2021-04-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Inga supersiffror, men kommentaren jag läste var att framtiden ser vansinnigt ljus ut.

Volymen är lite klen i premarket, men den ger en viss fingervisning. Lutar inte åt rött, men marknaden är inte rationell å andra sidan.

Läste också att någon lånat 30 mill aktier men inte shortsålt än, antagligen kommer de att försöka pressa ner kursen idag.

Kolla på yahoos diagram, man ser dumparna klart och tydligt.

Annars är jag inte orolig över att äga ett bolag som har en förväntad vinst på $4b och en market cap på runt 8 oavsett hur mkt det manipuleras. P/E 2. Lol

Fick EV/EBITDA till 3,53 och det är ju relativt lågt, vet inte riktigt vad andra råvarubolag ligger på. Och även detta kommer minska i år då de börjar beta av skulderna.
Citera
2021-04-22, 14:54
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickStorkukenRule
Hej och välkommen åter till mig själv. Jag är fortfarande med er, men mindre tid framför datorn. Bättre för nerverna

Ser betydligt bättre ut premarket just nu !.

Välkommen storkuken Du gör helt rätt i att inte sitta och vara stissig framför datorn ! Jag ska försöka ta lärdom !

Ja CLFs guidance uppskruvat ytterligare, snittpriserna lär ju fortsätta uppåt i minst 3 kvartal till. Ingen explosion idag kanske men en fin steady climb tror jag det är krattat för.

FCX prickar estimate EPS på $0.51, inget oväntat där varken -eller+.
$3.94 blev deras average pris vilket är riktigt bra och ger en fingervisning om vad som kan väntas från andra rapporter.
Net Income på $718M(x4=$2872M, market cap 53B så P/E 18 i nuläget)
Väntas hålla något högre men ungefär samma produktionstakt framöver.
Droppar lite premarket men lär väl ligga och följa med kopparpriset helt enkelt framöver. Inte gravt undervärderad i nuläget kan vi väl konstatera i alla fall.

FCX producerade tydligen 10% mer än de fick sålt under kvartalet, så det trillar in som bonus på Q2 (till lite bättre pris förmodligen) och som sagt något högre guidance. Tror man kopparpriset klättrar vidare så är det väl fint köpläge om det blir en negativ reaktion på marknaden nu. Spännande att se om kopparn hittar styrka att gå igenom årshögsta.

Vi får väl se vart kopparpriset ämnar röra sig under detta kvartal !
Senast redigerad av Zneekah 2021-04-22 kl. 15:28.
Citera
2021-04-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Välkommen storkuken Du gör helt rätt i att inte sitta och vara stissig framför datorn ! Jag ska försöka ta lärdom !

Ja CLFs guidance uppskruvat ytterligare, snittpriserna lär ju fortsätta uppåt i minst 3 kvartal till. Ingen explosion idag kanske men en fin steady climb tror jag det är krattat för.

FCX prickar estimate EPS på $0.51, inget oväntat där varken -eller+.
$3.94 blev deras average pris vilket är riktigt bra och ger en fingervisning om vad som kan väntas från andra rapporter.
Net Income på $718M(x4=$2872M, market cap 53B så P/E 18 i nuläget)
Väntas hålla något högre men ungefär samma produktionstakt framöver.
Droppar lite premarket men lär väl ligga och följa med kopparpriset helt enkelt framöver. Inte gravt undervärderad i nuläget kan vi väl konstatera i alla fall.

FCX producerade tydligen 10% mer än de fick sålt under kvartalet, så det trillar in som bonus på Q2 (till lite bättre pris förmodligen) och som sagt något högre guidance. Tror man kopparpriset klättrar vidare så är det väl fint köpläge om det blir en negativ reaktion på marknaden nu. Spännande att se om kopparn hittar styrka att gå igenom årshögsta.

Vi får väl se vart kopparpriset ämnar röra sig under detta kvartal !

Känslan idag är att FCX bajsat ned hela kopparsektorn, PE 18 är för högt för ett gruvföretag tycker jag.

Allt ska ned nu ser jag, måste vara mer än FCX rapporten. Men kopparn ligger stabilt så påsikt ser vi bra ut, men vi får fortsätta vänta på tendies.

