2021-04-26, 18:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kommer det verkligen att bli som du beskriver det.
Det jag förstått är att man kommer att släppa tider i 10-års grupper nedåt från 50-59 och sedan vidare nedåt.

Ja, vissa regioner har tagit egna beslut om att göra så. Men det är inte FHM:s rekommendation, de vill inte ha någon mer åldersuppdelning under 60 år. De tycker att det är viktigare att vaccinera illegala invandrare före våra "gubbar" i 50-59-årsspannet... Stötande!
Citera
2021-04-26, 18:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är ganska förvånansvärt hur han nu kan påstå att man gjorde allt för att trycka ner pandemin så mycket som möjligt, när han konsekvent talade för mindre långtgående beslut än andra länder om t.ex. inresor, sammankomster och anhöriga till sjuka. Samtidigt så ger han intervjuer av detta slag:

Även om man inte hade flockimmunitet som formell strategi så fanns det de uppenbarligen tvivel om vad som gick att göra för att få någon effekt i slutändan. Då förstod man förstås inte heller att vaccinationerna skulle starta om endast 9 månader.

Sippra genom alltså.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

"mer vetenskapligt"

"sippra igenom"

*suckar*
Citera
2021-04-26, 18:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men jag har Ett Problem med folk som är hänsynslösa mot sin omgivning och inte använder mask. Jag har Ett Problem med folk som kör rattfulla och utsätter andra för risk. Det är inte ok. Ju mer kunskap vi får om SARS-CoV-2, ju mer tydligt blir det att munskydd har en effekt.

Ta den första länken i bottenslams länksamling. https://jamesfetzer.org/2020/08/studies-of-surgical-masks-efficacy-masks-are-useless-in-preventing-the-spread-of-disease/ Vad är detta? En bloggare som överst på sin sida har en stor banner där det står "EXPOSING FALSEHOODS AND REVEALING TRUTH".

Och du fäster samma vikt vid ett sådant blogginlägg som vid artikeln i The Lancet som jag länkade till?

Den främsta anledningen till att studier som gäller för influensa har begränsad betydelse för SARS-CoV-2 är att de två virusen inte sprids på samma sätt. Ok?

Det är ju detta som är hela poängen. SARS-CoV-2 är inte ett influensavirus. Ett influensavirus är inte ett coronavirus. Förstår du?

Kunskapsläget av hur spridningen av SARS-CoV-2 går till har fortfarande brister. Dock ser vi flera saker rent empiriskt i datan, exempelvis att smittspridning via ytor och kontakt är väldigt ovanligt.

Man har även med modeller visat hur munskydd kan minska spridningen. Datan vi har stämmer väl överens med just detta: där munskydd används är det mindre spridning. Och eftersom smittan inte sprids via ytor så tycks det inte spela någon egentlig roll om folk råkar pillar på sina munskydd då och då.

Menar du samma The Lancet som för ett år sedan publicerade fejkstudien om hydroxoklorokin gjord av en porrskådespelare vilket ledde till att det läkemedlet förbjöds i stora delar världen? En studie som man sedan i tysthet drog tillbaka medan världen fortfarande lever i villfarelsen att HCQ inte hjälper mot covid samt att det är farligt.

Ja, i så fall är det nog vettigare att tro på ett random blogginlägg om man ska vara ärlig.

Och "modeller har visat"

Finns det någon människa som fortfarande tror på "modeller"? Enligt "modeller" skulle jorden ha gått under för länge sen pga klimatkatastrofer. Enligt "modeller" skulle hundratusen svenskar och miljontals britter dö av coronaviruset. Enligt "modeller" skulle Svininfluensan 2009 skörda mängder med liv. Enligt "modeller" skulle galna ko-sjukan bli en pandemi i klass med spanska sjukan. Osv osv.

