Citat:
Ursprungligen postat av
Emma18
Om man nu bestämt skulle göra en audit, så är det viktigaste förstås att man anlitar oberoende kvalificerade experter. Det bästa valet hade antagligen varit en väl ansedd internationell revisionsbyrå som till exempel PricewaterhouseCoopers. Det vill säga ett företag som inte har någonting att tjäna på att ljuga och fabricera bevis, och som inte redan från början hejade på den ena kandidaten. Som har någonting att förlora på att de tappar i anseende om de är oseriösa.
Sen ska man förstås bjuda in observatörer från båda partierna som kan övervaka auditen och säga till om de tycker att något görs fel.
Men en sån audit hade såklart varit helt poänglös också då den såklart inte hade visat på något valfusk och QAnon-fanatikerna då bara hade inkluderat PwC bland konspiratörerna och fortsätt hävda valfusk lika tvärsäkert som innan.
Jag delar denna åsikt.
En oberoende granskare såsom PwC hade funkat. Alternativt representanter från USA:s postväsende ifall det rör sig om absentee ballots som postats.
Eftersom varje Ballot ska gå igenom en OCR-skanner så förväntar jag mig att bildinnehållet visas på en megaskärm. I bägge led sitter observatörer från de två största partierna i Arizona. Samt valförättaren , advokater från bägge sidor och en domare som kan ingripa ifall det uppstår oklarheter.
Sedan tar man och går igenom denna mödosamma process långsamt och transparent så att det inte uppstår några tvivel.
När den oberoende granskaren är klar med sin rapport,tillåts bägge sidor få kontrollräkna det en gång till,samt ta samples på säg 1-20% av Ballotts för manuell verifiering .
Allt detta jag precis beskrivit är taget ur OSCE guiden för valobservation.