Att CLF bråkar har jag svårt att förstå, men jag får ta och lyssna på mannen med hästkuken om 15 min när han har presentation.
Senast redigerad av HasseTass 2021-04-22 kl. 15:45.
Citera
2021-04-22, 15:50
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Känslan idag är att FCX bajsat ned hela kopparsektorn, PE 18 är för högt för ett gruvföretag tycker jag.

Allt ska ned nu ser jag, måste vara mer än FCX rapporten. Men kopparn ligger stabilt så påsikt ser vi bra ut, men vi får fortsätta vänta på tendies.

Att CLF bråkar har jag svårt att förstå, men jag får ta och lyssna på mannen med hästkuken om 15 min när han har presentation.

Japp, det hänger på vårt kära cuprum om kostymen ska passa. Bättre närtidsutsikter då för stålisarna där vi har mer bekräftat att det kommer kunna tas ordentligt betalt under hela året.

Greentech verkar ha en fin dag för övrigt. Mycket artiklar om klimatmål nu.
Citera
2021-04-22, 17:08
Medlem
bajssprutans avatar
Äntligen hemma från saltgruvan, förbannade vare vår kunds lamers från samhall som programmerar grejerna, ska det bli gjort rejält får man göra det själv.

Verkar vara rätt neutralt so far och de 30 miljonerna lånade aktier får nog lämnas tillbaks.
De var nog tänkta att trycka ner vi dålig rapport.
Investors.com räknar det som en earnings beat medan överhajpade nucor missade estimaten och dyker lite.
Bara tänk alla som läser den artikeln nu och fattar vad CLF är, kikar på stålfutures och järnmalm och ser att de kommer att tjäna så in i helvete med pengar framöver.
Väldigt intressant med tanke på vad Zneekah sa om LUMI och SSAB inför rapport, förvånar mig inte om
SSAB är/blir överköpt på kort sikt. På längre sikt är det förstås månen precis som resten av stålisarna.
Samma gäller nog FCX då de får en hel del coverage.
Borde jag göra ett strategiskt byte från LUMI till tråk-boliden en dag i mörkret ?
Jag önskar att Ringhals vore här för att ge mig råd, vet att han är stor Boliden-bagholder.

Den här rapporten lär väcka en hel del till liv och jag förutspår ett sakta malande upp härifrån.
Det är nog nu shortsen måste inse att de haft fel och bara ta förlusten.
Det blir dyrt, men det är inga 140% överblankat så det svider nog bara lite.
"We will buy back stock, we will screw this guy so badly he will have to commit suicide", remember?
Det är just när saker blir överköpta när folk ska playa earnings som blankare ser sin chans. Rätt bra förklarat av en på placeras byggmaxforum idag:
Citat:
Blankarna har tjänat bra med pengar på Byggmax i varje kvartal sedan Q2 2020 med EXAKT samma strategi. De vet om att köptrycket i Byggmax är starkt inför rapport, då det är många bettingsugna småsparare som vill handla. Byggmax-aktien har alltid peakat på rapportdag eller 1-3 dagar efter rapportdag för att därefter handlas tillbaka kraftigt pga blankning. Titta gärna på rapportdatum under 2020 och kolla på grafen. Ni kan även titta på mina inlägg som jag skrivit här på forumet.
Cred till användaren Maceo på placera för den.
Jag håller inte koll och har inte byggmax längre. Men frågan är om man borde det.
Hur påverkar de eskalerande prisena på virke byggmax ?
Bajsis har givetvis en polare ute i skogen med egen svartsåg, och pallar ändå inte bygga.

Min teori om hur CLF-shorten kom till är att folk har blivit lata och förlitar sig alltför mycket till algos.
Plus att stålindustrin har vart left for dead sedan 2009.

Eller väntelivänta nu. Först kom det en nyhet som verkade negativ. Volym 10 miljoner på första timmen. Nu är volymen 12 miljoner totalt och media riktas åt ett positivt håll. Foliehatt på.

Vitarden megahuts har järnkoll på siffrorna och tillgång till ortex.

Nu är det likajävladant som igår, ner som fan först sen upp rejält. Nog ligger det en kennel begraven.
Jag håller 🦾
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-22 kl. 18:03.
Citera
2021-04-22, 20:22
Medlem
Och så fort det började se lite vettigt ut går kommunist-Biden ut och förstör festen, fan vad jag saknar Daddy Trump idag.

Nu när vi börjat få lite rapporter tänkte jag att det är dags att börja räkna lite.

