2021-04-28, 09:07
Medlem
moohs avatar
När vi spelade Drakar och Demoner som tonåringar så hade vi ingen koll på vilken version av Drakar och Demoner vi spelade (vi tänkte inte ens på att det FANNS olika utgåvor/versioner), och när DoD Expert kom ut så bytte vi till det. Vi tyckte Expert-reglerna var bättre än Grundreglerna och återgick aldrig till dessa. Några år senare började vi spela engelska spel och fortsatte så tills våra rollspelsdagar var över.

Om jag IDAG vill spela lite, vilken version bör jag testa? Det finns så många versioner, utgåvor, upplagor, nystarter etc att det blir lite rörigt.
  1. Expertreglerna utgjorde, enligt Wikipedia, "huvudreglerna" i spelet fram till 1991.
  2. Den femte utgåvan (1991) verkar vara en sammanslagning av Grund- och Expertreglerna.
  3. Den sjätte utgåvan, DoD6, gissar jag är baserad på den femte, och fokuserar mest på världen Chronopia.
  4. Den sjunde utgåvan är en helt ny version av spelet (är det då ens egentligen Drakar och Demoner eller har man bara tagit namnet?).
  5. Den åttonde utgåvan är en revision/sammanslagning av DoD och DoD Expert men det var ju vad den femte utgåvan var, so what gives?
  6. Den nionde utgåvan, Trudvang, innehåller den största omarbetning av reglerna som genomförts, men vilka regler talar vi om här? Omarbetning av version 8, 7, 6, 5 eller Expert?
  7. Slutligen står det att nylanseringen "DOD 2016 Rollspelet" är baserad på "den mest populära versionen, den från 1987".
Eftersom jag gillar Expert, och aldrig har testat något DoD sedan Expert var nytt (med undantag för att vi köpte, men knappt använde, Gigant och Ivanhoe) så känns det kanske som den åttonde utgåvan är den mest lämpliga. Men om DoD från 1987 är den mest populära kanske den, eller versionen från 2016, är att föredra?
Citera
2021-04-28, 09:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
När vi spelade Drakar och Demoner som tonåringar så hade vi ingen koll på vilken version av Drakar och Demoner vi spelade (vi tänkte inte ens på att det FANNS olika utgåvor/versioner), och när DoD Expert kom ut så bytte vi till det. Vi tyckte Expert-reglerna var bättre än Grundreglerna och återgick aldrig till dessa. Några år senare började vi spela engelska spel och fortsatte så tills våra rollspelsdagar var över.

Om jag IDAG vill spela lite, vilken version bör jag testa? Det finns så många versioner, utgåvor, upplagor, nystarter etc att det blir lite rörigt.
  1. Expertreglerna utgjorde, enligt Wikipedia, "huvudreglerna" i spelet fram till 1991.
  2. Den femte utgåvan (1991) verkar vara en sammanslagning av Grund- och Expertreglerna.
  3. Den sjätte utgåvan, DoD6, gissar jag är baserad på den femte, och fokuserar mest på världen Chronopia.
  4. Den sjunde utgåvan är en helt ny version av spelet (är det då ens egentligen Drakar och Demoner eller har man bara tagit namnet?).
  5. Den åttonde utgåvan är en revision/sammanslagning av DoD och DoD Expert men det var ju vad den femte utgåvan var, so what gives?
  6. Den nionde utgåvan, Trudvang, innehåller den största omarbetning av reglerna som genomförts, men vilka regler talar vi om här? Omarbetning av version 8, 7, 6, 5 eller Expert?
  7. Slutligen står det att nylanseringen "DOD 2016 Rollspelet" är baserad på "den mest populära versionen, den från 1987".
Eftersom jag gillar Expert, och aldrig har testat något DoD sedan Expert var nytt (med undantag för att vi köpte, men knappt använde, Gigant och Ivanhoe) så känns det kanske som den åttonde utgåvan är den mest lämpliga. Men om DoD från 1987 är den mest populära kanske den, eller versionen från 2016, är att föredra?

Spelade för länge sen och vi körde nog bara efter grundreglerna och sen gick vi över till expert. Vet att någon skaffade Gigant men tror aldrig vi införde de reglerna utan körde vidare på expert.
Vi gick sen över till att spela med Sagan om ringen och även Mutant men vi kom alltid tillbaka till gamla hederliga D&D expert efter ett tag.

