2021-04-28, 19:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Bevisen för att lockdowns gör betydligt mer skada än nytta fortsätter att hagla in.

https://torontosun.com/opinion/columnists/furey-new-canadian-study-breaks-down-ineffectiveness-and-harms-of-lockdowns/wcm/b394053d-ce1d-424f-9e63-879730bb4fef/amp/?__twitter_impression=true

Citat:
Lockdowns are accomplishing little benefit, but colossal damage. That’s the conclusion of a research paper by Simon Fraser University Economics Professor Douglas W. Allen, who concludes “it is possible that lockdown will go down as one of the greatest peacetime policy failures in Canada’s history.”

Professor Allen’s paper is an examination of over 80 research papers from around the world that studied lockdowns. He found that many of them employed false assumptions, greatly overestimated the benefits of lockdowns and underestimated their harms.
Citera
2021-04-28, 19:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från Stockholm lägesrapport nyss.

479 inlagda, varav 94 på IVA

För en vecka sedan var det 570 resp 90.

Så det minskar på "vanlig" vårdavdelning men ej på IVA!? Besynnerligt?

Vecka 16 63000+ tester
Vecka 15 65000+ tester
462 idag, varav 96 på IVA
Citera
2021-04-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Nej, så är det inte. Tillvägagångssättet finns beskrivet i den andra länken i mitt föregående inlägg.

(Om du med "uppdatera gentemot dödsregistret" menar att Folkhälsomyndighetens statistik stäms av mot dödsorsaksintyg, alltså.)

Ok det var märkligt. Jag vill minnas att FHM åtminstone förra året stämde av mot dödsorsaksintygen på onsdagar men det kan också vara tilltagande senilitet från min sida.

Vad jag kan utläsa från din andra länk så verkar överensstämmelsen i överlag vara god mellan FHMs och Socialstyrelsens dödsstatistik. Visst, skillnader finns, men de verkar inte vara så alarmerande att vi kan direkt ifrågasätta att 14 000 har avlidit av Covid 19.
Citera
2021-04-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Proteststormen mot Stockholms vaccinregler (bara Astra till gamlingarna) har uteblivit, jag är lite förvånad faktiskt.

För övrigt borde alla andra regioner göra likadant.

Offtopic: Hur lyckades Takadongtakadang bli avstängd 6 månader igen?

Även jag är något förvånad över detta (den uteblivna proteststormen alltså). Min egen amatörteori är att det är ett mindre antal personer än vi tror som faktiskt bryr sig om vilket vaccin man får.
Citera
2021-04-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Nästa vecka kommer nästan 40% av svenska befolkningen ha fått sitt 1:a vaccin. Det vore ju märkligt om inte smittspridningen rasade. Vädret har säkert en påverkan också.

Men om vi fortsätter snitta 1% per dag så har halva befolkningen fått första dosen i mitten på maj.

Det var då man såg stora skillnad i Storbrittanien med.

Ja, nu bör det gå ner snabbt, nu vaccineras personer som definitivt tillhör "flocken", dessutom i stor utsträckning. Om ett par månader ska detta vara näst intill över, även om ingen vågar säga det högt än.
Citera
2021-04-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Vad hittar du statistiken?

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall
Citera
2021-04-28, 19:53
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Från Stockholm lägesrapport nyss.

479 inlagda, varav 94 på IVA

För en vecka sedan var det 570 resp 90.

Så det minskar på "vanlig" vårdavdelning men ej på IVA!? Besynnerligt?

Vecka 16 63000+ tester
Vecka 15 65000+ tester

Citat:
462 idag, varav 96 på IVA
IVA är ju inte en behandling utan snarare ett administrativt begrepp så jag skulle gissa på att det är anledningen till att siffran över sjukhusvårdade i stort "rasar" först.
Citera
2021-04-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Proteststormen mot Stockholms vaccinregler (bara Astra till gamlingarna) har uteblivit, jag är lite förvånad faktiskt.

För övrigt borde alla andra regioner göra likadant.

Offtopic: Hur lyckades Takadongtakadang bli avstängd 6 månader igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Även jag är något förvånad över detta (den uteblivna proteststormen alltså). Min egen amatörteori är att det är ett mindre antal personer än vi tror som faktiskt bryr sig om vilket vaccin man får.
Folk inser nog att AZ inte är så mycket, om ens något sämre än de andra vaccinen.
Citera
2021-04-28, 20:13
Medlem
Varför blir läget sämre, eller i alla fall inte avsevärt bättre, i Sverige, som det gör i grannländerna just nu? Vaccinationstakten kan visst tänkas vara ungefär densamma i alla nordiska länderna?
Citera
2021-04-28, 20:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ny rapport från SLL. Nu "bara" 366 personer inlagda ex IVA jämfört med toppen för 9 dagar sedan på 510 mao cirka -30% från toppen. Den 2021-04-19 vände det tvärt nedåt. Är det en vaccinationseffekt vi ser?

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/04/28-april-dagslage-covid-19/
Tittar man på trenden av nyintagna vände det redan 13 april.

svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-04-28, 20:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
IVA är ju inte en behandling utan snarare ett administrativt begrepp så jag skulle gissa på att det är anledningen till att siffran över sjukhusvårdade i stort "rasar" först.

Varför?

Antal sjukhusvårdade inkluderar IVA.
Rimligtvis borde IVA rasa i ungefär samma takt.
Citera
2021-04-28, 20:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Väldigt många äldre som inte fått andra dosen än. Astras vaccin är det ju väldigt lång tid tills man ska ta andra dosen

Ja, snacka om nerköp med Astras vaccin. Långt mellan dos 1 och 2 och dessutom sämre skydd OCH mer biverkningar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in