2021-04-28, 14:14
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig genomgående.

Hon är helt enkelt för besvärlig i en situation där han är överstressad inför HD.

Han gör ett val.

Ja. Detta är hur klart som helst.
Det är beskrivet flertalet gånger mellan dem i deras texter.
Han till och med upplevs DESPERAT när han BER henne backa undan (tror det är året innan dådet?).
Där han också meddelar henne vad som ska hända om hon INTE backar. Dock "mot hans vilja".

Han var på väg mot bristningsgränsen under lång tid.
Dock sista tiden, den absolut sista tiden, hade det gått så långt att andra till och med märkte
en förändring. Kraftiga humörsvängningar och "mani".
Det är också i det skedet de sämsta besluten tas.
Desperationen, paniken och ilskan tar över...

Som ett barn.
Eller primitivt.

Man kan nästan tycka att han redan har berättat vad som hänt.
Fast INNAN det skedde.
Och det är ju inte särskilt "smart".
Men det beror som sagt på att han inte är stresstålig vad gäller vissa typer av provokationer.
Känslomässiga provokationer.

Skulle inte heller förvåna mig om hans kommentar hos polisen angående sparkar och nekrofili
mot offret är just sanning.
Citera
2021-04-28, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har nu inte riktigt koll på de aktuella turerna i tråden men denna Ann-tte som anges som beslutsfattare för att häva häktningen är alltså polis?
Men inte har en polis mandat att ta det beslutet, det krävs väl åklagare till det?

Jag citerade direkt ut ur FUP:
A 155/154, 155

Bäst du kollar själv.

Vet inte varför hennes namn står där som beslutsfattare. Möjligen kan det vara så att det ska vara hennes namn som står som verkställare, och på den raden står kriminalvården. Dvs att An St är verkställaren?

Reagerade enbart på att hennes nämn finns där, då det i tråden har kommit fram saker mot henne som kan peka på en jävssituation.

Tillägg:
Det är väl rätten som beslutar om häktningen ska hävas?
Senast redigerad av notknapparen 2021-04-28 kl. 14:21.
Citera
2021-04-28, 14:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Smokey... Du vet lika väl som jag att LW försökte. Flera gånger. Kom igen. Det har postats så många ggr i tråden om det. Bla skärmdumparna från sms:en från den där gången då SD filmade in genom LWs fönster när hon var med en annan man och skrev att han skulle smyga där två gånger till under kvällen, sammanlagt 6 ggr... SD saboterade och gjorde det svårt för henne att lämna.

Folk tröttnar på att man svarar dig och kallar det att mata ett troll.
Men med tanke på ev nya läsare kan det ju vara dumt att låta ditt påstående stå oemotsagt.

Inte en enda gång bröt hon kontakten med SD. För att avgiftas måste man bryta all kontakt.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-04-28 kl. 14:21.
Citera
2021-04-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket stigma?

Stigmat att det tydligen är rätt många inom geocachingsammanhang som vänt dem ryggen. Och att det, om man ska tro påstådd lokal skribent i tråden, är lite samma sak i bostadsområdet i Nya Hjärsta. Vissa vänder sig bort. SD hade tydligen messat nån ytligt bekant och frågat varför hen inte hälsat när de möttes.

Eller tror du majoriteten beter sig som innan mordet mot dem? Skämt och skoj och bjudande på bröd och hjälp med det praktiska av den vite riddaren? Jag tror inte det, med undantag från den närmsta kretsen (JG, K*rjir mfl) men jag kan ju ha fel (en pedofil i min stad bor exempelvis kvar och frugan jobbar fortfarande på samma skola där han själv visade snoppen och skickade sexbrev till en 13-åring 2012, vilket han dömdes för)
Citera
2021-04-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Inte en enda gång bröt hon kontakten med SD. För att avgiftas måste man bryta all kontakt.
Inte? Dax att vakna nu.
Citera
2021-04-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ja hans reaktion på förfrågan om domktafsskaftet visade ju på en synnerligen hög stresstålighet. Hans reaktion mot LW i bilen likaså. För att inte tala om vilken stresstålighet han har med barnen, inga nävar i väggen där inte...
Du känner kanske till begreppet "anekdotisk bevisföring"?

Självklart kan man hitta ett stort antal tillfällen i en individs liv där denne/-a tappat tålamodet vid ett antal tillfällen, men hur vore det om du istället för att komma med händelser där SD tappat tålamodet, som t ex när Lena som en tjurig tonåring sittstrejkade i SD:s bil, du kommenterar mina exempel?

Att månad efter månad sitta häktad med restriktioner misstänkt för mord och göra det utan att knäckas, det är nog mer än vad de flesta klarar av.
Är du oenig?
Citera
2021-04-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tack!
Ja jag förstår vad du menar. Och absolut att han har en tålighet för stress
men inte för stress som för honom "gör ont".
Eller för stress som plötsligt uppstår, kanske.

Att han klarar av att bo kvar, osv, kan ju samtidigt bero på att han är oförmögen till
självkritik.

Jag kanske är otydlig. Svårt hitta ord.
Tack själv för replik!

Ang det jag fetat:
Jag vet inte vad du lägger i begreppet "gör ont" [för honom], men att under många långa månader 24/7 bli helt avskild från all mänsklig samvaro, det borde "göra ont".
Att dessutom vara misstänkt för mord medan man sitter där, det borde göra häktestiden närmast outhärdlig.
Tål man den kombon, vilket SD uppenbarligen har gjort, då är man en mästare i stresstålighet, åtminstone tror jag de flesta skulle kunna instämma i min bedömning där.
Citera
2021-04-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag citerade direkt ut ur FUP:
A 155/154, 155

Bäst du kollar själv.

