2021-04-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Du borde fan SKÄMMAS som uppmuntrar människor till sån här skit.

Det är verkligen vidrigt oansvarigt av dig. Du har inte aning om den här personen ekonomiska situation (mer än att hen måste låna pengar för att kunna investera vilket inte precis är ett bra tecken).

Folk förstör HELA sitt liv med den här typen av beteende. På riktigt alltså. Inte som när man blir arg på någon idiot på Flashback utan som i att man blir deprimerad och hamnar i misär.

280 papp är MYCKET pengar för de allra flesta. Det är en sommarstuga man inte hade råd med, eller många semestrar som blev hemma istället för vart man nu drömmer om att åka.

Fy fan!

Du verkar älska att gräla och mucka bråk. Det är nog du som borde skämmas.

Sen var det inte en rek från mig att låna till Bitcoin. Lånet var redan taget. Jag gratulerade, after the fact. Du verkar en aning efterbliven, faktiskt.
Citera
2021-04-28, 20:13
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du verkar älska att gräla och mucka bråk. Det är nog du som borde skämmas.

Sen var det inte en rek från mig att låna till Bitcoin. Lånet var redan taget. Jag gratulerade, after the fact. Du verkar en aning efterbliven, faktiskt.

Jag älskar inte att mucka bråk men många här inne är så känslomässigt förta vid sitt spelberoende att de blir helt galna om man ifrågasätter deras lilla Bitcoin-bebis.

I det här fallet blir jag däremot förbannad.
Citera
2021-04-28, 20:16
Medlem
Citat:
Jag älskar inte att mucka bråk men många här inne är så känslomässigt förta vid sitt spelberoende att de blir helt galna om man ifrågasätter deras lilla Bitcoin-bebis.

I det här fallet blir jag däremot förbannad.
OK. Have fun staying poor.
Citera
2021-04-28, 20:18
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evoluck
2 808 kronor mindre de kommande 120 månaderna för att vara exakt. Om vi inte får ett högre ränteläge förstås, då kommer återbetalningstiden bli längre.

Pengar är inte allt här i världen! Så även i värsta fall kan jag fortsätta vara rätt nöjd med min tillvaro.

En av storbankerna. Sökte strax under 80% av min årsinkomst. Behövde skicka in komplettering med intyg från arbetsgivaren. Ansökte en måndagskväll och pengarna fanns på kontot tisdag morgon veckan efter. Detta är mitt första lån om man bortser från CSN.

80 % av ett jävla års arbete. Snälla snälla snälla du. Ta ditt förnuft till fånga och betala tillbaka de där pengarna direkt. Visst, du kommer att ångra dig om den här hypen fortsätter, men fatta vilken jävla risk du tar!

Om du nu vill ”investera” i Krypto, så sätt in 3000 i månaden i det under tio år istället. Då kan du ändra dig, eller ”köpa dippen” om Bitcoin går ner till 500 dollar.

Mycket bättre vore såklart en vettig investering (typ en global indexfond), men skuldsätt dig inte för i helvete!

Äger du en bostad redan? Du vet att det här försvårar dina möjligheter att låna till bostadsköp?
Citera
2021-04-28, 20:20
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
OK. Have fun staying poor.

Jag är inte det minsta fattig. Nästan tvärt om faktiskt.

Däremot har jag nära släktingar som mer eller mindre har förstört sina liv med överskuldsättning.
Citera
2021-04-28, 21:03
Medlem
Citat:
80 % av ett jävla års arbete. Snälla snälla snälla du. Ta ditt förnuft till fånga och betala tillbaka de där pengarna direkt. Visst, du kommer att ångra dig om den här hypen fortsätter, men fatta vilken jävla risk du tar!

Om du nu vill ”investera” i Krypto, så sätt in 3000 i månaden i det under tio år istället. Då kan du ändra dig, eller ”köpa dippen” om Bitcoin går ner till 500 dollar.

Mycket bättre vore såklart en vettig investering (typ en global indexfond), men skuldsätt dig inte för i helvete!

Äger du en bostad redan? Du vet att det här försvårar dina möjligheter att låna till bostadsköp?

