Jag tror också att Super Hornet kan ligga bra till om Boeing är aggressiva med priset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Tredje plats F-35 om regeringen får hybris eller känner ett extremt behov av att blidka USA. Dock lär Ryssen få hicka och jävlas allt de kan med Finland. Och jag ser inte vad Finland skall använda flygplanet till, de skall knappast göra mer än försvara territoriet.
Sant, men jag antar att det finns olika uppfattningar om hur man bäst gör det i Finland (liksom i värdet av olika grader av smygteknik). En del kanske förespråkar möjlighet till djupanfall. Har för mig att det var ett skäl till att de köpte begagnade MLRS.
Citat:
Eurofighter ser jag inte som en kandidat, ej heller Rafale.
Eurofighter är för dyr men Rafale kan kanske blanda sig om priset är rätt. Den är äkta multiroll och har mest haft otur med exportordrarna (den vann till exempel utvärderingen i Sydkorea men förlorade ordern efter skamlösa politiska påtryckningar från USA).
Sist höll finnarna väldigt hårt på sin kravspec, en ovanlighet i en bransch där politik och korruption ofta är lika viktiga parametrar. Det skulle kunna öppna för Rafale.
Citat:
Eller kommer Finland att strunta i upphandlingen och i stället gå med i Tempest II-projektet?
Oavsett bör de komplettera med en saftig drönarbudget.