För övrigt är det mycket stark korrelation mellan höga dödssiffror och masktvång. Detsamma gäller hård lockdown - ju striktare desto sämre covidsiffror i princip överallt. Möjligen med undantag för Australien. Men i deras fall är det snarare vädret än någonting annat som håller siffrorna nere. Solens D-vitamin är ju en avgörande faktor.
Citera
2021-04-26, 19:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Giseke har ju medgivit att han hade fel i det inledande skedet.
  1. Han trodde smittspridningen skulle bli betydligt snabbare i samgället.
  2. Han trodde inte at ett vaccin skulle gå att få fram så snabbt som det gjorde.
Med det i "bagaget" så var strategin att låta smittan gå igenom samhället och skydda de äldre och svagare troligen en klok tanke.

Det är ju också därför Giseke inledningsvis sa att när detta är över kommer alla länder att ha drabbats ganska lika, men så blir det ju inte nu när vaccin tagits fram rekordsnabbt.

Det var ju mycket troligt att vaccinet skulle komma fort också, med alla resurser som satsades på det, och alla institutioner i olika länder som samarbetade. Jag förstår inte hur Giesecke kunde vara så pessimistisk på den punkten. Särskilt som han nu säger att ANDRA tillskriver viruset överjordiska (eller om det var utomjordiska) egenskaper, fast det i grund och botten bara är ett coronavirus bland andra.
Citera
2021-04-26, 19:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jaså? Allt prat om att det sprids med ventilationen då? Och tror du ingen vill ha fönster öppet eller gå ut på balkongen och säga hej till grannen ibland under en tvåårig pandemi?

Du kan inte bo i ett hermetiskt tillslutet hem, då dör du nästan omedelbart. Virus sprids med luften, och luften går in och ut genom (ventilationstrummor i) väggar och tak.

Det är svårt nog att skapa en helt steril miljö i sjukhusmiljö, därför finns det stora problem med "sjukhusbakterier". Hur har du då egentligen tänkt dig skapa en steril miljö i alla landets hem? Särskilt eftersom många måste gå till jobbet (läkare t ex), mat måste in och sopor ut, och utomhusmotion är nödvändigt för de flesta för att må bra.

I Sverige har vi inte försökt leva sterilt, sant, men det är heller inte önskvärt. Din nollvision håller inte.

Har du ETT enda exempel på, att någon har blivit smittad genom ventilationen, eller genom att öppna fönstret eller gå ut på balkongen, i ett vanligt lägenhetshus? Det har inte jag hört i alla fall. Det fanns ETT sådant fall i Asien någonstans - med SARS. Man måste nog bo på en UBÅT för att detta ska vara någon smittväg att räkna med, vad gäller coronaviruset...

Tänk även på att det lever mycket kort tid utanför kroppen. Att man hittat viruspartiklar som spritts genom ventilationssystemet (tror att de hittade det på något sjukhus någonstans i världen), betyder inte att det har kunnat infektera någon mera, när det kommit till nästa rum. Det är ju så yttepyttelitet, att fetthöljet det har torkar ut på någon minut i en ventilationsanläggning med värme och drag...

Utomhus smittar det nästan inte alls.
Citera
2021-04-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du ETT enda exempel på, att någon har blivit smittad genom ventilationen, eller genom att öppna fönstret eller gå ut på balkongen, i ett vanligt lägenhetshus? Det har inte jag hört i alla fall. Det fanns ETT sådant fall i Asien någonstans - med SARS. Man måste nog bo på en UBÅT för att detta ska vara någon smittväg att räkna med, vad gäller coronaviruset...

Tänk även på att det lever mycket kort tid utanför kroppen. Att man hittat viruspartiklar som spritts genom ventilationssystemet (tror att de hittade det på något sjukhus någonstans i världen), betyder inte att det har kunnat infektera någon mera, när det kommit till nästa rum. Det är ju så yttepyttelitet, att fetthöljet det har torkar ut på någon minut i en ventilationsanläggning med värme och drag...