ArcelorMittal
BHP
Boliden
CLF
FCX
Hudbay
Lumi
Norsk hydro
Outokumpu
RIO
SSAB
Vale

Så vi kan jämföra mot varandra och mot föregående kvartal. Är det nått mer bolag som borde vara med?
Citera
2021-04-22, 21:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah

Syftar du på 4h candles på 1M tidsperspektiv? Skulle du säga att toppar och bottnar på den horisonten är en bra indikation på den generella trenden, och att MACD crossovers och dylikt är som mest användbara på kortsiktiga köp intradag? Eller förenklat, bygga en idé om trendriktning från grafen och ta hjälp av MACD för timingen ?

Förstår såklart att det är ett stort pussel med ett gäng indikatorer som ska läggas.

4h candles.

Ja toppar och bottnar är är en bra indikation på den generella trenden. Saker som MACD mm fungerar inte nödvändigtvis bra alls för vissa råvaror. Särskilt för Silver är det mer som en kontraindikator. Däremot kan RSI fungera för väldigt volatila råvaror, men inget fungerar utan någon typ av profit target.

Man får ta det lite case per case, dvs råvara till råvara för att se vad som fungerar tidigare, på vilka timeframes osv.
Citera
2021-04-23, 11:43
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Äntligen hemma från saltgruvan, förbannade vare vår kunds lamers från samhall som programmerar grejerna, ska det bli gjort rejält får man göra det själv.

Verkar vara rätt neutralt so far och de 30 miljonerna lånade aktier får nog lämnas tillbaks.
De var nog tänkta att trycka ner vi dålig rapport.
Investors.com räknar det som en earnings beat medan överhajpade nucor missade estimaten och dyker lite.
Bara tänk alla som läser den artikeln nu och fattar vad CLF är, kikar på stålfutures och järnmalm och ser att de kommer att tjäna så in i helvete med pengar framöver.
Väldigt intressant med tanke på vad Zneekah sa om LUMI och SSAB inför rapport, förvånar mig inte om
SSAB är/blir överköpt på kort sikt. På längre sikt är det förstås månen precis som resten av stålisarna.
Samma gäller nog FCX då de får en hel del coverage.
Borde jag göra ett strategiskt byte från LUMI till tråk-boliden en dag i mörkret ?
Jag önskar att Ringhals vore här för att ge mig råd, vet att han är stor Boliden-bagholder.

Den här rapporten lär väcka en hel del till liv och jag förutspår ett sakta malande upp härifrån.
Det är nog nu shortsen måste inse att de haft fel och bara ta förlusten.
Det blir dyrt, men det är inga 140% överblankat så det svider nog bara lite.
"We will buy back stock, we will screw this guy so badly he will have to commit suicide", remember?
Det är just när saker blir överköpta när folk ska playa earnings som blankare ser sin chans. Rätt bra förklarat av en på placeras byggmaxforum idag:

Cred till användaren Maceo på placera för den.
Jag håller inte koll och har inte byggmax längre. Men frågan är om man borde det.
Hur påverkar de eskalerande prisena på virke byggmax ?
Bajsis har givetvis en polare ute i skogen med egen svartsåg, och pallar ändå inte bygga.

Min teori om hur CLF-shorten kom till är att folk har blivit lata och förlitar sig alltför mycket till algos.
Plus att stålindustrin har vart left for dead sedan 2009.

Eller väntelivänta nu. Först kom det en nyhet som verkade negativ. Volym 10 miljoner på första timmen. Nu är volymen 12 miljoner totalt och media riktas åt ett positivt håll. Foliehatt på.

Vitarden megahuts har järnkoll på siffrorna och tillgång till ortex.

Nu är det likajävladant som igår, ner som fan först sen upp rejält. Nog ligger det en kennel begraven.
Jag håller 🦾

Ultimata contrarian är jag att trimma riktkurs-favoriterna och stärka upp där intresset varit lite mer svalt !
BOL har ju dock haft ett gruvstopp i Aitik där majoritetn av deras koppar är ifrån, frågan är ju bara om det är överdrivet inprisat eller om Q1 blir besvikelse för att sen smälla till i Q2 med fulldrift och bra kopparpris. Svårt att säga. Med nuvarande P/E 13båkat 8framåt känns det ju någorlunda inprisat.

Känner mer och mer överlag att det nog är dumt att spela warrants inför en rapport. Omöjligt att se hur det kommer tas emot. Kanske istället invänta överdriven negativ reaktion och sen shoppa vid rekyl.

