2021-04-23, 20:20
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
43,4 % kapitalskatt föreslog han, jävla pajas. Är ju såklart hans bud för att få förhandla med republikanerna, men sjukt högt.

Nån som tankar på rätt bra i BOL1F 350NDS, köpte för 70k på ett bräde. Bol har ju rapport till veckan, kanske han vet nått?
Det är negativt för CLF ifall de får genom vansinnet, men bullish som fan för Luxemburgbaserade MT där alla skattaflyktingar kommer att placera sina pengar.
MT har en spridd risk i och med att de är worldwide och inte bara i USA.
Men pengar finns i staterna, den saken är säker.

Jag gillar båda bolagen och CLF har nog mest uppsida pga den vansinniga undervärderingen men den politiska risken av att bolsjevikerna skattar sönder kalaset.

Det är iallafall full rulle i koppar igen. Antar att några kontrakt har skrivits.

Jag säljer inte en aktie. Hahaha. Skål!
Citera
2021-04-23, 21:17
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Salzgitter höjer prognos för 2021 efter överraskande starkt första kvartal (Finwire)
2021-04-23 14:56
Tyska stålbolaget Salzgitter rapporterar ett preliminärt resultat före skatt på 117,3 miljoner euro i första kvartalet 2021, vilket är högre än marknadens förväntningar. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Koncernens externa försäljning landade på 2,1 miljarder euro i första kvartalet, vilket är i nivå med utfallet motsvarande kvartal i fjol.

Salzgitter höjer med anledning av den goda starten på året sin prognos för helåret 2021. Bolaget förväntar sig nu ett resultat före skatt på 300-400 miljoner euro, vilket är betydligt högre än tidigare prognos på 150-200 miljoner euro.

Rapporten för det första kvartalet publiceras den 12 maj.

Stålbolagen är inte oroade för att de ska få betalt under året. Kan vara en ytterligare intressevåg på g.

CLF dyker upp i fler artiklar och omnämns på CNBC och får en fet boost upp på eftermiddagen efter lite trög start.

För er som undrar kring timing, så har jag kollat lite gamla charts från 2018. Om man sa tack och hej när den innevarande månadens futurepris stängde lägre än förra vilket skedde sista juni 2018 när det gick från $920 till $910, var man i de flesta fall nära en topp, lite före och lite efter hos olika bolag.
https://www.investing.com/commodities/us-steel-coil-contracts
Vi hade $1348 i Mars, $1358 nu i April, $1511 i Maj, $1524 i Juni och sen $1508 i Juli. Om vi leker med tanken att mönstret upprepar sig och att juli futuresen inte hinner höjas över juni nivån, skulle det kunna vara indikation på ett bra läge att knoppa av där. Men ja, nivåerna är helt annorlunda nu än då och futuresen blinkar väldigt mycket grönt. Kan vara en fin liten ledstjärna att ha men kanske är helt irrelevant också.

Kopparn går starkt och är några få decimaler från årshögsta. En del kopparbolag belönas extra hårt då folk nog anar en liten break out och nytt territorium.
Dialogen går dåligt i Mongoliet och ligger som en blöt filt över TRQ.
Marknadens favoriter idag:
+7% CMMC Copper Mountain Mining Corp - liten kanadensare, låga skulder, bra expansionsutsikter, jag har sneglat på den ett tag och den ser vass ut faktiskt.
+6% Freeport
+3.5% Southern Copper
+2% Hudbay
+1,35% TRQ

+1.5% Boliden
+0.25% LUMI
Svenskarna hinner inte få se kopparen moona riktigt.
Kanske inte ska övertolkas men visar underliggande köpsuget här och nu iaf. Här och nu håller jag CMMC högre än TRQ fast jag ligger där, å andra sidan kan det ju komma lugnande besked från mongoliet och den skjuter upp igen, men ja, mycket frågetecken och det visar sig i hur den handlas(och säljs).
LUMI har nog drabbats av rapportnoja och den klättrar inte trots skenande futures.