Vet inte varför hennes namn står där som beslutsfattare. Möjligen kan det vara så att det ska vara hennes namn som står som verkställare, och på den raden står kriminalvården. Dvs att An St är verkställaren?

Reagerade enbart på att hennes nämn finns där, då det i tråden har kommit fram saker mot henne som kan peka på en jävssituation.

Tillägg:
Det är väl rätten som beslutar om häktningen ska hävas?
u

Ok, tack f svar. Menade ej att ifrågasätta ditt citat men blev bara lite undrande; har aldrig hört talas om att en polis tagit beslut att släppa en häktad.
Men vad vet jag.
Ja kanske kan det handla om någon form av felskrivning?

Rätten beslutar ju om frisläppande/fortsatt häktning om åkl begär omhäktningsförhandling men om åkl inser att skälen för häktning inte håller kan (ska) åkl ta beslut att försätta på fri fot.
Och så var det väl med HD, att hon släpptes innan ny förhandling, innan den första veckan var gången?
Citera
2021-04-28, 14:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Absolut farligaste tiden för kvinnan är när hon är på väg att lämna samt direkt efter hon lämnat.
Han är på många sätt ett skolexempel på en kontrollerande, våldsam man.

LW fick antagligen ta smällen för att även hax lämnat, eller var på väg att lämna.
Hax straffade han å sin sida genom att låta henne sväva i grym ovisshet ända in i det sista angående hennes kära USA-resa.

Ja, jag tror också att det var en slags hämnd (och barnsligt trots) att SD lät HD sväva i osvisshet.
De där dagarna visar han en enormt barnslig sida, där trots, hot (om barnens kaninburar och Ts huvudvärk/skola) om at avsäga sig sitt föräldraskap ingår.

Där ser jag att HDs slutliga kommentar, är att hon tröttnat på hans extremt jobbiga sätt att hantera allt med orden: Bollen ligger hos dig, som ett svar på tre, fyra dagars helvetesbråk med "tre- åringen".

Min tro är inte att orden "bollen ligger hos dig hur vår relation utvecklas" "KRAM" handlar om de här fruktansvärda dagarnas bråk. HD har fått nog och nu måste han f-nimej skärpa sig.

Jag tror ju att bråken är ett tecken på SDs breakdown som är nära och som leder till mordet. Både HD och Lena är ute och "leker" och ljuger, verkar må bättre än någonsin, medan han är på väg att bli ensam och tappar kontrollen över allt.

Till och med kaninburarna...
Citera
2021-04-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tror också att det var en slags hämnd (och barnsligt trots) att SD lät HD sväva i osvisshet.
De där dagarna visar han en enormt barnslig sida, där trots, hot (om barnens kaninburar och Ts huvudvärk/skola) om at avsäga sig sitt föräldraskap ingår.

Där ser jag att HDs slutliga kommentar, är att hon tröttnat på hans extremt jobbiga sätt att hantera allt med orden: Bollen ligger hos dig, som ett svar på tre, fyra dagars helvetesbråk med "tre- åringen".

Min tro är inte att orden "bollen ligger hos dig hur vår relation utvecklas" "KRAM" handlar om de här fruktansvärda dagarnas bråk. HD har fått nog och nu måste han f-nimej skärpa sig.

Jag tror ju att bråken är ett tecken på SDs breakdown som är nära och som leder till mordet. Både HD och Lena är ute och "leker" och ljuger, verkar må bättre än någonsin, medan han är på väg att bli ensam och tappar kontrollen över allt.

Till och med kaninburarna...
Alla människor har en gräns, blev som i filmen, "Falling Down" för SD
Citera
2021-04-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack själv för replik!

Ang det jag fetat:
Jag vet inte vad du lägger i begreppet "gör ont" [för honom], men att under många långa månader 24/7 bli helt avskild från all mänsklig samvaro, det borde "göra ont".
Att dessutom vara misstänkt för mord medan man sitter där, det borde göra häktestiden närmast outhärdlig.
Tål man den kombon, vilket SD uppenbarligen har gjort, då är man en mästare i stresstålighet, åtminstone tror jag de flesta skulle kunna instämma i min bedömning där.

Om man är oskyldig så ja.
Citera
2021-04-28, 14:58
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack själv för replik!

Ang det jag fetat:

Först vill jag bekräfta att jag förstår det du skriver och jag vet också om att
det stämmer. Jag har sett det själv med egna ögon, vad som händer med en människa som suttit
häktad under en tid med restriktioner osv. Även hur fysiska effekter kan uppkomma av den psykiska stress det medfört. Osv.

Men alla är inte likadana.
Omöjligt att veta varför vissa klarar den prövningen bättre än andra?!

Man kan kanske vara stresskänslig och stresstålig för olika saker och vid olika tillfällen
beroende på andra och olika omständigheter. Osv.

Men EN anledning till att S inte länge behöver vara stresskänslig är att den som orsakade hans stress
inte längre finns där som en tjatande och hotande ande (i hans ögon).

OCH alla korten ligger redan på bordet nu i och med att H redan har kunnat läsa sig till allt.
Han behöver alltså inte längre vara rädd för hennes reaktion.
Det i sig är säkert en maximal lättnad för honom.
Han har i åratal gått på nålar...

Nu tror jag mest att han försöker vara målmedveten!
Att klara sig ur smeten, han är nära målet.
Stundtals syns kanske stressen
(ex om han plötsligt började gungade lätt under förhandlingen då film med L spelades upp).
Tror inte alls han har det lätt nu heller
även om det inte kan (för honom) jämföras med före mordet.

Jag är dock ödmjukt medveten om att jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in