiften är sann eller att den som lämnade uppgiften hade skälig grund för den, bör allmänt åtal normalt inte väckas.

2.1.3 Ansvarsfrihetsregeln i 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken

Försvarlighetsbedömningen kan vara svår och aktualiserar ofta en avvägning mellan olika motstående – allmänna eller enskilda – intressen. Yttrandefrihetsaspekter ska beaktas. Exempelvis anses det finnas ett tungt vägande intresse av att den allmänna nyhetsförmedlingen är fullständig och vederhäftig och det intresset kan därför ofta få väga över den enskildes anspråk på skydd mot nedsättande uttalanden. Det måste också finnas utrymme för den politiska debatten och för en allmän diskussion om andra samhälleliga, kulturella och vetenskapliga frågor

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/handbocker/fortal-och-forolampning.pdf
Citera
2021-04-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Hoppas han blir dömd och får sitta.
Såna män som han ska ALDRIG mer få ett enkelt, normalt liv. Önskar han en ständig uppförsbacke i resten av hans tragiska liv, det är bra att såna här äcklen hängs ut.
Och självklart hoppas jag att alla tjejer tar avstånd från män som utnyttjar kvinnor och låter dessa individer runka skavsår på lilltasken, för att få fitta är ingen rättighet utan nått man har gjort sig förtjänt av, och den förmånen är nu bränd.
Vissa borde inte ha blivit mer en sats på täcket. Hora.

Hahaha lyssna på mig nu grabben!
Den ideologin du har hjärntvättats med måste du jobba bort. Den är falsk mot naturens tusenåriga verklighet, och fortsätter du hoppas på att kvinnor kommer "ta avstånd" från killar som den här Toby och istället vilja ligga med JA-sägande beta hanar som du så kommer du bli den som får sitta hemma och runka.
Och du ska tänka precis tvärtom, kvinnor ska göra sig förtjänta för att få kuk! Du är MAN förfan! Inga kvinnor blir attraherade av undergivna pojkar som instämmer i deras åsikter. Du ska vara motpolen mot en kvinna även fast hon säger annat om du vill ha en fungerande relation.

Det finns inprintat i kvinnors dna att spela svårflirtade och inte sära på benen enkelt även fast de egentligen vill ligga lika mycket som mannen. På samma sätt finns det inprintat hos mannen att vara den offensiva som förväntas att ta kommandot. Så är lagarna hos människan och i princip alla djur.

Jag tycker synd om alla er killar och tjejer som växer upp idag med den här extremistiska offerkulturen som råder.

Man kan tom titta på nästan vilken tecknad disneyfilm som helst från förr för att se hur hona och hane beter/betedde sig naturligt innan extremisterna tog över.
Citera
2021-04-28, 19:05
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Riktigt svårt att förstå tjejer när det gäller såna här fall. Jag kommer ihåg en tjej som jag låg med. Hon pratade mycket om hur hon nästan blev våldtagen och tagen i halsen av en c-kändis. Under sexet vill hon att jag skulle ta en ordentlig tag i hennes hals. Hon ville också att jag skulle smeka henne hårt så som hon förklarade hände i hennes ”våldtäkt”.

Som jag kan tro i detta fallet då jag har varit med om övergrepp själv, är nog att hon ville förminska det hon varit med om genom att försöka normalisera det och på så sätt minska traumat omedvetet.
Jag tror att det görs på ren överlevnadsinstinkt.

Nu är jag ju ingen psykolog men jag har definitivt blivit mer provokativ och beter mig nog lite som din dambekant när jag känner mig trygg med den personen jag har sex med.

Jag har självanalyserat mig så många gånger och för mig så har det jag varit med om blivit suddigare och mindre ångestfyllt.
Jag har blivit diagnostiserad psd men den visar sig nu bara när jag känner mig hotad eller utsatt och inte när jag själv får bestämma vad som skall hända med mig.
Senast redigerad av Fortunae 2021-04-28 kl. 19:09.
Citera
2021-04-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunodenandre
Hahaha lyssna på mig nu grabben!
Den ideologin du har hjärntvättats med måste du jobba bort. Den är falsk mot naturens tusenåriga verklighet, och fortsätter du hoppas på att kvinnor kommer "ta avstånd" från killar som den här Toby och istället vilja ligga med JA-sägande beta hanar som du så kommer du bli den som får sitta hemma och runka.
Och du ska tänka precis tvärtom, kvinnor ska göra sig förtjänta för att få kuk! Du är MAN förfan! Inga kvinnor blir attraherade av undergivna pojkar som instämmer i deras åsikter. Du ska vara motpolen mot en kvinna även fast hon säger annat om du vill ha en fungerande relation.