I övrigt känns det som mycket pengar trillade in på marknaden och särskilt hos oss, vilket vi tackar för trevlig helg på er !
Citera
2021-04-24, 11:04
Medlem
bajssprutans avatar
Jim Lebenthal på CNBC fick en fråga om CLF härom dan om de har mer att ge och förklarar det rätt väl.
Anställda på Cleveland cliffs tjänar i snitt $100k per år, tänk på den när ni slavar i er egen urangruva för peanuts plus att staten tar en tredjedel.
Citat "I think they are going to write a Harvard buisness case study about this eventually"
Han säljer inte för 25, och inte jag heller.

Commieskatten är inte mycket att oroa sig för, den kommer att urvattnas och ersättas av mera brr för finansieringen.

Och Nhy över hunkan innan jul. Tom Petty And The Heartbreakers - I Won't Back Down

Från en enligt bossen trovärdig källa steelorbis:
Citat:
The latest news is that the tax rebate rate for primary steel products such as hot rolling, pickling, medium and heavy plate, and screw threads will be adjusted from 13 percent to zero, while the tax rebate rate for high value-added products such as cold rolling and galvanizing will be adjusted to four percent.

Spotpriset i Kina talar samma språk. Hardhat och bälte på.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-24 kl. 11:20.
Citera
2021-04-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Stålbolagen är inte oroade för att de ska få betalt under året. Kan vara en ytterligare intressevåg på g.

CLF dyker upp i fler artiklar och omnämns på CNBC och får en fet boost upp på eftermiddagen efter lite trög start.

För er som undrar kring timing, så har jag kollat lite gamla charts från 2018. Om man sa tack och hej när den innevarande månadens futurepris stängde lägre än förra vilket skedde sista juni 2018 när det gick från $920 till $910, var man i de flesta fall nära en topp, lite före och lite efter hos olika bolag.
https://www.investing.com/commodities/us-steel-coil-contracts
Vi hade $1348 i Mars, $1358 nu i April, $1511 i Maj, $1524 i Juni och sen $1508 i Juli. Om vi leker med tanken att mönstret upprepar sig och att juli futuresen inte hinner höjas över juni nivån, skulle det kunna vara indikation på ett bra läge att knoppa av där. Men ja, nivåerna är helt annorlunda nu än då och futuresen blinkar väldigt mycket grönt. Kan vara en fin liten ledstjärna att ha men kanske är helt irrelevant också.

Kopparn går starkt och är några få decimaler från årshögsta. En del kopparbolag belönas extra hårt då folk nog anar en liten break out och nytt territorium.
Dialogen går dåligt i Mongoliet och ligger som en blöt filt över TRQ.
Marknadens favoriter idag:
+7% CMMC Copper Mountain Mining Corp - liten kanadensare, låga skulder, bra expansionsutsikter, jag har sneglat på den ett tag och den ser vass ut faktiskt.
+6% Freeport
+3.5% Southern Copper
+2% Hudbay
+1,35% TRQ

+1.5% Boliden
+0.25% LUMI
Svenskarna hinner inte få se kopparen moona riktigt.
Kanske inte ska övertolkas men visar underliggande köpsuget här och nu iaf. Här och nu håller jag CMMC högre än TRQ fast jag ligger där, å andra sidan kan det ju komma lugnande besked från mongoliet och den skjuter upp igen, men ja, mycket frågetecken och det visar sig i hur den handlas(och säljs).
LUMI har nog drabbats av rapportnoja och den klättrar inte trots skenande futures.

I övrigt känns det som mycket pengar trillade in på marknaden och särskilt hos oss, vilket vi tackar för trevlig helg på er !

Ja det är såhär det börjar, CLF tex nämns oftare och oftare och riktkurserna kommer bara att höjas.

Intressant det du skrev on stålfutures, ifall du har möjlighet att komma över data hur det såg ut förra stålbullen dvs 2007 typ, så kan du testa om samma gäller där. Men jag tror detta kan hålla på ett tag, vi var riktigt tidiga inne här. Börjar dom prata om CLF nu på CNBC tex så är det långt kvar innan min frisör(idioterna) börjar tipsa mig om CLF, och då är det läge att backa undan.

Ja inte varit nån rolig vecka för LUMI men Boliden har det gått bättre för.

