2021-04-28, 20:05
Medlem
NoExcuse4Violences avatar
Som barn vätte jag sängen i stort sett varje kväll och berodde på otrygghet. Min familj var dysfunktionell och jag hade svårt att sova överlag. När jag blev vuxen avtog problemet, trodde jag, men nu har det högst opassande dykt upp igen. Ca en gång i månaden händer det och verkar oberoende av vad jag har druckit under dagen innan.

Vad kan detta bero på? Problem med njurar eller urinblåsa? Har INGA som helst symptom eller smärtor utöver detta.

Även psykiskt mår jag bättre än någonsin så det handlar inte om otrygghet eller dylikt heller.
Citera
2021-04-28, 20:16
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoExcuse4Violence
Som barn vätte jag sängen i stort sett varje kväll och berodde på otrygghet. Min familj var dysfunktionell och jag hade svårt att sova överlag. När jag blev vuxen avtog problemet, trodde jag, men nu har det högst opassande dykt upp igen. Ca en gång i månaden händer det och verkar oberoende av vad jag har druckit under dagen innan.

Vad kan detta bero på? Problem med njurar eller urinblåsa? Har INGA som helst symptom eller smärtor utöver detta.

Även psykiskt mår jag bättre än någonsin så det handlar inte om otrygghet eller dylikt heller.
Välkommen nya medlem...
Trolleri kan jag inte hjälpa dig med... Men till dina ev fysiska problem så löser du det med att skaffa en uridom som du sätter på till natten, problemet löst. Tråd kan låsas, typ.
Citera
2021-04-28, 20:19
Moderator
Maviels avatar
Det är lite skillnad på att vara sängvätare som barn och som vuxen. Jag tycker du ska gå till en läkare och kolla upp dig. Det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var Diabetes Insipidus. Det kan börja så.
Citera
2021-04-28, 20:20
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Välkommen nya medlem...
Trolleri kan jag inte hjälpa dig med... Men till dina ev fysiska problem så löser du det med att skaffa en uridom som du sätter på till natten, problemet löst. Tråd kan låsas, typ.
Man behöver inte utgå från att det är troll eller att problem inte kan uppstå som inte berör ett troll.

All sängvätning är inte psykiskt betingad utan kan även ha neurologiska orsaker. Jag är inte insatt i ämnet men jag tror att det är vanligt med omkring halvåret av uppehåll osv som är mer psykiskt orsakade än vid regelbundenhet.
Citera
2021-04-28, 20:47
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Man behöver inte utgå från att det är troll eller att problem inte kan uppstå som inte berör ett troll.

All sängvätning är inte psykiskt betingad utan kan även ha neurologiska orsaker. Jag är inte insatt i ämnet men jag tror att det är vanligt med omkring halvåret av uppehåll osv som är mer psykiskt orsakade än vid regelbundenhet.
Hoppla, hur gissa du dig fram till det?

Hjälpa de som hjälpas bör, men ofta när man inte ens har 100 inlägg så är risken tyvärr stor att man kastar pärlor till svinen. Så mitt råd är det som gäller till de flesta och det fungerar, annars så skall man söka sig till en läkare om det inte ger sig med tiden eller att man är besvärad av det..

Eller så kan man använda sökfunktionen på Flashback och hitta flera trådar av sängvätning och läser igenom dem.
https://www.flashback.org/sok/?so=we...3%A4tning&sp=0
Citera
2021-04-28, 20:47
Medlem
Vet inte vilket kön du är men om du är man kan det vara värt att kolla upp prostatan.
Citera
2021-04-28, 20:51
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hoppla, hur gissa du dig fram till det?

Hjälpa de som hjälpas bör, men ofta när man inte ens har 100 inlägg så är risken tyvärr stor att man kastar pärlor till svinen. Så mitt råd är det som gäller till de flesta och det fungerar, annars så skall man söka sig till en läkare om det inte ger sig med tiden eller att man är besvärad av det..

Eller så kan man använda sökfunktionen på Flashback och hitta flera trådar av sängvätning och läser igenom dem.
https://www.flashback.org/sok/?so=we...3%A4tning&sp=0
Vad sägs om erfarenhet av individer som lidit av sängvätning och att de bland annat fått ut hjälpmedel (skydd till sängar) vis landstinget? Jag är dock inte insatt i ämnet som sagt.
Citera
2021-04-28, 20:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Kan det vara så att du av någon anledning svimmar, även i sömnen. För då kan man kissa på sig.
Citera
2021-04-28, 21:01
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan det vara så att du av någon anledning svimmar, även i sömnen. För då kan man kissa på sig.
Så kan det vara, även en del epilepsi anfall ger läckage.
Sen så finns det ju även de som läcker vid sexuell aktivitet.

Nån nämnde problem med prostata, men det ger väl mer problem att inte kunna kissa?
Citera
2021-04-28, 21:03
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Troligen inget kroppsligt fel. Sängvätning (enures) har sällan en kroppslig orsak. Alla vanliga kroppsliga orsaker brukar ge ökad urineringsfrekvens nattetid, men inte sängvätning i sig. Möjligen att man vaknar och får så bråttom att man inte hinner. Men inte att man omedvetet råkar kissa i sängen. Vissa neurologiska orsaker kan göra att man kissar på sig, men då brukar det inte bara vara på natten. Går klart aldrig att säga något till 100%.

Det är dock inte fel att söka sjukvård. Man kan prova med Minirin som är ett läkemedel som på samma vis som ADH (antidiuretiskt hormon), vilket är ett hormon som minskar urinproduktionen under natten. Eftersom du har dina episoder så sällan kan det vara svårt att utvärdera om det här någon effekt. Men man kan alltid prova.
Citera
2021-04-28, 22:00
Medlem
NoExcuse4Violences avatar
Jag kan försäkra om att denna tråd inte är trolleri.

Att jag skulle svimma låter inte helt osannolikt, då jag svimmat två gånger i vaket tillstånd på sistone. Kanske hänger ihop med det. Bra förslag, ska kolla upp det snarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in