Vi får komma ihåg också att CLF är ju ganska nyrenoverat, kan tänka mig att man hittar sätt att effektivisera och hitta mer lönsamhet med tiden i sitt nya format. Däremot MT och SSAB har ju haft skutan i styr ett tag och kanske kan kräma ut mer net profit från de höga priserna redan nu.

Sheep flock: gå på riktkurser och satsa på SSAB och LUMI
Neutral: skvalpa i samtliga med aktier
Tin foil-hat contrarian: Wurre i Boliden, puts på LUMI och SSAB

Citat:
Och så fort det började se lite vettigt ut går kommunist-Biden ut och förstör festen, fan vad jag saknar Daddy Trump idag.

Nu när vi börjat få lite rapporter tänkte jag att det är dags att börja räkna lite.

ArcelorMittal
BHP
Boliden
CLF
FCX
Hudbay
Lumi
Norsk hydro
Outokumpu
RIO
SSAB
Vale

Så vi kan jämföra mot varandra och mot föregående kvartal. Är det nått mer bolag som borde vara med?

Statistik-hasse är en ständig favorit.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
4h candles.

Ja toppar och bottnar är är en bra indikation på den generella trenden. Saker som MACD mm fungerar inte nödvändigtvis bra alls för vissa råvaror. Särskilt för Silver är det mer som en kontraindikator. Däremot kan RSI fungera för väldigt volatila råvaror, men inget fungerar utan någon typ av profit target.

Man får ta det lite case per case, dvs råvara till råvara för att se vad som fungerar tidigare, på vilka timeframes osv.

Tack, låter rimligt. Känns som råvaror influeras av mycket som är svårt att hålla reda på. Ska lämna rapport så småningom på mina första trevande försök med lite bullcert och liknande !

Stora Enso med ganska fin rapport idag för övrigt, man trimmar ner den släpande pappersdivisionen och ger starka ökningar i de andra segmenten, förpackning, biomaterial, byggträ mm.

Kopparn sniffar på årshögsta. Vore otroligt kul om vi hamnar i en situation där vi inte har närtida resistance att bromsas upp av.
Citera
2021-04-23, 13:52
Medlem
Citat:

ArcelorMittal
BHP
Boliden
CLF
FCX
Hudbay
Lumi
Norsk hydro
Outokumpu
RIO
SSAB
Vale

Vad sa Biden?
Citera
2021-04-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vad sa Biden?
43,4 % kapitalskatt föreslog han, jävla pajas. Är ju såklart hans bud för att få förhandla med republikanerna, men sjukt högt.

Nån som tankar på rätt bra i BOL1F 350NDS, köpte för 70k på ett bräde. Bol har ju rapport till veckan, kanske han vet nått?
Senast redigerad av HasseTass 2021-04-23 kl. 15:11.
Citera
2021-04-23, 15:16
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:

ArcelorMittal
BHP
Boliden
CLF
FCX
Hudbay
Lumi
Norsk hydro
Outokumpu
RIO
SSAB
Vale

Är inte alls lika bidragande i tråden som er men hänger med i det tysta och läser på om mycket som länkas och skrivs här så jag postar mitt innehav också bara för att få ner det på print.

ArcelorMittal
Boliden
Cameco
CLF
Equinor
Norsk Hydro
Yara
Citera
2021-04-23, 15:29
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
43,4 % kapitalskatt föreslog han, jävla pajas. Är ju såklart hans bud för att få förhandla med republikanerna, men sjukt högt.

Nån som tankar på rätt bra i BOL1F 350NDS, köpte för 70k på ett bräde. Bol har ju rapport till veckan, kanske han vet nått?

Bra spaning !

Vad vet vi:
Driftstoppet kostade dem -300MSEK enligt egen utsago. Rapporterades en vecka in i april så kanske varav -200MSEK under q1.
Freeports realiserade kopparpriser = $3.40lb --> $3.94/lb Q420-Q121 = ~+15%
BOL rörelseresultat Q420 cirka 3000 MSEK
Prisskillnad på nickel zink och bly har jag inte
Sen 500 små parametrar som vi inte kan ha koll på utan närmre insyn
Q1 borde likna Q4 någorlunda iaf. Kopparn har haft bull och björn krig från cirka kl 15 idag. Kanske handlade personen när kopparn bullflög upp till $4.33 helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in