Har hittat en kopparbolag som har allt som ett företag inte ska ha.
  1. Hårt skuldsatt
  2. Sålt hela årets och halva nästa års prod till 2.89$
  3. Har några jävla "warrents" som löser ut vid 0,70c vad det nu innebär
Men dom kan även 10x då
  1. Deras tillgång kommer från Vale som lagt ned 300M$ i infrastruktur
  2. Prodkostnad på 2$
  3. Har stabil produktion och hur många hektar som helst outforskat
  4. Börsvärde idag 35M och det är 10% av vad värdet på deras bevisade tillgångar
Företaget heter $SRHI. Jag äger inget än men det kanske är nått vi kan kolla närmare på.

Ja det märks att det kommer in pengar, jag funderar på om det inte kan vara så att det kommer en del från krypto?
Citera
2021-04-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jim Lebenthal på CNBC fick en fråga om CLF härom dan om de har mer att ge och förklarar det rätt väl.
Anställda på Cleveland cliffs tjänar i snitt $100k per år, tänk på den när ni slavar i er egen urangruva för peanuts plus att staten tar en tredjedel.
Citat "I think they are going to write a Harvard buisness case study about this eventually"
Han säljer inte för 25, och inte jag heller.

Commieskatten är inte mycket att oroa sig för, den kommer att urvattnas och ersättas av mera brr för finansieringen.

Och Nhy över hunkan innan jul. Tom Petty And The Heartbreakers - I Won't Back Down

Från en enligt bossen trovärdig källa steelorbis:

Spotpriset i Kina talar samma språk. Hardhat och bälte på.

Verkar som dom inte ens i USA fattar hur bra dom stålarbetarna tjänar, vi ligger så sjukt bra till

Imorgon kör vi SSAB kl 07:30 och Boliden på tisdag

I'm Jacked to the Tits till den milda grad att jag funderar på att gå o lägga mig bara så att morgondagen ska komma fortare!
Citera
2021-04-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ja det är såhär det börjar, CLF tex nämns oftare och oftare och riktkurserna kommer bara att höjas.

Intressant det du skrev on stålfutures, ifall du har möjlighet att komma över data hur det såg ut förra stålbullen dvs 2007 typ, så kan du testa om samma gäller där. Men jag tror detta kan hålla på ett tag, vi var riktigt tidiga inne här. Börjar dom prata om CLF nu på CNBC tex så är det långt kvar innan min frisör(idioterna) börjar tipsa mig om CLF, och då är det läge att backa undan.

Ja det märks att det kommer in pengar, jag funderar på om det inte kan vara så att det kommer en del från krypto?

Fint att vi sitter på första parkett grabbar. Nu kommer vi inte alltför sakta men väldigt säkert märka att konsensus går mot att stål och andra råvaror är det nya. Försöker insupa känslan från många håll för att inte enbart utsätta mig för confirmation bajs, och visst upplever jag det som att den allmänna fokusförflyttningen riktas mot bolagen vi äger

Jag är med dig på att krypto börjar leta sig in i större mängder nu. Oerhört mycket pengar som kommer börja pumpas in från och med nu. Dårarna som gjort resor på +1000% kommer inte nöja sig med att köpa boomer-stål med chans på 100% i år. Här kommer det fläskas in i uran förmodar jag. Bra läge att övervikta lite för att kunna göra fina swings, men också öka på sitt grundinnehav då nya bottnar kommer byggas.
Citera
2021-04-26, 12:21
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:

Ja inte varit nån rolig vecka för LUMI men Boliden har det gått bättre för.

Har hittat en kopparbolag som har allt som ett företag inte ska ha.
  1. Hårt skuldsatt
  2. Sålt hela årets och halva nästa års prod till 2.89$
  3. Har några jävla "warrents" som löser ut vid 0,70c vad det nu innebär
Men dom kan även 10x då
  1. Deras tillgång kommer från Vale som lagt ned 300M$ i infrastruktur
  2. Prodkostnad på 2$
  3. Har stabil produktion och hur många hektar som helst outforskat
  4. Börsvärde idag 35M och det är 10% av vad värdet på deras bevisade tillgångar
Företaget heter $SRHI. Jag äger inget än men det kanske är nått vi kan kolla närmare på.

Hittade bara data från 2008 tidigast på investing.com tyvärr

SSABs rapport är som ett jävla skott i krysset. Förväntningarna var höga men de de sköt en bra bit över ändå! 1,41 per aktie, resulterar i P/E 8 ungefär på A-aktien.

