Citat:
Ursprungligen postat av
NoExcuse4Violence
Som barn vätte jag sängen i stort sett varje kväll och berodde på otrygghet. Min familj var dysfunktionell och jag hade svårt att sova överlag. När jag blev vuxen avtog problemet, trodde jag, men nu har det högst opassande dykt upp igen. Ca en gång i månaden händer det och verkar oberoende av vad jag har druckit under dagen innan.
Vad kan detta bero på? Problem med njurar eller urinblåsa? Har INGA som helst symptom eller smärtor utöver detta.
Även psykiskt mår jag bättre än någonsin så det handlar inte om otrygghet eller dylikt heller.
Troligen inget kroppsligt fel. Sängvätning (enures) har sällan en kroppslig orsak. Alla vanliga kroppsliga orsaker brukar ge ökad urineringsfrekvens nattetid, men inte sängvätning i sig. Möjligen att man vaknar och får så bråttom att man inte hinner. Men inte att man omedvetet råkar kissa i sängen. Vissa neurologiska orsaker kan göra att man kissar på sig, men då brukar det inte bara vara på natten. Går klart aldrig att säga något till 100%.
Det är dock inte fel att söka sjukvård. Man kan prova med Minirin som är ett läkemedel som på samma vis som ADH (antidiuretiskt hormon), vilket är ett hormon som minskar urinproduktionen under natten. Eftersom du har dina episoder så sällan kan det vara svårt att utvärdera om det här någon effekt. Men man kan alltid prova.