Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Tack själv för replik!
Ang det jag fetat:
Jag vet inte vad du lägger i begreppet "gör ont" [för honom], men att under många långa månader 24/7 bli helt avskild från all mänsklig samvaro, det borde "göra ont".
Att dessutom vara misstänkt för mord medan man sitter där, det borde göra häktestiden närmast outhärdlig.
Tål man den kombon, vilket SD uppenbarligen har gjort, då är man en mästare i stresstålighet, åtminstone tror jag de flesta skulle kunna instämma i min bedömning där.
Först vill jag bekräfta att jag förstår det du skriver och jag vet också om att
det stämmer. Jag har sett det själv med egna ögon, vad som händer med en människa som suttit
häktad under en tid med restriktioner osv. Även hur fysiska effekter kan uppkomma av den psykiska stress det medfört. Osv.
Men alla är inte likadana.
Omöjligt att veta varför vissa klarar den prövningen bättre än andra?!
Man kan kanske vara stresskänslig och stresstålig för olika saker och vid olika tillfällen
beroende på andra och olika omständigheter. Osv.
Men EN anledning till att S inte länge behöver vara stresskänslig är att den som orsakade hans stress
inte längre finns där som en tjatande och hotande ande (i hans ögon).
OCH alla korten ligger redan på bordet nu i och med att H redan har kunnat läsa sig till allt.
Han behöver alltså inte längre vara rädd för hennes reaktion.
Det i sig är säkert en maximal lättnad för honom.
Han har i åratal gått på nålar...
Nu tror jag mest att han försöker vara målmedveten!
Att klara sig ur smeten, han är nära målet.
Stundtals syns kanske stressen
(ex om han plötsligt började gungade lätt under förhandlingen då film med L spelades upp).
Tror inte alls han har det lätt nu heller
även om det inte kan (för honom) jämföras med före mordet.
Jag är dock ödmjukt medveten om att jag kan ha fel.