Citat:
SSAB ökar resultatet kraftigt under det första kvartalet 2021. Efterfrågan är stark, priserna stiger och vi har tagit strategiska kliv framåt i vårt arbete med att ställa om till en fossilfri stålproduktion. Återhämtningen som inleddes under hösten har förstärkts under första kvartalet. SSAB har hållit en stabil produktionsnivå och tillsammans med bättre priser och högre leveranser ökade resultatet med drygt 1,4 Mdkr jämfört med fjärde kvartalet 2020. Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till 1 993 (343) Mkr.

Citat:
Efterfrågan på stål under andra kvartalet 2021 bedöms vara mycket stark, drivet av både underliggande efterfrågan och
av kundernas lageruppbyggnad. Den globala efterfrågan för höghållfasta stål bedöms också vara mycket stark under det
andra kvartalet på i stort sett samtliga geografiska marknader.
För SSAB Special Steels bedöms leveranserna vara på en fortsatt hög nivå under det andra kvartalet, dock något lägre
jämfört med den rekordhöga nivån under första kvartalet 2021. Leveranserna för SSAB Europe och SSAB Americas
bedöms bli något högre under andra kvartalet jämfört med första kvartalet 2021.
De realiserade priserna för SSAB Americas och för SSAB Europe förväntas i genomsnitt bli väsentligt högre jämfört med
första kvartalet 2021
. För SSAB Special Steels förväntas priserna bli något högre i andra kvartalet 2021, jämfört med
första kvartalet 2021. De förbättrade priserna motverkas delvis av att kostnaderna för råmaterial, främst järnmalm,
kommer vara högre i andra kvartalet

Endast något högre intäkter än Q1 20 - men mer än dubbla EBITDA. CLF hann inte riktigt skörda från de riktigt saftiga priserna i Q1, kanske många låsta kontrakt från slutet av 2020. De finns mycket framsida här.
En liten notis om att högre järnmalmspriser kan bli ett litet minus bland många plus. Så jävla taggad på MTs rapport som inte ens har den lilla törnen i sidan.

Kopparn då ? Jo den går fucking bananas, årshögsta är slaktat, manglat och söndertuggat och nu rör vi oss mot peaken från 2011 som nästa motstånd.

Världens största kopparimportörer
1. Kina
2. Tyskland
3. USA
4. Italien
5. Korea
Samtliga har covid-läge som är någorlunda under kontroll och förmodligen sina industrier i gång med stark produktionshunger.
Listan ser liknande ut för stål, med undantag för kina som bekant tar hand om sig själva ganska bra på den fronten.

COVID läget i Indien verkar helt jävla galet, så vi ser vilken påverkan det får - förmodligen är oljepriset det som hänger mest löst tills de fått ordning på läget. Men som tur är är landet ingen toppimportör av våra favorit-metaller.
Citera
2021-04-26, 17:21
Medlem
bajssprutans avatar
Fan Zneekah, jag börjar bli mer och mer säker på att du har rätt gällande mediaexponering och narrativ.
Dunderrapporten i SSAB verkar till stor del redan inprisad och det finns en liten SSAB-sekt på placeraforumet som tror att de är ensamma om miljövänligt stål i världen. Tror fan jag såg raketemojis.

Som ett experiment har vi mina finska outokumpu som känns som lite av en doldis. Rapport 6/5.
Finnar pratar väl inte med varandra i onödan ? Finns finskt flashback ?

I övrigt ser det ut att gå åt rätt håll trots trött olja. Gratulerar koppar till nya toppen och shoutout till palladium nånstans uppe i stratosfären. Hoppas PDM hittar några entons palladiumnuggets.

Beställde en tröja för att leka lite where´s waldo i sommar.
Om ni ser någon iförd en sådan snortandes järnfilspån med en pava bubbelvin på Båstads innekrogar är det jag.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-26 kl. 17:26.
Citera
2021-04-26, 18:54
Medlem
Citat:
Fan Zneekah, jag börjar bli mer och mer säker på att du har rätt gällande mediaexponering och narrativ.
Dunderrapporten i SSAB verkar till stor del redan inprisad och det finns en liten SSAB-sekt på placeraforumet som tror att de är ensamma om miljövänligt stål i världen. Tror fan jag såg raketemojis.

