Citat:
Salzgitter höjer prognos för 2021 efter överraskande starkt första kvartal (Finwire)
2021-04-23 14:56
Tyska stålbolaget Salzgitter rapporterar ett preliminärt resultat före skatt på 117,3 miljoner euro i första kvartalet 2021, vilket är högre än marknadens förväntningar. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Koncernens externa försäljning landade på 2,1 miljarder euro i första kvartalet, vilket är i nivå med utfallet motsvarande kvartal i fjol.
Salzgitter höjer med anledning av den goda starten på året sin prognos för helåret 2021. Bolaget förväntar sig nu ett resultat före skatt på 300-400 miljoner euro, vilket är betydligt högre än tidigare prognos på 150-200 miljoner euro.
Rapporten för det första kvartalet publiceras den 12 maj.
Stålbolagen är inte oroade för att de ska få betalt under året. Kan vara en ytterligare intressevåg på g.
CLF dyker upp i fler artiklar och omnämns på CNBC och får en fet boost upp på eftermiddagen efter lite trög start.
För er som undrar kring timing, så har jag kollat lite gamla charts från 2018. Om man sa tack och hej när den innevarande månadens futurepris stängde lägre än förra vilket skedde sista juni 2018 när det gick från $920 till $910, var man i de flesta fall nära en topp, lite före och lite efter hos olika bolag.
https://www.investing.com/commodities/us-steel-coil-contracts
Vi hade
$1348 i Mars,
$1358 nu i April,
$1511 i Maj,
$1524 i Juni och sen
$1508 i Juli. Om vi leker med tanken att mönstret upprepar sig och att juli futuresen inte hinner höjas över juni nivån, skulle det kunna vara indikation på ett bra läge att knoppa av där. Men ja, nivåerna är helt annorlunda nu än då och futuresen blinkar väldigt mycket grönt. Kan vara en fin liten ledstjärna att ha men kanske är helt irrelevant också.
Kopparn går starkt och är några få decimaler från årshögsta. En del kopparbolag belönas extra hårt då folk nog anar en liten break out och nytt territorium.
Dialogen går dåligt i Mongoliet och ligger som en blöt filt över TRQ.
Marknadens favoriter idag:
+7% CMMC Copper Mountain Mining Corp - liten kanadensare, låga skulder, bra expansionsutsikter, jag har sneglat på den ett tag och den ser vass ut faktiskt.
+6% Freeport
+3.5% Southern Copper
+2% Hudbay
+1,35% TRQ
+1.5% Boliden
+0.25% LUMI
Svenskarna hinner inte få se kopparen moona riktigt.
Kanske inte ska övertolkas men visar underliggande köpsuget här och nu iaf. Här och nu håller jag CMMC högre än TRQ fast jag ligger där, å andra sidan kan det ju komma lugnande besked från mongoliet och den skjuter upp igen, men ja, mycket frågetecken och det visar sig i hur den handlas(och säljs).
LUMI har nog drabbats av rapportnoja och den klättrar inte trots skenande futures.
I övrigt känns det som mycket pengar trillade in på marknaden och särskilt hos oss, vilket vi tackar för

trevlig helg på er !