Det finns inprintat i kvinnors dna att spela svårflirtade och inte sära på benen enkelt även fast de egentligen vill ligga lika mycket som mannen. På samma sätt finns det inprintat hos mannen att vara den offensiva som förväntas att ta kommandot. Så är lagarna hos människan och i princip alla djur.

Jag tycker synd om alla er killar och tjejer som växer upp idag med den här extremistiska offerkulturen som råder.

Man kan tom titta på nästan vilken tecknad disneyfilm som helst från förr för att se hur hona och hane beter/betedde sig naturligt innan extremisterna tog över.
Hej!
För det första behöver du inte lära mig hur man får damer för att något säger mig att ställer man dig brevid mig så ligger du i lä.

Så, nu när det är avklarat kan vi reda ut ditt andra skitsnack.
Är allt svart eller vitt för dig? Att antingen är man en våldtäktsman (läs äcklig horunge), eller så är man en undergiven cuck som låter sig tjasas runt av en kvinna?

Jag är, och har alltid varit den dominanta bland damer, men jag behandlar dom med respekt.
En riktigt man behöver inte hävda sig och försöka sätta kvinnor på plats, är bara osäkra soyboys och incels som tror det fungerar så.
Dessutom, majoriteten av kvinnor tar automatiskt på sig rollen som undergiven ifall hon har en stark, trygg, manlig man i sin omgivning, då det ligger i kvinnans natur.
Är du däremot en osäker soyboy kommer du bli överkörd, och det är där och då ni betahanar tillämpar tillvägagångssättet som du beskrev ovan, i ren desperation.

Vi är alla människor, dom enda som INTE ska behandlas med respekt är såna som har förlorat sitt värde som människa. Ja, tex folk som våldtar.
Citera
2021-04-28, 20:41
Medlem
Nu har jag aldrig sett Paradise hotell.

Men något säger mig att man inte anmäler sig dit för att i fullt påklätt tillstånd diskutera filosofi och poesi över en kopp te.

Sedan är det inte detsamma som att man får göra vad man vill deltagare emellan. Nej betyder nej vad jag vet.
Senast redigerad av Hiitsme 2021-04-28 kl. 20:47.
Citera
2021-04-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinx.Khan
Paradise Hotell är för dysfunktionella kvinnor och innehåller lika svagt begåvade kvinnor. IQ badboll är termen som passar dessa golddiggers och luder.

Men karlarna är säkert nobelpristagare allihop.
Citera
2021-04-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ehh...I rest my case.

Bra för denna tråd handlar inte om yttrandefrihet.
Citera
2021-04-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Kriminalstatistik, hur lagar tillämpas eller kritik angående polisens utredningsverksamhet gällande sexualbrott är inte saker som är ogooglingsbara. Om du inte tror på det jag skriver angående förtal och helhetsbedömning så är det bara att du dubbelkollar saken.

5 kap. 1 § 2 st. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar
Åtalsprövning vid förtal och grovt förtal (avsnitt 5.2)

En helhetsbedömning av omständigheterna ska göras.

Om spridningen av en förtalsuppgift bedöms vara försvarlig och det finns omständigheter som talar för att den spridda uppgiften är sann eller att den som lämnade uppgiften hade skälig grund för den, bör allmänt åtal normalt inte väckas.

2.1.3 Ansvarsfrihetsregeln i 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken

Försvarlighetsbedömningen kan vara svår och aktualiserar ofta en avvägning mellan olika motstående – allmänna eller enskilda – intressen. Yttrandefrihetsaspekter ska beaktas. Exempelvis anses det finnas ett tungt vägande intresse av att den allmänna nyhetsförmedlingen är fullständig och vederhäftig och det intresset kan därför ofta få väga över den enskildes anspråk på skydd mot nedsättande uttalanden. Det måste också finnas utrymme för den politiska debatten och för en allmän diskussion om andra samhälleliga, kulturella och vetenskapliga frågor

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/handbocker/fortal-och-forolampning.pdf

Ser att du medvetet struntade i att inkludera hela stycket eftersom första delen säger emot det du hävdar:

Citat:
5 kap. 1 § brottsbalken 5 kap. 1 § brottsbalken
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Alltså begår Aftonbladet förtal mot Toby.

På vilket sätt är Aftonbladet "skyldig att uttala sig" eller hade "skälig grund för den" uppgiften? Tror inte rätten skulle köpa det.
Senast redigerad av david-taxi 2021-04-29 kl. 00:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in