Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Danmark befolkningstäthet påminner om Syd väst Sverige. Men Sverige är ett varierat land och vi har delar som mer liknar på Norge också. Vår långa östkust liknar mer på Norges väst kust.
Sveriges östkust är inte det minsta lik Norges västkust, om du inte är en fågel.
Kustlinje:
Norge: 8328 mil
Danmark: 732 mil
Sverige: 322 mil
Norges kust är alltså ofattbara 26 gånger längre än Sveriges, på grund av alla fjordar.
Även Danmarks kust är 130% längre än Sveriges, eftersom Danmark är en ögrupp.
Då merparten av våra befolkningar är bosatta länge med kusten säger det mycket om hur trångt det är.
Källa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_length_of_coastline
Citat:
Men i Norden är Danmark mest tätbefolkat om man nu inte vill räkna in ett annat land placerat i en annan världsdel som har självstyre och gränsen stängd.
Denna karta är jätte fin att se på.
https://bitesofdata.se/kartor-med-befolkningstathet/
I Danmark är det folk nästan överallt. Jag är en skogsmänniskan, för mig är en skog "stor skogen".
Jag mins en resa jag gjort i Danmark då jag bilade runt överallt. Jag saknade träd och enskildhet och vid ett tillfälle hittade jag en stor skylt där det stod välkommen till skogen. När jag gick in i denna "skogen" kunde jag ställa mig i mitten och då se var den slutade åt alla håll. Det är en stor skillnad på Sverige och Danmark.
Danmarks invånare är separerade av vatten istället för skog. Vatten räknas inte till arealen. Därför har Danmark hög befolkningstäthet på pappret, trots att danskarna är mer geografiskt isolerade från varandra än vad svenskarna är, och trots att danskarna har 5 gånger mer kuststräcka per capita att bebygga.
För ett virus fungerar Danmark inte bara som en ö, utan som en "ö deluxe", eftersom befolkningen är utspridd på
flera olika öar med broförbindelse i stil med Ölandsbron. När du ska distansera dig socialt från andra människor så är din åtgärd #1 att inte lämna din ö.
Sverige har inte högst "befolkningtäthet" i Norden, på pappret, men det har ingen betydelse. Svenskarna bor ändå mest trångt i Norden. I Nordiska mästerskapen är vi #1 på allt annat som mäter hur trångt det är. Vi bor oftast i lägenhet, bor oftast i höghus, bor oftast i stan, bor minst ofta på landet, är mest ofta trångbodda, har mest tätbebyggda stadskärnor, har dyrast bostäder trots att vår GDP/capita är näst lägst (Finland lägst). Vi har även dubbelt så stor befolkning som något annat land i Norden, mest icke-integrerade invandrare och mest utlandspendlare. Och trots skogen är vi #2 i Norden i befolkningstäthet.