Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Alla europeiska länder har haft bedrövliga strategier ena värre än den andra förutom de nordiska länderna exkluderat förstås Sverige.
De här halvdana restriktioner och halvfärdiga Lockdown har bara förvärrat läget.
Receptet var enkelt. Stänga ner rubbet som Australien och Nya Zeeland gjorde i sex månader. Ta den ekonomiska smällen och efteråt börja med testning, smittspårning och isolering i stor skala tills vaccinet kommer.
Istället att göra det spelar man dum.
Europa gjorde bort sig ordentligt. De kunde agerat exemplariskt och blivit föredöme för andra länder. De ekonomiska resurserna fanns. Men tyvärr valde de flesta länder att vara dumsnål.
Australien och NZ är öar på andra sidan jordklotet.
Norden ligger avsides och i viss mån avskiljt (vilket även vi kunnat dra nytta av i stället för att dra igång den där teatern).
Dumsnåla vet jag inte om länderna på kontinenten varit. Problemet har nog där snarare handlat om ”individens frihet”, ”liberal-demokrati” etc, dvs mer politiskt-ideologiskt betingat.
Sen så har man inte varit synkade. När Italien slog larm skulle även de andra länderna ha reagerat, men det tog ett tag (i stället tittade man på och ropade typ ”Heja Italien, ni har vår sympati”! när de stängde ner).
Glöm inte heller att det funnits en inre opinion mot nedstängningarna typ ”Bu-hu, jag får inte gå ut när jag vill.”, vilket säger mycket om moralen hos folk.