De olika omarbetningarna har jag aldrig ens tittat i.
Citera
2021-04-28, 09:43
Medlem
91 så klart, absolut den mest genomtänkta, massor med tillbehör, helt fantastisk och spelas friskt än i dag
Citera
2021-04-28, 10:17
Medlem
Turbomachines avatar
Av de utgåvor som jag har spelat så är femman bäst.
Citera
2021-04-28, 10:48
Medlem
FarstaHenriks avatar
Jag tycker version 5 är bäst men är inte så erfaren
Citera
2021-04-28, 11:32
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Av de utgåvor som jag har spelat så är femman bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Travellermade
91 så klart, absolut den mest genomtänkta, massor med tillbehör, helt fantastisk och spelas friskt än i dag

Och då menar du faktiskt utgåva 5, från 1991? Inte version 6, från 1994 - den som innehåller kampanjvärlden Chronopia? Även om, som jag förstår det, regelmässigt dessa två är identiska?
Citera
2021-04-28, 11:46
Medlem
Spelade själv nästan enbart expert och gigant

Gigant var väl mest avancerade regler för fältslag och borgbygge och sådant? Tror vi körde Expert regler och använde Gigant på sådant där det passade. Gigant kändes mer som en expansion.
Citera
2021-04-28, 11:52
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Spelade själv nästan enbart expert och gigant

Gigant var väl mest avancerade regler för fältslag och borgbygge och sådant? Tror vi körde Expert regler och använde Gigant på sådant där det passade. Gigant kändes mer som en expansion.

Korrekt. Både Gigant och Ivanhoe var expansioner/tillbehör. Samuraj var nästan ett helt och hållet fristående spel, så jag räknar inte in det här heller.
Citera
2021-04-28, 14:10
Medlem
Citat:

Jag hade utan tvekan valt Chronopia versionen då jag tyckte att reglerna var bra och enkla samt att själva världen var helskön.

Vill man ha mer klassisk fantasy så är det D&D anno 1991 som gäller.
Citera
2021-04-28, 14:53
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag hade utan tvekan valt Chronopia versionen då jag tyckte att reglerna var bra och enkla samt att själva världen var helskön.

Vill man ha mer klassisk fantasy så är det D&D anno 1991 som gäller.

Alright. Bara för att reda ut lite stuff som till och med i Chronopias förord beskrivs som oklara.

Själva REGLERNA (skapa rollperson, yrken, färdigheter, magi etc) i Chronopia från -94 och de i Version 5 från -91.. är de samma eller olika? Min uppfattning var att det som skiljer är att 94-års utgåva var den samma som 91-års, förutom att man lagt till kampanjvärlden.
Citera
2021-04-28, 14:58
Medlem
Citat:
Alright. Bara för att reda ut lite stuff som till och med i Chronopias förord beskrivs som oklara.

Själva REGLERNA (skapa rollperson, yrken, färdigheter, magi etc) i Chronopia från -94 och de i Version 5 från -91.. är de samma eller olika? Min uppfattning var att det som skiljer är att 94-års utgåva var den samma som 91-års, förutom att man lagt till kampanjvärlden.
Jo om jag inte minns fel nu så var det samma regler i 91 och 94 års utgåvor.

Däremot så föredrog jag personligen 94 års kampanjvärld dvs Chronopia.

Är man lagd åt det lite mer traditionella fantasyhållet såsom tex min bror så skulle han alla dagar i veckan spela 91 års version.
Citera
2021-04-28, 15:30
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jo om jag inte minns fel nu så var det samma regler i 91 och 94 års utgåvor.

Däremot så föredrog jag personligen 94 års kampanjvärld dvs Chronopia.

Är man lagd åt det lite mer traditionella fantasyhållet såsom tex min bror så skulle han alla dagar i veckan spela 91 års version.

Helt enkelt för att man slipper allt Chronopia-snack i 91:an alltså. Jag är mer lagd åt att spela i Ereb Altor alternativt min egen värld, men det spelar egentligen ingen roll då. Alright, tack så mycket. Jag har tillgång till Chronopia från -94 så då ska jag ta mig en titt på den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in