Varför är det bättre att investera 3 000 kr i månaden i en global indexfond de kommande 10 åren istället för att ha 0,6 bitcoin idag?
Citera
2021-04-28, 21:11
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Varför är det bättre att investera 3 000 kr i månaden i en global indexfond de kommande 10 åren istället för att ha 0,6 bitcoin idag?

0,6 Bitcoin och en skuld på 280 000. Ja du, du kan ju pröva att gissa?
Citera
2021-04-28, 21:14
Medlem
Citat:

För att en global indexfond inte är i närheten lika volatil, samt att de i genomsnitt går upp 8% per år. Bitcoin är extremt hög risk och har existerat i knappt 10 år, vi vet inte om värdet går ner till 0 imorgon. Om en global indexfond skulle gå ner till 0 betyder det att den globala ekonomin är i fritt fall, vilket betyder att vi har större problem än privatekonomin att oroa oss över.
Citera
2021-04-28, 21:32
Medlem
Citat:
0,6 Bitcoin och en skuld på 280 000. Ja du, du kan ju pröva att gissa?

Upplys mig

Citat:
Ursprungligen postat av redneck69
För att en global indexfond inte är i närheten lika volatil, samt att de i genomsnitt går upp 8% per år. Bitcoin är extremt hög risk och har existerat i knappt 10 år, vi vet inte om värdet går ner till 0 imorgon. Om en global indexfond skulle gå ner till 0 betyder det att den globala ekonomin är i fritt fall, vilket betyder att vi har större problem än privatekonomin att oroa oss över.

Så om 10 år skulle jag kunna ha 540 000 kr. Vad kommer jag kunna köpa för dem då? Vad kommer inflationen vara det kommande decenniet?
Citera
2021-04-28, 21:57
Medlem
Citat:
Upplys mig

Så om 10 år skulle jag kunna ha 540 000 kr. Vad kommer jag kunna köpa för dem då? Vad kommer inflationen vara det kommande decenniet?

Det han menade var troligtvis att du köper Bitcoin för 3000kr / månad och inte låna pengar till det där. Att låna pengar på det viset du gjort är garanterat ett misstag.

Du pratar om en "garanterad uppgång" men så enkelt är det inte. Det kan lätt rasa och det gjorde det för bara några månader sedan. Det rasade med 30%.

Det är också en risk i att riksbanker runtom i världen tar till motmedel. Och då kan värdet totalt förintas och vara värt mer eller mindre noll.

Som en generell regel när man "trejdar" är att man aldrig någonsin spelar med mer pengar än man kan förlora och att man i en enskild position, aldrig någonsin, tar större risk än 1% av sitt kapital. Det är två goda råd. Bitcoin, som investering, skall inte likställas med fonder eller ens aktier (generellt). Det är två helt skilda "djur".
Citera
2021-04-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Det han menade var troligtvis att du köper Bitcoin för 3000kr / månad och inte låna pengar till det där. Att låna pengar på det viset du gjort är garanterat ett misstag.

Du pratar om en "garanterad uppgång" men så enkelt är det inte. Det kan lätt rasa och det gjorde det för bara några månader sedan. Det rasade med 30%.

Det är också en risk i att riksbanker runtom i världen tar till motmedel. Och då kan värdet totalt förintas och vara värt mer eller mindre noll.

Som en generell regel när man "trejdar" är att man aldrig någonsin spelar med mer pengar än man kan förlora och att man i en enskild position, aldrig någonsin, tar större risk än 1% av sitt kapital. Det är två goda råd. Bitcoin, som investering, skall inte likställas med fonder eller ens aktier (generellt). Det är två helt skilda "djur".
Det råder inga tvivel för någon om att bitcoin kommer droppa med 30% fler gånger, men du menar att du ser bitcoin enbart som trading? Med det synsättet kan jag förstå att 1% kan vara en vettig gräns.
Citera
2021-04-28, 23:27
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Det råder inga tvivel för någon om att bitcoin kommer droppa med 30% fler gånger, men du menar att du ser bitcoin enbart som trading? Med det synsättet kan jag förstå att 1% kan vara en vettig gräns.

Vad skulle man annars se det som? Man kan inte bo i dem, man kan inte äta dem, och man kan inte ligga med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in