När vi spelade Drakar och Demoner som tonåringar så hade vi ingen koll på vilken version av Drakar och Demoner vi spelade (vi tänkte inte ens på att det FANNS olika utgåvor/versioner), och när DoD Expert kom ut så bytte vi till det. Vi tyckte Expert-reglerna var bättre än Grundreglerna och återgick aldrig till dessa. Några år senare började vi spela engelska spel och fortsatte så tills våra rollspelsdagar var över.
Om jag IDAG vill spela lite, vilken version bör jag testa? Det finns så många versioner, utgåvor, upplagor, nystarter etc att det blir lite rörigt.
Om jag IDAG vill spela lite, vilken version bör jag testa? Det finns så många versioner, utgåvor, upplagor, nystarter etc att det blir lite rörigt.
- Expertreglerna utgjorde, enligt Wikipedia, "huvudreglerna" i spelet fram till 1991.
- Den femte utgåvan (1991) verkar vara en sammanslagning av Grund- och Expertreglerna.
- Den sjätte utgåvan, DoD6, gissar jag är baserad på den femte, och fokuserar mest på världen Chronopia.
- Den sjunde utgåvan är en helt ny version av spelet (är det då ens egentligen Drakar och Demoner eller har man bara tagit namnet?).
- Den åttonde utgåvan är en revision/sammanslagning av DoD och DoD Expert men det var ju vad den femte utgåvan var, so what gives?
- Den nionde utgåvan, Trudvang, innehåller den största omarbetning av reglerna som genomförts, men vilka regler talar vi om här? Omarbetning av version 8, 7, 6, 5 eller Expert?
- Slutligen står det att nylanseringen "DOD 2016 Rollspelet" är baserad på "den mest populära versionen, den från 1987".