2021-04-26, 20:12
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Han är säkert lika tom i bollen som de där, vad heter de, Morgan(?) och Ola-Conny. Klart grabben ska få sparken han var ju för fan sjuk! Förmodligen jobbade han ju fyra gr. så mycket som dessa genier, men han blev ju för fan sjuk på en arbetsplats som borde varit stängt pga. rådande pandemi.

Rätt åt honom!

Hur vet du att dom du nämner är korkade? Har du träffat dom, eller baserar du det på vad du sett på tv?

Jag säger inte emot dig - bara undrar.
Citera
2021-04-26, 20:17
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Pajas företag vi boycottar deras verksamhet!

ge ngn sparken för sjukdom vad säger facket om det?

Jag tror ett företag som leverar tjänster till stora företag klarar sig utan någon som inte kan stava till bojkott
Citera
2021-04-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/gt/wojciech-63-fick-symptom--pa-jobbet-har-fatt-sparken-/

"Wojciech Miller, 63, hade via företaget Sodexo städat på Gekås i Ullared i 15 år när han på jobbet upptäckte att han hade symptom som kunde vara covid-19.

Han åkte hem och var efter det positiva testet sjukriven men när han kom tillbaka meddelade företaget om avsked då de hävdar att han spridit smittan.

– De andra som testat sig hade inget, säger han."

Rätt att sparka honom?

Nej inte alls
Citera
2021-04-26, 20:32
Medlem
Låter motsägelsefullt, att han i egenskap av
att vara huvudskyddsombud medvetet skulle
försöka sprida smitta. Facket tar detta till central förhandling så de vet nog att det inte gått rätt till
Senast redigerad av mangne 2021-04-26 kl. 21:27.
Citera
2021-04-26, 20:36
Medlem
Aristofiless avatar
Med viss höjd för att artikeln inte är korrekt så har Sodexo inget att komma med.
Han kanske inte kommer få tillbaka sitt jobb (funkar inte alltid så) men facket kommer iaf se till att han får skadestånd.
Citera
2021-04-26, 20:45
Medlem
Än så länge innan högern kommit till makten och rivit upp det sista som är kvar av anställningstryggheten måste företagen ta sådana här chanser om dom vill bli av med 62 åringar som inte är lika produktiva längre.

I sak är det naturligtvis svårt för den enskillda att, oavsett om man hostar eller inte, se den klara gränslinjen när man städar ett varuhus som det väller in alla möjliga snörvlande och hostande människor i en salig trängsel.

Svårt att begära att lågutbildade på dom lägst kvalificerade arbetsuppgifterna som alltid annars klassas som halvt utvecklingsstörda ska inse ansvaret när dom högutbildade akademikerna själva är fullständigt inkonsekventa och helt motstridiga i hanteringen av pandemin.
Citera
2021-04-26, 20:53
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag tror artikeln är väldigt vinklad och att uppsägningen är helt ok.

Han kom säkert in och hostade redan på morgonen, vilket även arbetskamraterna säkert kunnat bekräfta när företaget frågat runt.
och? det är ju standardförfarandet i det här landet. har hur många såna fall som helst på min arbetsplats. oproffsigt och taffligt, går inte att straffa nån stackars städare för det.
Citera
2021-04-26, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Pajas företag vi boycottar deras verksamhet!

ge ngn sparken för sjukdom vad säger facket om det?

Han spred ju SARS-Cov-2 på jobbet. Helt rätt att avskeda honom.
Citera
2021-04-26, 21:17
Medlem
Det låter som en efterhandskonstruktion. Gubben hade säkert symtom redan innan men gick till jobbet ändå och det har nu kommit fram. Min upplevelse av Sodexo är att det är ett ordentligt företag och dom skulle inte dra igång detta utan att ha på fötterna.
Citera
2021-04-26, 21:38
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag tror artikeln är väldigt vinklad och att uppsägningen är helt ok.

Han kom säkert in och hostade redan på morgonen, vilket även arbetskamraterna säkert kunnat bekräfta när företaget frågat runt.

Så ja, ett sansat inlägg med lite tankeverksamhet INNAN man skriver 👍
Citera
2021-04-26, 22:47
Medlem
Aristofiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det låter som en efterhandskonstruktion. Gubben hade säkert symtom redan innan men gick till jobbet ändå och det har nu kommit fram. Min upplevelse av Sodexo är att det är ett ordentligt företag och dom skulle inte dra igång detta utan att ha på fötterna.

Nej ett seriöst företag med kunnig HR avdelning klantar inte till uppsägningar/avsked på det här sättet och drar inte på sig dålig PR i onödan.

Fackliga ombudsmän är i regel bra mycket bättre än arbetsgivarna på dom här frågorna. Dom hanterar liknande ärenden på daglig basis. Dom skulle inte låta detta komma upp till centrala förhandlingar om dom inte är säkra på sin sak.

Att han dessutom troligtvis smittades på jobbet gör ju inte saken bättre för Sodexo.
Citera
2021-04-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristofiles
Med viss höjd för att artikeln inte är korrekt så har Sodexo inget att komma med.
Han kanske inte kommer få tillbaka sitt jobb (funkar inte alltid så) men facket kommer iaf se till att han får skadestånd.

Fastighetsanställdas Förbund är en bra fackförening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in