• 1
  • 2
2021-04-22, 14:18
Medlem
Jag har en iPhone 7 sedan en tid tillbaka. Problemet med den är att batteriet laddas ut på någon dag trots att jag inte ens använder den. Jag har testat att bara låta den ligga utan att använda den och ändå varar batteriet knappt en dag. Den har varit inne på testning hos experter och de menade att batteriet var okej.

Det har någonting att göra med uppkopplingen. När jag stänger av 4G till flygplansläge så fungerar batteriet som ett vanligt batteri. Då håller den sig laddad i flera dagar. Det är först när 4G är igång som batteriet slukas.

Det måste väl vara någon app som är igång som tar hårt på batteriet? Jag har gått igenom den noggrant och stängt av hur många appar som helst men ändå sker ingen förändring.

Vid ett tillfälle var mobilen även varm.

Vad kan felet vara?
Citera
2021-04-22, 14:23
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad kan felet vara?
Under ”Batteri” det inne i Systeminställningarna kan du se både ”batterihälsa” och vilka appar som drar mest.
Citera
2021-04-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Under ”Batteri” det inne i Systeminställningarna kan du se både ”batterihälsa” och vilka appar som drar mest.

Nu har jag bara haft flygplansläge av i cirka 20 minuter idag. På den tiden droppade batteriet från 40% till 36%. Det var enbart tre saker som dragit ström. Meddelanden var solklart högst på 67% sedan hemskärmen och inställningar.

Jag ska ladda upp batteriet till 100% och sedan låta den ligga några timmar. Får återkomma med det.

Tack för svar!
Citera
2021-04-22, 14:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Blir det bättre om du (via inställningar, batteri) kör "strömsparläge".
Citera
2021-04-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Blir det bättre om du (via inställningar, batteri) kör "strömsparläge".

Nej, det har jag redan testat. Det gör ingen skillnad.
Citera
2021-04-22, 14:37
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag har en iPhone 7 sedan en tid tillbaka. Problemet med den är att batteriet laddas ut på någon dag trots att jag inte ens använder den. Jag har testat att bara låta den ligga utan att använda den och ändå varar batteriet knappt en dag. Den har varit inne på testning hos experter och de menade att batteriet var okej.

Det har någonting att göra med uppkopplingen. När jag stänger av 4G till flygplansläge så fungerar batteriet som ett vanligt batteri. Då håller den sig laddad i flera dagar. Det är först när 4G är igång som batteriet slukas.

Det måste väl vara någon app som är igång som tar hårt på batteriet? Jag har gått igenom den noggrant och stängt av hur många appar som helst men ändå sker ingen förändring.

Vid ett tillfälle var mobilen även varm.

Vad kan felet vara?
Har mobilen kass mottagning där den ligger drar det en del på batt när den söker...

Hitta apparna i mobilen som drar mest ström.
https://pctidningen.se/telefon/hitta...rar-mest-strom
"I en iPhone gör du så här: Öppna Inställningar, rulla nedåt och tryck på Batteri. Vänta medan telefonen analyserar strömförbrukningen. När det är klart visas en lista över de appar som procentuellt har förbrukat mest ström under det senaste dygnet.
Tryck på en av de många apparna i listan för att få mer information om hur mycket appen har använts aktivt och körts i bakgrunden."

Än värre är 5G
"5G kan förkorta batteritiden på iPhone 12 med 2 timmar"
https://www.99mac.se/artikel/13906-5...2-med-2-timmar
Citera
2021-04-22, 14:37
Medlem
Qusimotos avatar
Förmodligen har du ett dåligt batteri, dom är ju inte direkt i top efter ett tag.
Citera
2021-04-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har mobilen kass mottagning där den ligger drar det en del på batt när den söker...

Hitta apparna i mobilen som drar mest ström.
https://pctidningen.se/telefon/hitta...rar-mest-strom
"I en iPhone gör du så här: Öppna Inställningar, rulla nedåt och tryck på Batteri. Vänta medan telefonen analyserar strömförbrukningen. När det är klart visas en lista över de appar som procentuellt har förbrukat mest ström under det senaste dygnet.
Tryck på en av de många apparna i listan för att få mer information om hur mycket appen har använts aktivt och körts i bakgrunden."

Än värre är 5G

Detta låter intressant. Vad är det som avgör om mobilen har kass mottagning?

Jag har misstänkt att telefonen kanske är felinställd och att den försöker hämta ner något. Att den ligger där och prövar och prövar. Jag har kollat hur mycket data som laddats ner och det låg på 900 mb. Ändå har jag inte använt den alls. Inte surfat eller någonting. Så något gör den på egen hand.
Citera
2021-04-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Förmodligen har du ett dåligt batteri, dom är ju inte direkt i top efter ett tag.

Den har varit inne på tester hos experter och de säger att det inte är något fel på batteriet. Något som ju är i linje med att batteriet fungerar hur bra som helst så länge 4G inte är igång.
Citera
2021-04-26, 22:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
I den senaste uppdateringen av operativsystemet dyker en funktion för att kalibrera batteriet upp som bland annat påstås fixa liknande problem.

”One of the notable changes with iOS 14.5 is iPhone 11 battery recalibration. The new feature gives an updated, more accurate reading of your device’s maximum battery capacity and peak performance capability and can fix unexpected battery drain”

Startar tydligen automatisk, men tar lång tid.

https://9to5mac.com/2021/04/26/how-i...bration-works/
Citera
2021-04-26, 22:52
Medlem
trickydicks avatar
Men va fan. IPhone 7 introducerades 2016, du har alltså en 5 år gammal telefon, tro på fan att batteriet har degenereras.

Under batterihälsa kan du se hur mycket har kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Än värre är 5G

Som sagt. IPhone 7 är från 2016 och har således inget 5G
Citera
2021-04-26, 23:42
Medlem
Jag har en iphone7. Den laddar ur på 2-3 dagar även om den är helt avslagen.
Batteristatus säger 83% men i praktiken är alltså batteriet helt kört eftersom det laddar ur ganska snabbt även med tfn helt avslagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in