Som ett experiment har vi mina finska outokumpu som känns som lite av en doldis. Rapport 6/5.

I övrigt ser det ut att gå åt rätt håll trots trött olja. Gratulerar koppar till nya toppen och shoutout till palladium nånstans uppe i stratosfären. Hoppas PDM hittar några entons palladiumnuggets.

Om ni ser någon iförd en sådan snortandes järnfilspån med en pava bubbelvin på Båstads innekrogar är det jag.

Ja dom på placera är rätt gulliga faktiskt, men vi kan använda dom till att läsa av marknaden. Trodde faktiskt att SSAB skulle gå bättre än dom gjorde, men men. Lite intressant det där med att dom "lider" av högre järnmalmspriser, vi vet ju vilka det inte påverkar alls. Har både SSAB och outokumpu och finnarna krigar på i bakgrunden.

Palladium på ATH idag tyckte jag att jag såg.

Jävlar vad du kommer få ligga med den tishan, fet avis.

Kopparn krigar på till 10-årshögsta och imorgon är det dags för Boliden. Sitter med ett gäng warranter i den med bra vinst, kanske borde tagit hem idag men behöver lite lotto i mitt liv.
Citera
2021-04-26, 19:02
Medlem
bajssprutans avatar
Ja, de är allt roliga på placera.
De begriper inte vad det är de har köpt riktigt, men det är nog en vinstlott.
Citat:
B. Riley Raises Cleveland-Cliffs' PT to $24 from $22, Notes 'Strong' Outlook, Deleveraging, Execution; Keeps Buy Rating
(MT Newswires) -- Cleveland-Cliffs ( CLF) has an average rating of outperform and price targets ranging from $18 to $24, according to analysts polled by Capital IQ.
Och ikväll kommer ingen mindre än chefen själv att framträda via telefon på Mad money.
Bara att poppa popcornen.

Rapport från VALE någon gång under dagen/kvällen. Får se om det var bra att jag behöll.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-26 kl. 19:12.
Citera
2021-04-26, 21:57
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:

Fy satan vad fin

Ja man kanske ska se det där lite som en varningsklocka - eller pump om man redan är positionerad. Surprise faktorn rejält begränsad. Med det sagt så är ju rapporten galen, och jag har svårt att se något dropp även om aktien kanske är lite överhettad och behöver ge en hi-5 till sin SMA50.

Skulle den svalna/bromsa/backa så blir det en fet 50-wurre till september eller något. 60kr känns super rimligt.

Sen såg jag det här också:
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Finska statens ägarbolag Solidium säljer 65 miljoner B-aktier i SSAB motsvarande 6,5 procent av alla aktier i SSAB.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Solidiums innehav uppgår innan försäljningen till 130 miljoner aktier, motsvarande 12,6 av kapitalet och 9,8 procent av rösterna.

Försäljningen inleds till nordiska och internationella institutionella placerare genom ett accelererat auktionsförfarande.

Kanske kommer ett ryck när processen är klar?

Håller tummar för att du blir duktigt strösslad av wurrarna hasse. Förväntat resultat låg ett par hundra mkr under förra kvartalets så finns fin chans till en beat faktiskt och lite $$. Cu verkar ju vara nyförälskad i crack så det tar sig nog till en fin + förr eller senare.
Citera
2021-04-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Fy satan vad fin

Ja man kanske ska se det där lite som en varningsklocka - eller pump om man redan är positionerad. Surprise faktorn rejält begränsad. Med det sagt så är ju rapporten galen, och jag har svårt att se något dropp även om aktien kanske är lite överhettad och behöver ge en hi-5 till sin SMA50.

Skulle den svalna/bromsa/backa så blir det en fet 50-wurre till september eller något. 60kr känns super rimligt.

Sen såg jag det här också:

Kanske kommer ett ryck när processen är klar?

Håller tummar för att du blir duktigt strösslad av wurrarna hasse. Förväntat resultat låg ett par hundra mkr under förra kvartalets så finns fin chans till en beat faktiskt och lite $$. Cu verkar ju vara nyförälskad i crack så det tar sig nog till en fin + förr eller senare.
Har du kastat dina SSAB-wurrar åt helvete alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in