Om det skulle vara så potent att det skulle smittas ute , genom ventilation osv osv skulle det inte vara så få smittade.. utan totalt kaos
Citera
2021-04-26, 19:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Om det skulle vara så potent att det skulle smittas ute , genom ventilation osv osv skulle det inte vara så få smittade.. utan totalt kaos

Exakt.
Citera
2021-04-26, 19:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Nej jag tror inte det smittar nämnvärt mellan lägenheter, även om matos och cigarettrök kan leta sig in hos grannen eller bli besvärande från närliggande balkonger. Men jag tror heller inte det går att utrota viruset genom att sätta stora delar av befolkningen i husarrest. Och gemensamma utrymmen som trappuppgångar, tvättstuga och hiss går ju inte att undvika helt.
Citera
2021-04-26, 19:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ett muterat virus som muterar riskerar alltså att blir bli mindre livskraftigt (eller helt "dött"), tänker jag rätt?

Dom mindre lyckade mutationerna märker vi inget av, då dessa trängs undan av den / dom mer lyckade dito.

Det Brittiska varianten har en kraftig undanträngningsefekt, ungefär på samma nivå som den Spanska varianten uppvisade i höstas.

Men om vi medels vaccin lyckas sabotera dominansen för B1.1.7 så kan det öppna målet för den Sydafrikanska / Indiska varianten, där vaccinen förefaller relativt ineffektiva.

Jag tror att det kunde vara klokt att i nuläget avbryta vaccinationerna när riskgrupper och 50+ är vaccinerade, i avvaktan på uppdaterat vaccin.

I annat fall riskerar vi vaccinera bort den immunitet som erhållits hos riskgrupperna.
Citera
2021-04-26, 19:28
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ja, vissa regioner har tagit egna beslut om att göra så. Men det är inte FHM:s rekommendation, de vill inte ha någon mer åldersuppdelning under 60 år. De tycker att det är viktigare att vaccinera illegala invandrare före våra "gubbar" i 50-59-årsspannet... Stötande!

Rent allmänt hoppas jag vi tar män före kvinnor efter som kvinnor bara gnäller medans män gör! Så jag håller med dig, vaccinera män och sedan får kvinnor och illegala invandrare efter
Citera
2021-04-26, 19:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ännu något du dragit ur röven. FHM rekommenderar visst åldersprioritering i Fas 4 de låter dock regionerna bestämma hur. Står ganska tydligt:

I den fjärde och sista fasen inkluderas personer som är 18 år och äldre och som inte prioriterats i de tidigare faserna. Ålder ska beaktas vilket innebär att de äldsta bör vaccineras först.
Citera
2021-04-26, 19:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej jag tror inte det smittar nämnvärt mellan lägenheter, även om matos och cigarettrök kan leta sig in hos grannen eller bli besvärande från närliggande balkonger. Men jag tror heller inte det går att utrota viruset genom att sätta stora delar av befolkningen i husarrest. Och gemensamma utrymmen som trappuppgångar, tvättstuga och hiss går ju inte att undvika helt.

Nä, men man blir heller inte sjuk av att andas in några enstaka andetag med virus i, när grannen går förbi. Det behövs i genomsnitt att man står/sitter nära (mindre än två meter) en smittad (men inte sjukhussjuk) person i EN KVART för att man ska bli sjuk. Lite beroende på hur mycket virus han utsöndrar, om man pratar med varandra eller bara andas, om man sitter mitt emot varandra eller lite snett och vänder bort huvudet, om det finns någon luftström eller om luften står helt stilla, hur bra immunförsvar man själv har o.s.v.. (Den engelska varianten är lite mer effektiv, så det kanske är tio minuter som gäller med den?)

Men att man skulle kunna bli sjuk av att bara möta grannen i dörren till tvättstugan, är bullshit.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ännu något du dragit ur röven. FHM rekommenderar visst åldersprioritering i Fas 4 de låter dock regionerna bestämma hur. Står ganska tydligt:

I den fjärde och sista fasen inkluderas personer som är 18 år och äldre och som inte prioriterats i de tidigare faserna. Ålder ska beaktas vilket innebär att de äldsta bör vaccineras först.

Länk?
Senast redigerad av Merwinna 2021-04-26 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in