Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Norge har alltid varit extrem USA-vänligt så det är knappast förvånande att de valde F-35. Dessutom har Norge hittills haft ekonomin att stötta detta flygplan. Finland är betydligt mer mån om att inte "provocera Ryssen" och har mycket sämre ekonomi. Plus att i finsk kultur skall en riktig man, utrustad med ett mausergevär och styrkt av vodka, kunna utföra precis varje uppdrag. High tech är inte så respekterat.
Mitt tips är att Finland väljer Super Hornet och klämmer åt Boeing utav satan med krav på ny radar, kontinuerliga uppgraderingar och så lägger de pengarna på intelligent ammunition. Kom ihåg att Finland, liksom Sverige, bara skall försvara sitt territorium. Troligen mer intressant för dem att kunna samverka med arme och flotta genom bra ammunition än att ha ett smygflygplan. Tippar att Finland ställer krav på att Hornet skall ha full interoperabilitet med svenska Gripen och kunna länka data och missiler så att en finsk Hornet kan slutfasstyra en Rb15 som skjutits av en Gripen. Detta pga vårt militära samarbete. Även att svensk och finsk luftförsvarsradar skall länkas ihop med samtliga Gripen och Hornet.
Kom ihåg att Boeing bara har T-X att visa upp på senare tid. LM har sålt en mängd F-35 till många olika kunder men för Boeing vore det verkligen en fjäder i hatten att få leverera till en ny kund. Ok, Finland har redan Hornet men Super Hornet är ett nytt flygplan.
Mitt andrahandstips är Gripen. Liknande prestanda och kostnader som Super Hornet men gör Sverige glatt. Dock inte så mycket billigare än Hornet och du får inte USAs stöd.
Tredje plats F-35 om regeringen får hybris eller känner ett extremt behov av att blidka USA. Dock lär Ryssen få hicka och jävlas allt de kan med Finland. Och jag ser inte vad Finland skall använda flygplanet till, de skall knappast göra mer än försvara territoriet.
Eurofighter ser jag inte som en kandidat, ej heller Rafale.
Eller kommer Finland att strunta i upphandlingen och i stället gå med i Tempest II-projektet?
Med Gripen E så får Finland en fot in i Tempest. Gripensystemet ska ju löpande uppgraderas med teknik från tempestprogrammet och Finland kan få ett inflytande, via Sverige.
Det är många plus med Gripen E, finnarna kan ha stora delar av sitt flygvapen i Sverige för utbildning och underhåll t ex. Gemensam basorganisation, med vägbaser och allt, där allt är på plats från början. Det går att låna plan mellan länderna också.
Jag håller Gripen E och den robusta och kraftiga Super Hornet på delad favoritplats.