Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Giesecke förknippas väl inte med munskydd? Det han fått kritik för var ju uttalandet att "alla länder kommer ikapp Sverige".
Folk glömmer att de bevingade orden yttrades när bara ett fåtal länder var drabbade, och resten av världens utvecklade länder skulle slippa pandemin med "hammaren och dansen" och andra pinsamheter. Sen dess har nästan alla länder fallit igenom. Hela Östeuropa, Tyskland, Polen, Baltländerna, Irland, Portugal, Grekland, Ryssland, USA och hela Sydamerika.
Det krävs en riktig myggsilare för att säga "du hade fel Johan" bara för att några karibiska öar, Norge, Finland och Island klarade sig undan. Giesecke hade fel om 2%, när alla andra hade fel om 98%. Det kallar jag "du hade rätt Johan".
Jag tror inte att man kan säga att Giesecke "hade rätt", sett till det stora hela. Han har ju själv gått ut och medgivit att han hade fel på det flesta punkter, även om han kanske rent snävt bokstavligt talat "fick rätt" om man i efterhand tolkar hans uttalande som att "
nästan alla
europeiska länder kommer att komma ifatt Sverige".
Jag tror dock inte att det var de tankarna som gick genom Gieseckes huvud för ett år sedan. Han var uppenbarligen övertygad om att viruset hade en IFR på 0,05% och att vi redan hade haft omfattande smittpridning, som inte hade upptäckts. Har du glömt den här intervjun?
https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/
Du förstår paniken som kom krypande hos Johan när antikroppstesterna kom igång, och urval efter urval visade att bara 10% hade varit smittade, trots att dödstalen skenat iväg.